اتلاف ۲۰۹ قلاده حیوان ناقل بیماری در دهاقان

دهاقان – مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهاقان از اتلاف ۲۰۹ قلاده حیوان ناقل بیماری در این شهرستان خبرداد.

ذبیح الله رسم در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، اظهار کرد: اتلاف حیوانات ناقل بیماری در سطح شهرستان هر شش ماه یکبار صورت می گیرد، اما آماردهی به دانشگاه علوم پرشکی استان باید هر سه ماه یکبار انجام شود، با این حال دفن لاشه حیوانات حتما با نظارت کارشناسان بهداشت ممکن می شود.

وی با اشاره به صدور اخطارنامه قبل از عملیات اتلاف حیوانات ناقل بیماری تصریح کرد: گله‌دارها و دامداری‌های سطح شهرستان، همکاری لازم را در این زمینه با شهرداری و کارشناسان بهداشت داشته باشند، چنانچه در واحدهای دامداری عملیات اتلاف اشتباهی انجام شود، تقصیر با شهرداری و کارشناسان بهداشتی نیست.

مسئول واحد بهداشت محیط شهرستان دهاقان، با اشاره به واکسینه شدن حیوانات ناقل بیماری توسط کارشناسان اداره دامپزشکی، گفت: این عملیات سالانه صورت می گیرد و لازم است، دامداران نسبت به این مسئله همکاری لازم داشته باشند.

رسم، با تاکید بر اینکه قانون و دستور العمل کلی وزارت بهداشت در زمینه اتلاف این نوع حیوانات، زنده گیری است، تصریح کرد: در شهرستان دهاقان امکانات لازم برای اجرای این قانون میسر نیست و ورود بخش خصوصی می تواند کمک زیادی برای حفظ حیوانات کند، بنابراین کسانی که بخواهند در این زمینه همکاری داشته باشند از تسهیلات و امکانات مطلوب نیز برخوردار می شوند.

وی با اشاره به اینکه عملیات اتلاف در شهر دهاقان به زودی انجام می شود، گفت: تاکنون ۱۰۹ مورد از این حیوانات در سطح روستاها، یکصد مورد در شهر گلشن و بعضی نقاط شهر دهاقان اتلاف شده اند.

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهاقان با بیان اینکه عمده حیوانات، ناقل بیماری مشترک بین حیوان و انسان در سطح شهر، سگ های ولگرد و بلاصاحب هستند، گفت: این حیوانات در سطح شهر جولان داده و از پسماند زباله های شهری تغذیه می کنند و باید توسط شهرداری به عنوان مسئول اصلی جمع آوری شوند و به محلی مقاوم، بهسازی شده و ایمن انتقال یابند.

رسم افزود: سگ های ولگرد علاوه بر امکان انتقال بیماری، از لحاظ بعد روانی و تهدیدات رفتاری غریزی آن ها مانند درنده خویی مورد سلب آسایش مردم هستند که امیدواریم وضعیت جمع آوری این حیوانات با توجه به تشکیل کارگروه  اتلاف حیوانات ناقل بیماری و تعیین وظایف هر دستگاه، بهتر از قبل صورت پذیرد.

کد خبر 334581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.