گذر از هفت خان اخذ تسهیلات برای مددجویان لنجانی

لنجان_امروزه ضمانت بانکی یکی از مشکلات اصلی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان لنجان برای دریافت تسهیلات است، که این مهم خود سبب ایجاد هفت خان اخذ تسهیلات خرد برای مدددجویان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، شاید بارها شنیده باشیم که میزان پرداخت مستمری به مددجویان کمیته امداد خمینی(ره) کفاف مخارج زندگی آنان را نمی‌دهد و بر همین اساس فقر همیشه پابرجا باقی خواهد ماند. از این رو کمیته امداد امام خمینی(ره) به سمت خوداتکایی کسب درآمد مددجویان تحت حمایت خود گام برداشته تا به تدریج افراد خودکفا شده و از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شوند. از این رو اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی با هدف ایجاد اشتغال و خوداتکایی خانواده‌های زیر پوشش در دستور کار این نهاد مقدس قرار گرفت، اما یکی از مشکلات پیش روی مددجویان برای دریافت تسهیلات در گرو داشتن ضامن و یا ضامن‌های معتبر است که این مهم خود سبب ایجاد هفت خان اخذ تسهیلات خرد برای مددجویان می شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان لنجان عبدالرضا پیمان اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، با هدف حمایت و امدادرسانی به محرومان و نیازمندان جامعه بنا نهاده شد و در طول سال‌های عمر این نهاد نیز فعالیت‌های متنوعی در راستای حمایت از محرومان جامعه انجام شده است.

وی افزود: باید توجه داشت صدقاتی که توسط مردم پرداخت می‌شود در حوزه‌های مختلفی همچون درمان، مسکن و ازدواج مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) مورد استفاده قرار میگیرد، اما نباید فراموش کرد که امروز محور فعالیت کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان لنجان در کنار رویکرد حمایتی به سمت خودکفایی مددجویان معطوف شده است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) تشویق این افراد به سمت ایجاد مشاغل خانگی نقطه شروع اشتغال آنان است و در این میان مشاغل خرد و زود بازده مورد توجه قرار گرفته است، البته نظارت مستمر کارشناسان ما نیز بر مشاغل ایجاد شده باعث خواهد شد، طرح‌هایی که توسط مددجویان اجرا شده پایدار باقی بماند.

وی ادامه داد: خودکفایی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) با هدف صیانت از نهاد خانواده اجرا می‌شود تا آن‌ها نیز با عزت و کرامت انسانی به کسب درآمد مشغول ‌شوند.

پیمان با اشاره به مشکل مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان لنجان برای دریافت تسهیلات اشتغال، گفت: امروز ضمانت بانکی یکی از مشکلات اصلی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان لنجان برای دریافت تسهیلات است، لذا با توجه به اینکه پرونده تعدادی از مددجویان تکمیل است، امیدواریم با چاره اندیشی در این حوزه نسبت به رفع این مشکل اقدام لازم انجام گیرد.

محسن کوهکن نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) در روزهای اولی که تاسیس شد، شروع کار خود را از این جهت بنا نهاد که اعتباراتی را تامین کرده و افراد ناتوان که وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و یا از کار افتاده بودند و به نوعی اقشاری که از هر جهت امکان تامین حداقل درآمد برای زندگی نداشتند را تحت پوشش خود ببرد حال آنکه این افراد با پرداخت مستمری محدود مورد حمایت خود قرار گیرند.

وی افزود: از یک زمانی کمیته امداد امام خمینی(ره) بخشی از کار خود را به سمت و سویی هدایت کرد تا بجای آنکه به نیازمندان جامعه مستمری پرداخت کند در قالب آموزش و سرمایه گذاری به سمت توانمندسازی و خوداشتغالی برسند و بعد از آن خودشان زندگی خود را اداره می کنند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حتی مواردی وجود دارد که در یک خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) فرزندی نخبه حضور داشته که آن خانواده در پرداخت هزینه تحصیل فرزند خود دچار مشکل بودند، این نهاد مقدس آن را به نوعی کمک کرده و زمانی که این فرد پرورش یافت با اجرای طرحی اشتغال‌زا خانواده خود را به سمت خودکفایی سوق داده و از حمایت کمیته امداد خارج ساخته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس امروز رویه‌ای که امروز کمیته امداد امام خمینی(ره) در پیش گرفته و رویه درستی نیز هست خودکفایی مددجویان تحت حمایت این نهاد بوده از این رو بخشی از منابع توافقی سیستم بانکی را در خدمت اشتغال گرفته و به سمت و سویی هدایت کرده که آموزش، ایده و فرهنگ خوداشتغالی را ترویج دهند.

کوهکن اضافه کرد: اجرای این مهم نه‌تنها باعث می شود شان افراد تحت پوشش مراعات شود نتایج بهتری را نیز در پی خواهد داشت و این جامعه هدف در زمانی که وارد چرخه اشتغال می شوند با توانمند شدن به دیگر افراد جامعه خواهد پیوست و دیگر نیازمند حمایت نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی نخواهند بود.

وی با اشاره به مشکل مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در حوزه تضمین دریافت تسهیلات گفت: این مشکل در قالب یک پیشنهاد مطرح شده است که افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی تا زمانی که خود کفا نشده‌اند و به هر حال مستمری دریافت می‌کنند همانند کارکنان دولت و یا یک اداره که از صندوق آن اداره وام دریافت می کند در صورتی که اقساط خود را در سر رسید پرداخت نکرد اجازه برداشت حقوق بجای اقساط بلامانع باشد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از این رو شاید یکی از راه هایی که بتوان مشکل پیش روی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی را رفع کرد آن باشد که نهاد مربوطه جایگزین ضامن شود که البته این مهم می‌طلبد کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در مرکز کشور با بانک مرکزی توافقات لازم را انجام دهند تا شعب بانک‌ها بتوانند زیر سایه این توافق این کار را اجرایی و انجام دهند و بانک‌ها وام و تسهیلات مورد نظر را به کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی بدهند و به نوعی شاهد جایگزینی نهاد حمایتی بجای ضامن باشیم.

کد خبر 332596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.