هیأت ورزش همگانی اصفهان همچنان رییس ندارد/ از قول یک ماهه تا تأخیر ۱۸ ماهه!

انتخاب هیأت ورزش همگانی استان اصفهان با وجود گذشت ۱۸ ماه از معرفی سرپرست جدید این هیأت هنوز برگزار نشده است!

به گزارش خبرنگار ورزشی ایمنا، دوران ریاست نوربخش باقری در هیأت ورزش همگانی استان اصفهان بیست و پنجم بهمن ماه سال ۹۴ به پایان رسید. از آنجا که باقری تمایلی به ادامه فعالیت در این هیأت نداشت، پس از گذشت چند ماه، سرپرستی برای هیأت همگانی تعیین شد اما زمینه برگزاری انتخابات فراهم نشد تا اینکه پس از کش و قوس‌های فراوان برای تعیین سرپرست جدید، علیرضا امینازاده معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان به عنوان سرپرست هیأت همگانی معرفی شد.

وظیفه اصلی سرپرست هیأت فراهم کردن شرایط برای برگزاری هرچه سریع‌تر مجمع انتخاباتی است اما با گذشت حدود یک سال و نیم از سرپرستی امینازاده، هیأت همگانی استان همچنان در انتظار برگزاری انتخابات است؛ از طرف دیگر، استاندار اصفهان در دیدار هفته گذشته خود با سهراب مرادی وزنه‌بردار اصفهانی قهرمان جهان و المپیک که در آن رییس فدراسیون همگانی، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان و مدیران و مسئولان ورزش اصفهان نیز حضور داشتند، تأکید زیادی بر توسعه ورزش همگانی، برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی و افزایش تعداد باشگاه‌های بدنسازی و فیتنس داشت.

برای اطلاع از وضعیت ورزش همگانی و دلیل تعویق مجمع انتخاباتی این هیأت، با علیرضا امینازاده سرپرست هیأت گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

از چه زمانی سرپرستی هیأت همگانی را بر عهده گرفتید؟

در پایان دوره چهار ساله ریاست نوربخش‌ باقری، مسعود انصاری‌مهر از طرف فدراسیون همگانی به‌عنوان سرپرست این هیأت منصوب شد اما انصاری‌مهر به دلیل مشغله کاری زیادی که به‌ عنوان مدیرعامل وقتِ سازمان ورزش شهرداری اصفهان داشت، از سرپرستی هیأت همگانی استعفا کرد و از خردادماه سال گذشته سرپرستی هیأت همگانی را با پیشنهاد فدراسیون بر عهده گرفتم. زمانی که به‌عنوان سرپرست هیأت منصوب شدم به مدیرکل ورزش و جوانان استان قول دادم ظرف یک ماه شرایط برگزاری مجمع انتخاباتی هیأت را فراهم کنم اما متأسفانه انگار از شانس بد من بود که به دلایل مختلف انتخابات به تعویق افتاد و با وجود گذشت ۱۸ ماه، هنوز زمان برگزاری این مجمع مشخص نشده است.

دلیل اصلی به تعویق افتادن مجمع انتخاباتی هیأت همگانی استان چیست؟

طبق قانون، رییس فدراسیون رییس مجمع انتخاباتی است و ما در استان تنها باید شرایط برگزاری مجمع را فراهم و برای برگزاری مجمع در تاریخ پیشنهادی اعلام آمادگی کنیم. تمام مراحل قانونی برگزاری مجمع انتخاباتی هیأت همگانی انجام شده، کاندیداها تأیید صلاحیت شده‌اند و تا الان سه بار تاریخ پیشنهادی را به فدراسیون همگانی اعلام کرده‌ایم اما فدراسیون هر بار به دلایل مختلف برگزاری مجمع را به تعویق انداخت.

