مردم، دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم در جامعه/ سامانه سجام پل ارتباطی مردم با قوه قضاییه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان گفت: قوه قضاییه با ایجاد سامانه سجام، پل ارتباطی موثری میان خود با مردم ایجاد کرده و افراد با مراجعه به این سایت اطلاعات، پیشنهادات، گزارش و تخلفات را به مسوولان اطلاع می دهند.

محمد رضا قنبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأسیس بزرگترین تشکل مردمی در قالب شبکه اجتماعی قوه قضاییه گفت: در اجرای بند یکم اصل سوم، بند پنجم اصل ۱۵۶ و بند اول اصل ۱۵۸ قانون اساسی و در جهت حفاظت جامعه از هرگونه آلودگی، جرم، جنایت، تشکیل اجتماعات مضر، کاهش و رفع مفاسد در جامعه نهادی تحت عنوان ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی در دادگستری شروع به فعالیت نمود.

 قنبری با بیان اینکه این ستاد به صورت تشکیلاتی منسجم با اصول و روش هایی متفاوت از گذشته با هدف ستاد پیشگیری از جرم بازتأسیس شده، خاطر نشان کرد: این ستاد با توجه به بند های مشخصی از قانون برنامه پنجم توسعه کشور و قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد با رعایت و حفظ حدود قوانین جاری کشور از جمله قانون احترام به آزادی های مشروع، حفظ حقوق شهروندی و قانون امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است.

به گفته وی ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با قابلیت نقش آفرینی برای آحاد و اقشار جامعه در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و در راستای پیشگیری از وقوع جرم تأسیس شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری باز تأسیس ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری کل استان ها را به معنای لزوم به کارگیری آحاد جامعه به عنوان دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضایی خواند و اذعان کرد: استفاده از دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مسائل مهم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم است همچنین استفاده صحیح از این دانش سبب شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی اقدامات حوزه پیشگیری از جرم خواهد شد.

قنبری ادامه داد: سامانه الکترونیکی پیشنهادی ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم با هدف ثبت نام، آموزش، سازماندهی افراد، دریافت گزارش از هسته های مردمی در سریع ترین زمان است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه سجام اذعان کرد: قوه قضاییه با ایجاد این سامانه، پل ارتباطی موثری میان خود با مردم ایجاد کرده و افراد به راحتی و با مراجعه به آدرس اینترنتی www.sajam.adliran.ir اطلاعات، پیشنهادات، گزارش و  تخلفات را به مسوولان اطلاع می دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان اینکه متقاضیان عضویت در سراسر کشور امکان ثبت نام از طریق سامانه سجام را دارند، گفت: اطلاعات داوطلبان متقاضی بعد از احراز هویت و استعلام، تایید سپس برای آن ها کد عضویتی تعریف می شود و در ادامه متقاضیان در سامانه سازماندهی می شوند.

قنبری اضافه کرد: آموزش اعضاء به صورت گروه های مجازی از طریق سامانه و به صورت آنلاین که در ادامه گزارش اعضای هسته های مردمی از طریق سامانه دریافت و پس از تایید صحت گزارش های ارسالی از طریق مسوولان هسته ها توسط ستاد استانی، بررسی و تایید ثانویه خواهد شد.

وی ادامه روند ثبت گزارش هسته های مردمی در سامانه سجام را با تایید نهایی ستاد های استانی و انعکاس به مراجع ذیربط خواند و تصریح کرد: گزارش جامع سالیانه توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پایان مشخص و به ریاست قوه قضایی انعکاس داده خواهد شد.

کد خبر 331815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.