محکوم کردن آمریکا کافی نیست

نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در ترکیه تنها به محکوم کردن تصمیم رئیس جمهور آمریکا بسنده کرد، این در حالی است که به گفته کارشناسان، اقداماتی از این دست پاسخ مناسبی برای ماجراجویی های آمریکا و اسرائیل نیست و فرا خواندن سفرا می توانست رویکرد قاطع تر و اثرگذارتری باشد.

 خبرگزاری ایمنا_ گروه سیاسی _ ریحانه شهبازی: نشست سران سازمان همکاری‌ اسلامی درباره قدس در ترکیه در حالی برگزار شد که همه کشورها منتظر موضع گیری قاطع این سازمان در قبال مهم ترین موضوع روز جهان اسلام یعنی «مناسبات دیپلماتیک کشورهای اسلامی با اسرائیل» بودند؛ اما در نهایت، اعضا این سازمان در بیانیه پایانی خود به اعمال یکسری «محدودیت‌ های اقتصادی و سیاسی» علیه کشورهایی که الحاق قدس شریف به اسرائیل را به رسمیت بشناسند، بسنده کرده و همچنین اعلام کردند «در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد».

در همین رابطه سید جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص جزییات این نشست، اهمیت و نقش آن اظهار کرد: سازمان همکاری های اسلامی تا کنون نقش خود را در مورد فلسطین به درستی ایفا نکرده است و در حقیقت آنها در این امر سکوت و تنها به ذکر یک بیانه اکتفا کرده اند.

وی گفت: تنها محکوم کردن و مورد تایید قرار ندادن، آمریکا را نگران نمی کند و اگر بخواهند متناسب با این امر مهم عمل کنند باید به طور جد با فرا خواندن سفیران خود مخالفت هایشان را بیان می کردند و همچنین این سازمان می توانست با بسیج کردن نیروها، یک هشدار جدی به آمریکا بدهد و تهدید به قطع رابطه با این کشور بکند.

ساداتیان با اشاره به اینکه تا کنون این سازمان موضع قابل توجهی اتخاذ نکرده، افزود: هر چند سازمان همکاری های اسلامی تاکنون خاصیت وجودی جدی نداشته و فقط به دیدار و  بیانیه اکتفا کرده است؛ با این حال این دور هم جمع شدن ها را نفی نمی کنم.

پشتیبانی ظاهری هم می تواند اثر بخشی داشته باشد

اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به میزان عملکرد و اثر بخشی سازمان همکاری های اسلامی به خبرنگار ایمنا گفت: نشست اخیر با رویکرد کمک به وضعیت فلسطین تشکیل شده و اکثر کشور های اسلامی به جز عربستان و بحرین به دلیل اینکه زیر سلطه استکبار هستند، در سطوح بالا در این نشست شرکت داشتند و حتی این پشتیبانی ظاهری هم می تواند اثر بخشی داشته باشد و نشان دهد کشور های اسلامی به ویژه ملت ها با آرمان های فلسطین همسو هستند و با افراد و کشورهایی که حالت استکباری دارند مانند مقامات آمریکا و اسرائیل مقابله می کنند.

وی  افزود: شاید آنچه  ما از ملت های آزادی بخش و محور مقاومت انتظار داریم عملی نشود؛ اما در مجموع پشتیبانی عمومی از نهضت های آزادی بخش برای آزادی فلسطین رقم خورده و با اقدام ترامپ مخالفت شده است.

به گزارش ایمنا، سازمان همکاری های اسلامی در سال ۱۹۶۹ پس از نشست کشورهای اسلامی در مراکش و در واکنش به آتش سوزی مسجد الاقصی صورت گرفت. نام این سازمان در ابتدا «سازمان کنفرانس اسلامی» بود و در سال 2011 به «سازمان همکاری های اسلامی» تغییر نام داد. 

کد خبر 332030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.