فرهنگ؛ حلقه گمشده در درمان ایدز

فریدن-در حال حاضر در جامعه ایران "اچ آی وی" یا بیماری ایدز تنها یک بیماری نیست، بلکه گناهی بزرگ و نابخشودنی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، بیماری ایدز یک بیماری واگیر عفونی است که از طریق عامل بیماری ویروسی  به نام HIV   ایجاد می‌شود.

این ویروس در بدن انسان و تنها  درون گلبول های سفید خون زندگی می‌کند و در خارج از بدن و بدون دسترس به خون و مواد بیولوژیک قادر به ادامه حیات نیست، همچنین این ویروس به راحتی توسط مواد ضدعفونی کننده و حرارت از بین می رود و عمر ویروس عامل ایدز در محیط خشک بیرون از بدن تنها چند ساعت است.

از آنجا که ویروس ایدز تنها در گلبول سفید زنده است، بنابراین از راه‌هایی مثل تزریق خون و فرآورده های آلوده، تزریق با سرنگ آلوده، استفاده از وسایل تیز و برنده غیر استریل، تماس های جنسی مشکوک و از طریق مادر به کودک قابل انتقال است.

انجام آزمایش خون تنها راه تشخیص ابتلا بهHIV

بیماری ایدز و ویروس HIV از راه‌های همچون دست دادن، در کنار هم نشستن، درآغوش کشیدن، روبوسی، استفاده از ظروف غذاخوری، حوله یا البسه مشترک، استفاده از توالت، حمام و استخر عمومی- و لفن عمومی وگزش حشرات  منتقل نمی‌شود.

ویروس HIV پس از ورود به بدن به داخل گلبول های سفید خون وارد شده و تا مدت های طولانی هیچ علامتی ایجاد نمی کند و پس از آن به تدریج شروع به تکثیر  کرده و موجب کاهش کارایی گلبول های سفید می‌شود؛ با کاهش کارایی  گلبول های سفید، سیستم دفاعی بدن تحلیل رفته و توان مقابله در برابر سایر عفونت ها و بیماری ها را از دست می‌دهد و به همین دلیل اگر فرد مراقبت و درمان نشود، در اثر ابتلا به یک بیماری عفونی و یا سرطان از بین می‌رود.

مراحل استقرار بیماری ایدز در بدن، شامل مراحل پنجره، آلودگی و بیماری است که تنها  در مرحله آخر علائم بیماری ظاهر می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.

انجام آزمایش خون تنها راه تشخیص ابتلا به HIV است، تست سریعRapid tes   و تست‌های سرمی الایزا و وسترن بلات، ابتلا به این بیماری را تأیید می‌کند.

ایدز یک بیماری با تبعات اجتماعی فراوان

فاطمه صالحی- کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی- در این رابطه به ایمنا گفت: از آن جایی‌ که این بیماری جزو بیماری‌های مزمن محسوب می‌شود، فرد مبتلا درگیر تبعات اجتماعی می‌شود و چون از دل آسیب‌های اجتماعی بیرون آمده، تبعات اجتماعی آن بیش از سایر بیماری‌هاست. وی ادامه داد: زمانی که افراد متوجه بروز بیماری در بدن‌شان می‌شوند، پروسه‌ای را طی می‌کنند؛ در ابتدا دچار شوک می‌شوند، انکار، خشم، پرخاشگری، افسردگی و خودشکوفایی مراحل بعدی است. برخی افراد در مراحل اولیه باقی می‌مانند؛ زیرا خدمات مناسبی دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: در جامعه ما هنوز بسیاری از مسائل تابوست و به همین دلیل مردم اطلاعات درستی در زمینه ایدز ندارند و پیش از آموزش درست، با ترس در مورد این بیماری صحبت شده و ترس‌ها منجر به انگ می‌شود.

صالحی با اشاره به این ‌که انگ‌ها منجر به نوعی تبعیض در جامعه می‌شود، بیان کرد: ما فکر می‌کنیم باید فقط مراقب باشیم خودمان مبتلا نشویم، اما نمی‌دانیم اگر اطلاعات درستی نداشته باشیم و در زمینه ایدز کار نکنیم، مراقبت از خود کافی نیست.

وی با تاکید بر این که ما باید برای حفظ جامعه به فرد مبتلا سرویس دهیم، ادامه داد:  بسیاری از مواقع حتی متخصصان به مبتلایان انگ می‌زنند که این برچسب غلط باعث می‌شود نتوانیم خدمات اجتماعی خوبی به آن‌ها دهیم.

این مددکار اجتماعی افزود: گاهی بیماران به خودشان انگ می‌زنند؛ تا جایی که حتی از اجتماع دور می‌شوند و گاهی در زمینه محل سکونت و ازدواج نیز با انگ و تبعیض روبه‌رو می‌شوند.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: مسائل اشتغال نیز بخشی از مشکلات این افراد است؛ زیرا در برخی مشاغل باید بگویند مبتلا هستند.

وی گفت:  اگر آموزش درستی در زمینه برخورد با این بیماران نداشته باشیم، نه ‌تنها فرد مبتلا، بلکه جامعه نیز درگیر می‌شود.

