راندمان آب در گلپایگان کمتر از ۳۵ درصد است

گلپایگان-کارشناس ناظر طرح‌های آبیاری تحت فشار جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال جاری به ازای هر هکتار سیستم آبیاری کم فشار پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعتبار بلاعوض در اختیار بهره‌برداران قرار داده شد، اما برای کمک به کشاورزان این اعتبار را به ۱۰ میلیون تومان رسانده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، مجید امینی در جلسه آموزشی، توجیهی روش‌های نوین آبیاری در جهاد کشاورزی شهرستان، اظهار کرد: در دو سال اخیر برای اجرای  آبیاری تجمیعی و نوین استقبال خوبی شده است.

وی گفت: در طول سال برای پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان گلپایگان ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود.

کارشناس ناظر طرح‌های آبیاری تحت فشار جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه هدف از طرح تجمیعی افزایش محصول، افزایش  راندمان آب و جلوگیری از فرسایش خاک است، گفت: راندمان آب در گلپایگان کمتر از ۳۵ درصد است.

وی با بیان اینکه در سال جاری به ازای هر هکتار زمین که سیستم آبیاری نوین اجرا شود، پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعتبار بلاعوض به بهره‌برداران پرداخت می‌شد، افزود: اکنون این میزان اعتبار به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

امینی با بیان اینکه سیاست سازمان جهاد کشاورزی برای کشت گندم یک هزار تا ۱۲۰۰ لیتر آب تعریف شده است، اظهار کرد: در حاشیه زاینده رود مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم گندم خشک ۳۸۵۰ لیتر بود، اما پس از احداث شبکه سه و چهار به ۱۴۵۰ لیتر آب رسیده است.

وی تأکید کرد: از سال ۹۳ برای اجرای طرح‌های تجمیعی و آبیاری نوین بودجه در نظر گرفته شده است و لوله‌گذاری این طرح بدون تصرف اراضی انجام می‌شود.

کارشناس ناظر طرح‌های آبیاری تحت فشارجهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در شهر ورزنه اصفهان برای اجرای طرح تجمیعی ۵۴ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض پرداخت شده است.

وی افزود: برای اینکه کشاورزان در اجرای طرح "یکپارچگی اراضی" نقدینگی ندارند، تنها هزینه حفاری از سوی کشاورز و هزینه لوله‌گذاری و دستمزد اجرای طرح از سوی جهاد کشاورزی پرداخت خواهد شد.

امینی گفت: در سال جاری برای اجرای طرح آبیاری نوین ۱۵۰میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که ۱۱۰ میلیارد به صورت نقدی و ۴۰ میلیارد به صورت اسناد خزانه است./

کد خبر 333076

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.