شیب تندی که به کندی پیش می رود

شهرضا – درحالی که براساس «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» ادارات مسئول موظف به مناسب سازی اماکن عمومی برای تردد معلولان و جانبازان هستند اما متأسفانه این قانون فاقد ضمانت اجرای مناسب است و به همین دلیل وظایف ادارات مسئول در این زمینه یا اصلا انجام نشده یا به کندی و به صورت ناقص انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، تا وقتی که سالم هستی و به راحتی این طرف و آن طرف می‌روی شاید هیچ‌گاه متوجه کسی که فاقد توانایی‌هایی شبیه توست نشوی اما گاهی لازم است چشم‌ها را بشوییم و جور دیگری به اطراف بنگریم.

در اطراف ما شمار فراوانی از انسان‌ها هستند که از نعمت دست، پا یا بینایی محروم هستند و نمی‌توانند همچون دیگر انسان‌ها امور روزانه خود را انجام دهند.

معلولیت تنها در یک کلمه خلاصه نمی‌شود، یک معلول وقتی از یک نارسایی جسمی رنج می‌برد در واقع در انجام همه آنچه که یک انسان عادی می‌تواند انجام دهد با مشکل مواجه است.

بر اساس آمارها هر روز و ماه و سال بر جمعیت معلولان اضافه می‌شود، آن هم به دلایل مختلف مادرزادی یا بروز حوادث و سوانح.

سیدعلی موسوی – رییس اداره بهزیستی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا عنوان کرد: سه هزار و ۱۴۴ نفر معلول در شهرضا تحت پوشش اداره بهزیستی هستند که از این تعداد ۲۳۴ نفر دارای معلولیت بینایی، ۴۷۷ نفر شنوایی، یک هزار و سه نفر جسمی حرکتی و ۵۵۳ نفر اعصاب و روان هستند.

وی تصریح کرد: سالیانه ۲۳۳ نفر به جمعیت معلولان شهرضا اضافه می‌شود که از این تعداد ۱۴۸ نفر از بدو تولد و ۸۵ نفر بر اثر حوادث مختلف دچار این مشکل می‌شوند.

این در حالی است که به اعتراف مسئولان شهرضا وضعیت ایمنی کارگاه‌ها به ویژه از نظر به کار بردن بالابرهای غیراستاندارد مناسب نیست و استفاده غیر ایمن از ابزار و وسایل ناایمن هرساله سبب مجروحیت و در نتیجه معلولیت شماری از افراد می‌شود.

با این وصف علاوه بر انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تولد نوزادان معلول و یا کاستن از مخاطرات محیط کار یا افزایش ایمنی حمل و نقل و راه‌ها، لازم است تلاش‌هایی برای مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی برای استفاده آسان معلولان از امکانات عمومی انجام شود.

مستند قانونی در این زمینه «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» است اما متأسفانه این قانون فاقد ضمانت اجرای مناسب است و به همین دلیل وظایف ادارات مسئول در این زمینه یا اصلا انجام نشده یا به کندی و به صورت ناقص انجام می‌شود.

بر اساس تبصره «۲» ماده «۲» این قانون شهرداری‌ها باید از صدور پروانه احداث یا پایان ساخت برای نهادهای عمومی که اصول فنی و مهندسی را برای تسهیل تردد معلولان رعایت نکرده باشند، خودداری کند، این ماده هرچند در ظاهر امید بخش است اما در عمل رعایت نمی‌شود.

براساس اعلام رییس اداره بهزیستی شهرضا تنها ۲۰درصد از اماکن عمومی و ادارات شهرضا برای استفاده معلولان مناسب سازی شده است.

یکی از مواردی که در جلسات شورای مناسب سازی اماکن عمومی شهرضا بارها بر آن تأکید شده، ایجاد امکان دسترسی به عابربانک‌ها برای معلولان بوده است، این مصوبه از سوی هیچ یک از بانک‌های شهرستان اجرا نشد تا آنکه فرماندار قبلی شهرضا خواستار ایجاد یک عابربانک مناسب در محل اداره بهزیستی شهرضا برای استفاده معلولان شد.

اما پاسخی که بانک‌ها در مقابل این درخواست داده‌اند دور از انصاف و توجیه ناپذیر بود.

به گفته سید علی موسوی رییس اداره بهزیستی شهرضا بانک‌ها اعلام کردند که احداث هر عابربانک باید متضمن میزان خاصی از تراکنش باشد تا نصب آن از نظر اقتصادی به صرفه باشد در حالی که ایجاد یک عابربانک ویژه معلولان واجد این شرط نبوده و به همین دلیل نصب آن امکان پذیر نیست.

اما مشکلات معلولان تنها به این خلاصه نمی‌شود، مصوبه شورای مناسب سازی یکی از معابر شهری برای تردد معلولان از سوی شهرداری ماه‌ها است، اجرایی نشده است.

سید مصطفی مهدی‌نیا مسئول واحد پارک‌ها فضای سبز و مبلمان شهری شهرداری شهرضا در این خصوص اظهار کرد: به دلیل ایجاد تغییراتی در شورای شهر و وقفه‌ای که بر اثر انتخابات ایجاد شد، اجرای این مصوبه شورای مناسب سازی شهرستان با تأخیر مواجه شد.

وی ادامه داد: جلسه‌ای برای مناسب سازی مسیر چهارراه شهرداری تا چهارراه طالقانی شهرضا ویژه معلولان و جانبازان برگزار و طرح پایلوت آن نیز آماده شده اما به دلیل برودت دمای هوا در حال حاضر امکان اجرای آن وجود ندارد.

در کنار این مسئله بسیاری از ادارات شهرضا یا فاقد رمپ استاندارد برای تردد معلولان هستند یا رمپ موجود آن‌ها فاقد استانداردهای لازم است.

حجت الله موسوی رییس مرکز بهداشت شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مواردی همچون اصلاح رمپ‌های غیر استاندارد ادارات و بانک‌ها علاوه بر شورای مناسب سازی، بارها در کمیته جامعه ایمن شهرستان نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: لازم است مجموعه‌ای از ادارات به ویژه ادارات مسئول در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به طور جدی در این زمینه وارد عمل شوند.

کد خبر 332451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.