صالحی تاکید کرد: این بیماری از جامعه آمده و خود جامعه هم باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد و بیماران نیز باید در درمان خود مشارکت فعال داشته باشند.

سیر صعودی ایدز در کشورهای در حال توسعه

صفر بدیع الزمانی- معاون فرماندار فریدن - نیز با بیان این که ورود در حوزه سلامت افراد از اولویت های بسیار مهم هر جامعه است، اظهار داشت: دسترسی به این هدف بر پایه همکاری های بین بخشی، بین سازمانی و مشارکت مردم در برنامه های حوزه سلامت است.
وی با تاکید بر خود مراقبتی، خودباوری، تغذیه سالم، شناسایی و اطلاع از بیماری ها تصریح کرد: بهترین و مهمترین اصل همان پیشگیری بوده زیرا پیشگیری مقدم بر درمان است و عوارض درمان را نخواهد داشت.

وی با بیان این که ایدز حدود ۳۵ سال پیش شناسایی شده و در کشورهای پیشرفته سیر نزولی داشته است، تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران روند بیماری شدیداً روبه افزایش است.

وی با تاکید بر این که به دنبال آن هستیم که ۹۰ درصد افراد آلوده شناسایی و تحت مراقبت و آموزش های لازم و درمان قرار گیرند، گفت: برخلاف گذشته که این بیماری بسیار خطرناک و ترسناک بود در حال حاضر این بیماری قابل مدیریت است که اگر بیماران تحت مراقبت و درمان و آموزش های لازم قرار گیرند می توانند عمر طبیعی داشته باشند

انجام تست روزانه ایدز در مرکز بهداشت و درمان فریدن

محمد رضا شیخی- رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدن- در این خصوص گفت: همه افرادی که سابقه استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی ‌حتی برای یک بار، ابتلاء به بیماری های آمیزشی مثل سوزاک، سیفلیس و تبخال، با فرد آلوده به ویروس اچ. آی. وی. تماس جنسی حفاظت نشده داشته‌اند، با فرد تزریق کننده مواد مخدر حتی همسر تماس جنسی حفاظت نشده داشته‌اند، با فرد دارای سابقه ابتلاء به بیماریهای آمیزشی تماس جنسی حفاظت نشده داشته‌اند، بدون اطلاع از سابقه ابتلاء فردی به بیماریهای آمیزشی تماس جنسی حفاظت نشده داشته‌اند ضرورت دارد حتما مشاوره و تست HIV  را انجام دهند.

 وی افزود: تست ایدز همه روزه در شبکه بهداشت و درمان فریدن انجام می شود.

رعایت اصل امانتداری در تحویل نتیجه آزمایش

علی محمدی - کارشناس مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان فریدن- نیز در این زمینه اظهار داشت: جواب آزمایش پس از انجام، با رعایت اصل امانتداری، در مدت زمان تقریبی ٢٠ دقیقه، در اختیار فرد متقاضی قرار خواهد گرفت.

محمدی در ادامه گفت: برای کاهش آمار این بیماری توصیه می شود تا افرادی که در معرض این بیماری هستند ترغیب شوند و با انجام تست های مربوطه از شیوع این بیماری در کشور جلوگیری کنند.

ایدز همچنان تابو است

بر مبنای آمارها  انتقال HIV از راه ارتباط جنسی در حال افزایش است و یکی از مهم‌ترین اقدامات افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان در مورد خود مراقبتی است. بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به ایدز هنوز از بیماریشان اطلاعی ندارند.

مهم‌ترین عامل پیشگیری از انتقال بیماری ایدز آگاهی درباره شیوه‌های انتقال آن است. تاکید بر روابط جنسی سالم و محافظت شده موضوعی است که به دلیل تابو بودن همچنان در رسانه‌های جمعی آموزش داده نمی‌شود. آموزش‌های همگانی درباره ایدز اغلب با مخالفت و واکنش منفی از طرف محافظه‌کاران مواجه می‌شود. در حال حاضر ایدز در ایران به مرحله اپیدمی رسیده است.

در واقع  سرعت پیشرفت این بیماری  در جهان سوم بسیار نگران کننده است و این نگرانی ها در ایران هم وجود دارد و هشدارها درباره افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری مدت ها است که در کشور آغاز شده است اما نکته مهم اینجاست که در حال حاضر در جامعه ایران "اچ آی وی" یا بیماری ایدز تنها یک بیماری نیست، بلکه گناهی بزرگ اما ندانسته است که ناگهان تبدیل به کلاه قاضی شده و بیماران مبتلا را در اعماق جهنم و سایر مردم را پاک پاک جلوه می‌دهد.

با این تفاسیر روشن است آموزش، پیشگیری و درمان ایدز در ایران  بیش از هر چیز دیگر به فرهنگ سازی و متوجه ساختن جامعه به لزوم هم ردیف دانستن این بیماری با سایر امراض است.

گزارش: فاطمه زمانی

کد خبر 331569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.