دلیل مخالفت فدراسیون با تاریخ‌های پیشنهادی را جویا نشدید؟

به دنبال عدم موافقت فدراسیون همگانی با تاریخ‌های پیشنهادی از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان استان، نامه‌ای به رییس فدراسیون ارسال کرده‌ایم و برنامه آن‌ها برای هیأت همگانی استان اصفهان و زمان برگزاری مجمع را خواستار شده‌ایم و منتظر جواب رییس فدراسیون به این نامه هستیم. در سفر چند روز گذشته رییس فدراسیون همگانی به اصفهان، مدیرکل ورزش و جوانان استان در مورد این موضوع با او صحبت کرد و قرار شد هر چه زودتر نسبت به برگزاری مجمع انتخاباتی هیأت همگانی استان اقدام شود و منتظر اعلام تاریخ برگزاری از سوی فدراسیون هستیم.

با توجه به اینکه از زمان ثبت‌نام کاندیداها زمان زیادی می‌گذرد، ثبت‌نام دوباره انجام می‌شود یا خیر؟

از زمان ثبت‌نام کاندیداها، سه ماه برای برگزاری انتخابات هیأت فرصت وجود دارد و در صورت عدم برگزاری انتخابات، باید ثبت‌نام مجدد انجام شود. در مورد هیأت همگانی استان اصفهان این مدت به پایان رسیده و رییس فدراسیون تصمیم می‌گیرد که ثبت‌نام مجدد انجام شود یا مجمع با همان کاندیداهای ثبت‌نام شده قبلی برگزار شود.

آخرین کاندیداهای تأیید صلاحیت شده برای حضور در انتخابات هیأت همگانی استان چند نفر هستند؟

محمد شبانی، مهدی شایان، میثم ریاحی، علیرضا ذوالقدر شجاعی، سیروس سمیعی، محسن آذرافروز، حسن جعفری و فتح‌الله معین هشت کاندیدای هیأت همگانی استان اصفهان هستند که از مردادماه برای برعهده گرفتن مسئولیت این هیأت اعلام آمادگی کرده‌اند و صلاحیت آن‌ها تأیید شده است.

در مدتی که سرپرستی هیأت همگانی را بر عهده دارید، چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

زمانی که به هیأت آمدم حدود ۱۲ دوره مربیگری و آموزشی از دوران ریاست قبلی باقی‌ مانده بود که نفرات شرکت‌کننده هم ثبت‌نام کرده اما دوره‌ها برگزار نشده بود و تمام این‌ دوره‌ها را برگزار کردیم.

استاندار اصفهان در دیدار با سهراب مرادی، تأکید به برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی هفتگی با اهدای جوایز به‌صورت قرعه‌کشی داشت. چقدر با نظر او موافق هستید؟

شخصاً به برگزاری همایش‌های پیاده‌روی با خروجی اهدای جایزه اعتقادی ندارم، چون عملاً افرادی برای بار اول و به نیت امتحان کردن شانس خود در این همایش‌ها شرکت می‌کنند، در صورتی‌که بیشتر افرادی که اهل ورزش هستند کاری به گرفتن جایزه ندارند و برای سلامتی ورزش می‌کنند. البته برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی با هدف اهدای جایزه، برای خانواده‌ها انگیزه ایجاد می‌کند تا یک روز در کنار هم ورزش کنند اما این موضوع تأثیر زیادی در رشد ورزش همگانی ندارد.

پس چه پیشنهادی برای توسعه ورزش همگانی دارید؟

برای توسعه ورزش همگانی باید به محلات ورود پیدا کنیم. هر چه فعالیت‌های ورزشی در محلات بیشتر باشد، ورزش همگانی توسعه پیدا می‌کند. سوار کردن تعدادی از مردم در یک نقطه از شهر و بردن آنها به منطقه‌ دیگر برای شرکت در همایش پیاده‌روی، هزینه‌بر ئ وقت‌گیر می‌گیرد. این برنامه چه اندازه می‌تواند دوام داشته باشد و ادامه پیدا کند؟ هرچه فضاهای سبز و ورزشی در محلات گسترش یابد، می‌توان مردم را تشویق کرد در محله‌ای که ساکن هستند با صرف کمترین زمان و هزینه ورزش کنند که همین امر باعث توسعه ورزش همگانی می‌شود. استاندار اصفهان هم در دیدار با قهرمان وزنه‌برداری جهان تأکید کرد، باید به سمت افزایش تعداد باشگاه‌های بدنسازی و فیتنس در استان رفت و ساخت باشگاه‌های بدنسازی حتی در ابعاد کوچک بهتر از ساخت سالن‌های چندمنظوره است.

