آلمان در آرزوی رسیدن به هوای پاک

تنفس نیاز اساسی هر انسان است. این روزها با صنعتی شدن روزافزون کشورها، آلودگی هوا به واسطه رشد فعالیت‌های انسانی ایجاد می‌شود. کشورهای درگیر با آلودگی هوا می‌کوشند با ارایه راهکارهایی این معضل بزرگ را از بین ببرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از میان تمام آلاینده‌های هوا، ذرات میکرو و نیتروژن دی‌اکسیدها بیشترین تاثیر را بر سلامت انسان می‌گذارد. نتایج تحقیقات حاکی از این است که آلاینده‌های هوا برای سلامتی مضر است و در درازمدت مرگبار می‌شود. ذرات آلاینده منجر به بروز بیماری‌هایی مانند آسم، سرطان و بیماری قلبی عروقی می‌شود. محققان موسسه تحقیقات دیابت در مرکز "هلمهولتز" در مونیخ معتقدند شواهدی مبنی بر اینکه آلاینده‌های هوا می‌توانند توسعه دیابت نوع یک در کودکان را تسریع کند، نشان دادند. وضع مقررات شدید برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای صنایع، حمل و نقل و خانوارهای خصوصی کمکی در راستای کاهش قابل توجه آلودگی هوا در آلمان در مقایسه با دهه‌های گذشته بوده است. با این حال، غلظت ذرات و اکسید نیتروژن هنوز از حد مجاز فعلی بالاتر است. برخی ذرات گازی مانند دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، ترکیبات آلی فرار و آمونیاک خطرات جدی بر سلات عمومی دارد. آلودگی هوا علاوه بر تاثیرات مخرب آن بر سلامتی به اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی نیز آسیب می‌رساند و در نهایت به لایه ازن صدمه زده و برای سلامت انسان‌ها مضر است.

گزارش "EURACTIV" آلمان به نقل از مقاله‌ای که "Nicole Sagener" در سال ۲۰۱۵ نوشته است، نشان می‌دهد که بسیاری از شهرهای آلمان سطح آلودگی هوای بسیار بالایی دارد. طبق یک گزارش جدید از وزارت محیط زیست، در بسیاری از شهرها آلودگی هوای ناشی از ذرات گرد و غبار و دی اکسید نیتروژن بیش از حد استاندارد است. گزارش‌های منتشر شده از وزارت محیط زیست آلمان نشان می‌دهد که در میان شهرهای مختلف آلمان، ساکنان اشتوتگارت در بالاترین سطح آلودگی قرار دارند. بر اساس قواعد وضع‌شده توسط اتحادیه اروپا، آلودگی هوا تنها می‌تواند حداکثر ۳۵ روز در سال از مرز استاندارد عبور کند و تاکنون برخی از شهرهای آلمان تنها در ماه ژانویه از یک سوم میزان تعیین شده عبور کرده‌اند. همچنین مرکز امدادرسانی محیط زیست آلمان چند روز قبل هشدار داد که آلودگی هوا در برخی از شهرهای جنوبی آلمان در حال نزدیک شدن به سطح آلودگی هوا در شهرهای چین است.

برای کاهش این خطرات، آلمان مقادیر آستانه‌ای برای مواد خاصی تعیین کرده است. اما در بسیاری از نقاط کشور، این سطوح، از حد برآورد شده بیشتر می‌شود. بر اساس این گزارش، اشتوتگارت اغلب دارای مقدار دی اکسید نیتروژن بیش از دو برابر مقدار آستانه قابل قبول است. مونیخ، روتلینگن، دورن، لیمبورگ و فرایبورگ شهرهای دیگر آلمان نیز وضعیتی مشابه اشتوتگارت دارند. اشتوتگارت ۹۱ روز در سال ۲۰۱۳  با میزان آلودگی بالا گزارش شد. پس از اشتوتگارت، روتلینگن در رتبه دوم قرار دارد و به دنبال آن هاگن، گلزن کیرشن، توبینگن، مارک‌گرونینگن و لایپزیگ نیز در شرایط بد هوا به سر می برند. گزارش ها نشان می دهد که ساکنان"Fichtelberg bei Oberwiesenthal" در آلمان در معرض آلودگی بالایی قرار دارند. در سال ۲۰۱۳، این آستانه در ۴۶ روز تجاوز کرد.

