۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
رویاهای متجسد یک خواب‌گرد

نمایشگاهی از آثار طراحی "رحیم مولاییان"، مدرس دانشکده هنر و معماری بابلسر با عنوان "رویاهای متجسد یک خواب‌گرد" در گالری سایان برپاست.

این هنرمند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آثار ارایه شده در این نمایشگاه با استفاده از روان نویس و آب مرکب بر روی مقوا طراحی شده است.

رحیم مولاییان، به انتخاب عنوان"رویاهای متجسد یک خواب‌گرد" برای این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: مولفه خواب‌گردی در تمام کارهای من وجود دارد. اعتقاد دارم هنرمند موجودی است که با جهان رابطه غیرمستقیم دارد، هرچند که در عرصه زیستن رابطه‌اش با جهان مستقیم است و به همین خاطر مانند رویابینی است که در واقعیت ها سیر می کند و آن واقعیت ها را به رویاهای خودش و البته رویاهای برتر تبدیل و آن ها را متجسد کرده و به یک اثر هنری تبدیل می کند که می تواند انواع مختلفی از آثار هنری باشد.

او ادامه داد: در آثار من که تلفیقی از نمادهای اسطوره ای است این رویابینی وجود دارد، خواب گردی های خیال گونۀ سورئالیستی که حاصل مباحث مختلف زیست اجتماعی من است در این آثار زیاد به چشم می خورد. تجربه های تلخ و شیرین در زندگی اجتماعی به رویاهای شخصی من تبدیل و با عناصر مختلف ادغام شده و به یک اثر هنری تبدیل می شود، به همین دلیل این طراحی ها مثل یک گل یا منظره جنبه رئالیستی ندارد و به رویاهای یک خواب‌گرد تبدیل می شود.

در بخشی از بیانیۀ نمایشگاه "رویاهای متجسد یک خواب‌گرد" با عنوان "هر نمایشگاه یک فراخوان است" آمده است که "هر فراخوان برای جستن معیارهای نو است. برای مقایسه و سنجش، برای تجربه و تصمیم و برای داوری از میان انبوه چیزها و اثرها، که نزدیکی هراس انگیزی با ویرانی و زوال دارند. نوعی هشدار برای یافتن رهیافتی دقیق‌تر به سوی کار، کار هنرمندانه، به کارسازی هنری که با عمل بت واره ساز و بیگانه، کار معمولی فاصله دارد. بنابراین هر تابلو در نمایشگاه، مدخلی به اصالت است. از این رو در نمایشگاه، با کار هنرمندانه، کار زنده، در نتیجه کار تاریخی و منحصر به فرد روبرو می شویم. یکتایی و وحدت زیبایی شناختی، مهمترین وجوه هنر است که به تولید تصاویر کارآمد از جهان می انجامد.

این بیانیه ادامه می دهد "بیننده بانگاه به تابلوها با دقت های اعجاب آور از ترسیم و تجسم جزییات روبرو می شود. اینجا طوفانی از داده های بی همتا است که همتای پدیداری در عالم واقعیت ندارند. این رابطه های دقیق بصری از کل به جزء و بلعکس فرم ها و اشکال را سیالیتی بی بدیل می بخشند. قاب بندی ها در ژرفایی جادویی و باور نکردنی از "بروز یافتن" دایمی، موجودات و اشیا به ناپوشیدگی و حقیقت دسترسی می یابند. آنها تکه ای از تاریخ، برش هایی از پیشا تاریخ، روایت های اسطوره ای و افسانه های نیاکان و چه بسا اشیاء با فاصله های بعید از ذهن و زبان و تفکر ما و غنای مفهومی شان در یک کلان عرصه ناب سوبجکتیویته را واقعیتی عینی می بخشد.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه "رویاهای متجسد یک خواب‌گرد" می توانند تا روز -چهارشنبه- ۲۰ دی ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری سایان، واقع در خیابان ابوذر، بن بست سی و دوم(امین)، شماره ۱۷ مراجعه کنند.

کد خبر 334264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.