واقعیتی تلخ از سرمایه گذاری در اصفهان

لنجان-معاون استاندار اصفهان گفت: متاسفانه سرمایه‌گذاران اصفهانی تمایل ندارند در اصفهان سرمایه گذاری کنند و دیگر نقاط کشور را برای این امر ترجیح می‌دهند و این واقعیتی بسیار تلخ است.

علی مقدس زاده در حاشیه سفر به شهرستان لنجان در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بسیاری از موضوعات اجرایی بدون مطالعه علمی و آنالیز در دستور کار قرار می‌گیرد و اجرایی می‌شود و به همین علت هزینه‌های آن پروژه، هزینه‌هایی بجایی نبوده و کاربرد آنها نیز کم است.

وی افزود: اینکه ما بتوانیم با مبانی علمی با موضوعات برخورد کنیم اتفاقی خوبی است، چراکه این مهم نه‌تنها سند چشم انداز را مشخص می‌کند، بلکه فرصت‌های موجود را نیز ، مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت این فرصت‌ها به خوبی معرفی می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان عصر حاضر را عصر اطلاعات دانست و تصریح کرد: امروزه به اقتضاء اطلاعات کارشناسی شده، تصمیمات کاربردی اتخاذ می‌شود و در همین راستا حرکت شهرداری‌ها در راستای استفاده از ظرفیت کارشناسان و تهیه سند چشم انداز کار بسیار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد کشور با یک عارضه جدی مواجه است و آن، بروکراسی حاکم بر سیستم اداری بوده، چراکه افراد در هر جایگاهی از سیستم حاکمیتی و یا اجرایی قرار می‌گیرند، سعی دارند برای اثبات و ارایه خود به گونه‌ای با مردم رفتار کنند که خود را نشان دهند.

مقدس زاده با تاکید بر اینکه امروز باید زمان دریافت مجوز در ادارات کاهش یابد، خاطرنشان کرد: همه سازمان‌هایی که در کشور شکل گرفته‌اند، سازمان‌هایی است که باید به مردم خدمات زیرساختی و یا عمومی ارایه ‌کنند از این رو باید از زمان ورود ارباب رجوع برای اخذ یک مجوز تا موقع خروج آن را در قالب یک فلوچارت تهیه کرد، البته فلوچارت‌های موجود بسیار زمان بر است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت پیروزی انقلاب اسلامی با عصر سرعت، تکنولوژی، اطلاعات و ارتباطات متقارن شد و این چهار عنصر همه از محدوده نرم افزاری است و امروز این نرم افزارها دنیا را حاکمیت و راهبری می‌کنند و این در حالی است که ما همچنان سخت افزاری فکر می‌کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد: امروز متاسفانه در کشور عنصر زمان مفهوم ندارد و چیزی که به عنوان بروکراسی نام برده می‌شود به علت عدم توجه به ارزش زمان است و این فرهنگ باید اصلاح شود، از سوی دیگر در سال‌های اخیر حساسیت‌هایی در حوزه آموزش ایجاد شده است.

مقدس زاده با بیان اینکه یکی از مشکلات در شهرداری‌ها عدم آموزش صحیح کارکنان این مجموعه است، عنوان کرد: ارباب رجوع در برخورد با کارمندان شهرداری با سلیقه رفتاری مواجه است، از این جهت باید گام‌های استواری در راستای آموزش برداشته شود تا شاهد کاهش تخلفات و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بروکراسی حاکم بر ادارات استان اصفهان یکی از مشکلات استان بوده است، و از سوی دیگر متاسفانه سرمایه‌گذاران استان اصفهان تمایل ندارند در استان خود سرمایه گذاری کنند و ترجیح می‌دهند در دیگر نقاط کشور سرمایه‌گذاری کرده و این واقعیتی بسیار تلخ است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد: باید توجه داشت سرمایه‌گذار بخش خصوصی که قصد اجرای پروژه‌ای را دارد، تحمل چرخ دنده‌های بروکراسی سنگین را ندارد در حالی که امروز آنها در بین رفتارهای سلیقه‌ای و کارشناسی اسیر می‌شوند.

وی متذکر شد: نباید فراموش کرد اگر امروز در اصفهان زمینه سرمایه‌گذاری مهیا نشود، سرمایه گذار بخش خصوصی در جای دیگر که قدر او را می‌دانند فعالیت می‌کند از این جهت کاستی وجود یک بانک اطلاعاتی در اصفهان باید ترمیم شود که بخشی از این بانک اطلاعاتی را پروژه‌ها و سرمایه‌گذاران که قصد اجرای پروژه را دارند، تشکیل می‌دهند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه زمان عنصر مهمی است،  گفت: مدیران شهرستان‌ها باید بدانند ماده، بند و تبصره‌های قانون را تفسیر منطقی کنند و از این منظر به بندها و تبصره‌ها نگاه شود که یک کار باید انجام شود و سرمایه‌گذار را باید حمایت کنیم و رویکرد استانداری نیز اجرای پروژه‌های نیمه تمام سطح استان که تنها به دلیل کج سلیقه‌گی یک کارشناس منتج به تهیه یک گزارش توقف پروژه شده، است.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام که در کشور داریم، بطور مثال با برنامه زمان بندی سه ساله آغاز شده‌اند اما امروز شش سال از آغاز آن می‌گذرد و تنها با  پیشرفت ۳۰ درصدی مواجه هستند از این رو باید در اجرای پروژه‌ها نگاه خود را تغییر دهیم.

مقدس زاده با اشاره به اینکه منابع مالی و عمرانی دولت به هیچ وجه پاسخگوی تامین نیازهای جامعه نیست، گفت: به دلایل مختلف همچون بروکراسی اداری و عدم توجه به عنصر زمان در پروژه‌ها با روند هزینه فراوان و راندمان کم مواجه هستیم و راندمان، متناسب با هزینه‌ها نیست و شاید بتوان با تغییر نگاه به اجرای پروژه‌های عمرانی میزان بهره‌وری را افزایش داد.

وی متذکر شد: نباید فراموش کرد پروژه‌هایی که در حوزه گردشگری توسط سرمایه‌گذار اجرایی می‌شود، پروژه‌های عامل المنفعه بوده و هر شهروند از سود آن منتفع است، اما هر یک از پروژه‌هایی که توسط سرمایه گذار اجرا می‌شود حتما باید سودی را متوجه سرمایه‌گذار کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان اظهار کرد: سرمایه‌گذاران باعث ایجاد اشتغال خواهند شد و باید توجه داشت اشتغال یکی از مشکلات امروز دولت به‌شمار می‌آید از این رو ایجاد یک شغل اتفاقی خوبی است که باید به آن توجه داشت.

وی افزود: باید توجه داشت با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شاهد تولید ارزش افزوده و ثروت ملی خواهیم بود و اگر این مفهوم در مدیران وجود داشته باشد، تمام توان خود را در راستای رفع عارضه‌های موجود به کار خواهند گرفت تا بسترسازی لازم و ایجاد رغبت در سرمایه‌گذار ایجاد شود.

مقدس زاده تصریح کرد: از سوی دیگر وقتی سرمایه‌گذار لمس کند در مدت زمانی کوتاه می‌تواند پروژه خود را به‌ بهره‌برداری برساند رغبت بیشتری پیدا خواهد کرد که بر روی پروژه بعدی نیز سرمایه‌گذاری کند.

کد خبر 334069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.