آلمان در معرض خطر جدی آلودگی هوا

اکثر مقامات و موسسات هشدار داده‌اند که مشکل آلودگی هوای آلمان به زودی رفع نمی‌شود. آژانس فدرال محیط زیست آلمان با ابراز نگرانی از روند آلودگی هوا در آلمان هشدارهای جدی داده است. یک سیاستمدار آلمانی اخیرا با انتقاد از وضعیت آلودگی هوای آلمان به دولت هشدار داد و گفت که شهرهایی مانند مادرید یا استکهلم نیز با معضل آلاینده‌های هوا درگیر هستند، اما با وضع استانداردهای بسیار بیشتر برای اتوبوس ها در نظر دارند از این میزان بکاهند. او اشاره کرد که تقریبا هر ایالت آلمان دارای مناطق بحرانی است که باید برای آن تدبیری جدی اندیشید. در پایان سال گذشته، کمیسیون اروپا به آلمان در مورد آلودگی بیش از حد هوا به ویژه در اشتوتگارت و لایپزیگ هشدارهای جدی داده است. بر طبق قانون اتحادیه اروپا کشورهای عضو باید سعی کنند در راستای کاهش میزان انتشار ذرات آلوده گام بردارند. با این وجود، اگر آلمان به زودی مقادیر آستانه را رعایت نکند، کمیسیون حق دارد پرونده نقض قانون را در دادگاه اروپا آغاز کند.

برآورد شده ۹۰ درصد از شهروندان اتحادیه اروپا در معرض برخی از آلودگی‌های مضر اتمسفر در سطوح بالاتر از تعیین سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار دارند. دستورالعمل کیفیت هوا در سال ۲۰۰۸ با هدف ساده سازی و تقویت قوانین اروپا در مورد استانداردهای آلودگی و هوا وضع شد که در حال حاضر در حال بررسی است. این دستورالعمل کشورهای عضو را ملزم می کند تا سال ۲۰۲۰، در مقایسه با سال ۲۰۱۰، میزان مواجه شدن شهروندان با ذرات ریز و متوسط ​​را ۲۰ درصد کاهش دهند. کمیسیون اروپا کل هزینه های بهداشتی مربوط به آلودگی هوا را بین ۳۳۰ تا ۹۴۰ میلیارد یورو در سال تخمین می زند.

بخش بزرگی از ریزگردها و گازهای سمی در آلمان ناشی از تردد وسایل نقلیه در سطح شهرها، کارخانه‌های صنعتی و بخاری‌های هیزمی است. این مواد با هم آمیزه‌ای پیچیده از ذرات سمی مختلف، همچون دوده و هیدروکربن به قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر ایجاد می‌کنند که به مجاری تنفسی و حتی ریه نفوذ می‌کند و در کوتاه‌مدت باعث تحریک مجاری تنفسی و در درازمدت به بیماری‌های قلبی و اختلال در گردش خون منجر می‌شوند.

اختصاص بودجه یک میلیارد یورویی دولت برای کاهش آلودگی هوا

تا آغاز دهه ۱۹۹۰، دی اکسید گوگرد آلاینده هوا (SO۲) هنوز یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در آلمان بود. کاهش آلودگی SO۲ با اقدامات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، به ویژه از نیروگاه ها و تاسیسات صنعتی، منجر به وضعیتی شده است که آلاینده های هوا از بخش حمل و نقل به طور فزاینده ای غالب شده است. آلاینده های این روزها بیشتر شامل ذرات جامد (PM۱۰) و دی اکسید نیتروژن (NO۲) است. در مقابل، اقدامات کاهش انتشار گسترده بنزن (CH۶) به میزان قابل توجهی آلودگی اتمسفر را کاهش داده است.

از ژانویه ۲۰۱۰ تنها انتشار مقدار محدودی از آلاینده NO۲ در هوا در آلمان مجاز اعلام شده است. در حال حاضر واضح است که مقدار سالانه NO۲ برای حفاظت از سلامت انسان (۴۰ میکروگرم در متر مکعب) در بسیاری از مناطق شهری قابل دسترسی نیست. بر طبق این قانون میزان ۲۰۰ میکروگرم بر متر مکعب از این گاز سمی نباید بیشتر از ۱۸ بار در سال تجاوز کند.  در این راستا آلمان راهکارهایی برای کاهش الاینده های هوا برگزیده است که برخی از آن ها به شرح زیر است.

نصب سیستم‌های هشداردهنده آلودگی هوا؛ متخصصان در آلمان برای مبارزه با آلودگی هوا ، سامانه های هشداردهنده وجود ذرات معلق در هوا را بکار گرفتند. در این مدت، بلیت های ارزان قیمت به مردم ارایه می شود تا با هزینه ای کمتر و با استفاده از وسائل نقلیه عمومی سفر کنند.

تامین اتوبوس و خودروهای برقی؛ به تازگی، "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان در راستای کاهش آلاینده‌های هوا اقدامات و دستوراتی ارایه داده است. وی  چندی پیش اعلام کرد که دولت این کشور در سال ۲۰۱۸ یک میلیارد یورو را به تمامی شهرها و روستاها اختصاص می‌دهد. این اقدام بخشی از تلاش‌های آلمان برای آن است که رفت و آمد و تردد خودروها با محیط زیست سازگارتر شوند. قرار است بودجه در نظر گرفته شده برای تامین اتوبوس‌های برقی، ایستگاه‌های شارژ برقی و تاسیس زیرساخت‌های سازگار با محیط زیست اختصاص داده شود تا میزان آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

اعمال ممنوعیت رانندگی در شهرهای آلوده؛ در بسیاری از شهرهای آلمان ممنوعیت رانندگی اعمال می‌شود زیرا آلودگی هوا در اغلب مواقع بالاتر از حداکثر حجم توصیه شده‌ است و دلیل آن دود خودروهاست. آنگلا مرکل ۵۰۰ میلیون یورو (۴۶۰ میلیون پوند) برای کمک به شهرهای آلمان برای مقابله با آلودگی هوا ناشی از اتومبیل های دیزل تعهد کرده است.