چقدر با این دیدگاه موافق هستید؟

هر اندازه میزان و متراژ فضاهای ورزشی افزایش یابد، باز هم کم است. به افزایش فضاهای ورزشی نیاز داریم چون به جز ایجاد اشتغال، باعث رشد فضاهای ورزشی در لایه‌های پایینی شهر و محلات می‌شود. در کنار همه فواید افزایش تعداد باشگاه‌های ورزشی، خطراتی نیز وجود دارد که اگر تأسیس باشگاه‌ها در راستای اجرای اهداف ورزشی نباشد مشکل‌ساز شده و به معضل اجتماعی تبدیل می‌شود. باید برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد و نظارت خوبی بر افزایش تعداد باشگاه‌های بدنسازی، فیتنس و اماکن ورزشی انجام شود تا محلی برای فروش داروهای نیروزا نشود چون خواه ناخواه این اتفاقات در برخی اماکن ورزشی می‌افتد و باید با نظارت دقیق از بروز آنها جلوگیری کرد.

تنها افزایش تعداد باشگاه‌های بدنسازی کافی است؟

من با نظر استاندار موافق هستم که تعداد باشگاه‌های بدنسازی و فیتنس باید توسعه پیدا کند اما این اقدام باید در یک چهارچوب مشخص باشد. در مورد فضاهای ورزشی نمی‌توانیم از آیین‌نامه‌ تخطی کنیم. اتفاقات ورزشی همیشه همراه ورزش بوده و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. هر رشته ورزشی برخی حواشی غیرورزشی را نیز به دنبال دارد. اگر اتفاقی در یکی از فضاهای ورزشی غیراستاندارد دارای مجوز از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان بیفتد، اولین دستگاهی که زیر سوال می‌رود اداره‌کل ورزش و جوانان است.

رفتن به سمت ورزش همگانی و بدنسازی، باعث دور شدن از ورزش قهرمانی نمی‌شود؟

وقتی تعداد افرادی که ورزش می‌کنند، فارغ از سن و جنس افزایش یابد، ورزش در جامعه توسعه پیدا می‌کند و قطعاً در ورزش قهرمانی نیز تأثیر می‌گذارد. توجه به ورزش همگانی دلیل عدم توجه به ورزش قهرمانی نیست ،بلکه هرچه تعداد ورزشکاران فعال در ورزش همگانی بیشتر باشد در حوزه قهرمانی نیز نمود خواهد داشت. برای انجام ورزش‌های همگانی نیاز به هزینه زیادی نیست و با کمترین هزینه‌ها می‌توان فعالیت‌های ورزشی خوبی انجام داد. روزانه نیم ساعت پیاده‌روی هم تأثیر مثبت روانی برای فرد داشته و باعث بهبود عملکرد او در طول روز می‌شود و هم اینکه هزینه‌بر نیست.

برای نظارت بر باشگاه‌ها چه طرحی درنظر دارید؟

قرار است طرحی به شهرداری ارائه دهیم که بر اساس آن، هر مکان ورزشی در حال ساخت همان‌طور که قبل از اتمام کار باید از سازمان‌ آتشنشانی و اداره آب و برق و غیره تأییدیه بگیرد، از اداره‌کل ورزش و جوانان نیز تأییدیه دریافت کند.

گفت و گو از زهرا سیدین - خبرنگار سرویس ورزشی ایمنا

کد خبر 332513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.