تنها ۱۰ درصد اراضی ایران از طریق دیم کشت می شود

عضو موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه طرح تبدیل اراضی شیبدار به باغ برای کاهش تبخیر و جلوگیری از فرسایش خاک تدوین شده است، گفت: تنها ۱۰ درصد اراضی ایران از طریق دیم کشت می شود و کشاورزان ما بیشتر متکی به آب آبی هستند که این نشان دهنده توجه پایین ما به مساله آب سبز و کشت دیم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا علیرضا توکلی در نشست کمیته آب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان اینکه از نقدهای مطرح شده توسط کارشناسان و اساتید کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص طرح تبدیل اراضی شیب دار به باغ استقبال می کنیم، گفت:خواه یا ناخواه این طرح در هزاران هکتار از اراضی کشور اجرا می شود و بهترین راهبرد این است تا این جریان را به مسیر درست هدایت کنیم.

وی در دفاع از طرح تبدیل اراضی شیب دار به باغ، بیان داشت: برای ما هیچ مصلحتی بالاتر از کاهش سهم تبخیری بارش و حفظ خاک در اراضی شیبدار وجود ندارد و این طرح که  ثمره دو دهه تلاش تحقیقاتی است، برای کاهش تبخیر و جلوگیری از فرسایش خاک تدوین شده است.

عضو موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی اظهار داشت: تنها ۱۰ درصد اراضی ایران از طریق دیم کشت می شود و کشاورزان ما برای تولید بیشتر متکی به آب آبی هستند که این امر نشان دهنده توجه پایین ما به مساله آب سبز و کشت دیم است.

وی ظرفیت های کشت دیم را برای مدیریت فرسایش خاک و تبخیر آب بسیار گسترده خواند و ادامه داد: اراضی دیم مستثنیات و اراضی ملی شیب دار کم بازده فضاهای مشخص شده برای تبدیل اراضی شیب دار به باغات است.

توکلی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد نزولات آسمانی کشور از طریق تبخیر از دسترس خارج می شود، گفت: به این امر می تواند به عنوان یک منبع جدید تولید آب در کشور نگاه کرد.

وی افزود: افزایش ضریب و کاهش آستانه روان آب ها از رویکردهای این طرح است و ما می توانیم با تلفیق دانش فنی و دانش بومی در کشت محصولات کشاورزی موفقیت های بیشتری را کسب کنیم.

عضو موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با بیان اینکه ما در بخش هایی از کشور دوره های چندین ماهه بدون بارش را داریم، گفت: با این حال ما نگران این دوره های بدون بارش نیستیم و این موضوع عملا در یکی از مناطق آذربایجان شرقی تجربه شد به نحوی که در سال اول ۱۸۶ روز در سال دوم ۱۸۵ روز، در سال سوم ۲۱۴ روز و در سال چهارم ۱۶۰ روز بارش رخ نداد اما با این حال اگرچه در مبانی دانشگاهی چنین چیز برای کشت دیم  قابل تصور نیست ولی با فرایندی که تحت عنوان طرح تبدیل اراضی شیبدار به باغ اجرا شده بود و تمرکز روان آب ها در اطراف درخت و نفوذ عمقی آب این طرح با وجود این دوره های بدون بارش موفق بوده است.

مدیرکل میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با مفید خواندن نقدهای مطرح شده از سوی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان از پیگیری برای ایجاد یک گروه تحقیقات دیم خبر داد و افزود: این کارگروه باید با در نظر گرفتن ویژگی های اقلیم منطقه، اجرا و یا عدم اجرای  طرح را در اراضی مورد نظر   بررسی کند.

شکر الله حاجیوند در خصوص عدم انجام پایلوت هایی از این طرح، در سطح کشور نیز، گفت: اجرای پایلوت پیش از این نیز از سوی  کمیته فنی پیشنهاد شده بود اما ما نتوانستیم به دلیل عدم تامین اعتبار آن را محقق کنیم که با مطالب ارائه شده در این جلسه لازم است در این زمینه اقدامی عملی انجام شود.

وی تاکید کرد: جلسات و بحث های علمی پیرامون طرح تبدیل اراضی شیب دار به باغات بین معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان باید ادامه داشته باشد تا به نقاط مشترک بیشتری دست پیدا کنیم.

کد خبر 330234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.