مرکل و سیاستمداران دیگر در جهت هماهنگ کردن سلامت عمومی و امنیت در بخش خودرو تلاش می کنند. رسوایی انتشار گازهای گلخانه ای نیز باعث کاهش ارزش فروش مجدد اتومبیل های دیزلی شده است و ممنوعیت رانندگی شهری به شدت باعث تسریع این روند می شود. مرکل خاطرنشان کرد: اولویت اول «جلوگیری از ممنوعیت رانندگی» است.

ششمین برنامه عملیاتی محیط زیست اتحادیه اروپا، با اهداف موقت تعیین شده در استراتژی موضوعی در مورد آلودگی هوا در سال ۲۰۰۵، با هدف از دستیابی به سطوح کیفیت هوا است که منجر به تاثیرات منفی بر سلامت و محیط زیست انسان نمی‌شود. به طور خاص، هدف از وضع این قوانین این است که تا سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۰۰ کاهش  ۸۲ درصدی دی اکسید گوگرد، کاهش ۶۰ درصدی اکسید نیتروژن،  ۵۱ درصدی ترکیبات آلی فرار و کاهش  ۲۷ درصدی آمونیاک محقق شود، علاوه بر اینکه ذرات جامد (PM ۲.۵) ۵۹ درصد با کمک سیاست دولت آلمان کاهش یابد. 

چهار استراتژی مهم حکومت آلمان برای کنترل آلودگی هوا؛ این راهکارها عبارتند از: تعیین استاندارد کیفیت محیط زیست، الزام کاهش انتشار با توجه به بهترین تکنولوژی های موجود، تعیین سقف انتشار گازها از جمله این موارد است. کنترل کیفیت هوا در آلمان عمدتا توسط قانون پیشگیری از آثار مضر در محیط زیست ناشی از آلودگی هوا پایش می شود.

دستورالعمل های فنی در کنترل کیفیت هوا (TA Luft)؛ دستورالعمل های فنی در کنترل کیفیت هوا (TA Luft) یک ابزار مدرن مقامات آلمانی برای کنترل آلودگی هوا است. این قانون برای اولین بار در سال 1964 وضع شد و حاوی مقرراتی است که برای محافظت از شهروندان از انتشار آلودگی‌های بالا و همچنین الزامات جلوگیری از اثرات نامطلوب بر محیط زیست اعمال شده است. علاوه بر این، مقادیر محدودیت انتشار گازهای آلاینده هوا را از تاسیسات تعیین می کند. نصب و راه اندازی های موجود باید به جدیدترین فن آوری موجود ارتقا یابد.

وضع قوانین انتشار آلاینده‌های وسایل خانگی؛ اصلاح دستورالعمل در تاسیسات کوچک احتراقی (۱. BImSchV)، که در ماه مارس سال ۲۰۱۰ به اجرا در آمد، گامی مهم در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از سیستم های کوچک مانند اجاق گاز و اجاقچه خانگی است.

اجرای دستورالعمل کاهش انتشارات صنعتی؛ سهم قابل توجهی از دستیابی به اهداف پیشنهاد شده آلمان و اتحادیه اروپا با اجرای دستورالعمل در مورد انتشار گازهای صنعتی حاصل خواهد شد. 

سیاست کنترل آلودگی هوا در نقاط مرزی؛ بخش بزرگی از آلودگی در آلمان به دلیل حمل و نقل هوایی از طریق هوا از کشورهای همسایه ایجاد می شود. بدین ترتیب، آلمان تصمیم گرفت که برای توسعه یک سیاست کنترل آلودگی در مرزهای مرزی، به منظور افزایش کیفیت هوا در آلمان، گام بردارد. به همین دلیل، دولت آلمان به طور فعال در مورد اقدامات کنترل آلودگی هوا در سطح اروپا و بین الملل فعال است.

آلمان کشوری صنعتی است که کارخانه های بسیاری را در خود جای داده است. این کشور، این روزها با معضل آلودگی هوای بالا دست به گریبان است. دولت آلمان سال هاست با وضع قوانین جدید و ارایه راهکارهای سومند در راستای کاهش آلاینده های هوا گام بر می‌دارد.

ترجمه از: آیدا علی اکبری

منابع: وب سایت شهرداری آلمان، سایت EURACTIV

کد خبر 334475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.