شهرداری‌ها بازیگران اصلی حفظ باغ‌ها باشند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: با توجه به افزایش ساخت و سازها در شهرها، باغ‌ها رو به نابودی است، ۲۱ قانون در ارتباط با حفظ باغ‌ها وجود دارد که باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیانوش سوزنچی صبح امروز (سه شنبه) در بیست و چهارمین نشست تخصصی فضای سبز کلانشهرهای کشور اظهار کرد: توزیع فضای سبز شهری در تهران و دیگر شهرها متوازن نیست و در برخی نقاط شهرها با فقر فضای سبز مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به افزایش ساخت و سازها در شهرها، باغ‌ها رو به نابودی است، ۲۱ قانون در ارتباط با حفظ باغ‌ها وجود دارد که باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد تا بتوان از همه ظرفیت های قانونی برای حفظ و نگهداشت باغ‌ها استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه شناسنامه و سند باغ‌ها باید در شوراهای شهر تدوین شود تا بتوان بهتر آنها را حفظ کرد، گفت: ناژوان اصفهان به دلیل پیوستگی باغ‌ها به خوبی حفظ شده است، بنابراین برای نگهداشت باغ‌های شهرها نباید آنها را به متراژهای کمتر، تبدیل کنیم.

سوزنچی ادامه داد: در کشورهای دیگر به کاشت درخت در منازل توجه بسیاری می‌شود به طوری که ضوابط و مقرراتی را بر اساس آن تدوین می‌کنند، به طور مثال در اتریش هر خانه ای دارای درخت بیشتری باشد گران تر است و عوارض کمتری پرداخت می‌کند.

وی یادآورشد: باغ ها، هویت و زیرساخت‌های شهر محسوب می‌شود و باید این تفکر که باغ‌ها کاربری دارند، عوض شود، در این راه باید از مشارکت مردمی استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: شهرداری‌ها باید به عنوان بازیگران اصلی حفظ باغ‌ها تلاش کرده و شرایط را برای ایجاد باغ‌های فامیلی در شهرها ایجاد کنند، در کشورهای اروپایی ازجمله لهستان ۱۰ درصد درآمد مردم از باغ‌ها تامین می‌شود.

سوزنچی اظهارکرد: کشاورزی شهری به عنوان یکی از منابع تأمین‌کننده سیستم‌های تغذیه شهری، موضوع مهمی است که باید بر روی آن کار کرد، در شانگهای چین یک سوم زمین‌ها، کشاورزی بوده و یک میلیون نفر بر روی این زمین‌ها کار می‌کنند، در یکی از شهرهای انگلستان نیز باغچه های خوراکی در فضای شهری ایجاد کرده‌اند.

وی تاکیدکرد: با فعالیت‌های کوچک و ساده در شهرها می‌توان گام‌های گسترده‌تری در جهت توسعه فضاهای سبز برداشت.

کد خبر 334792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.