تنها ۱۰ درصد درآمد پروژه‌های پژوهشی صرف هزینه‌های عمومی دانشگاه می شود

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از دانشگاه ها برای رفع مشکلاتشان وارد پروژه های اقتصادی شده اند گفت: با این حال سود نهایی حاصل از این پروژه ها اندک و تنها ۱۰ درصد آن برای هزینه های عمومی صرف می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمود مدرس هاشمی ظهر امروز در حاشیه شانزدهمین اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به درآمدهای دانشگاهی اظهار کرد: بودجه دانشگاه های کشور از طریق دولت و محل فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود تامین می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه درآمد حاصل از پژوهش از محل قراردادهای انجام شده فی مابین دانشگاه با صنایع   و سازمان ها تامین می شود، خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ سال پیش نسبت درآمد اختصاصی به درآمد عمومی دانشگاه ها بسیار اندک بود یعنی تمامی بودجه دانشگاه ها از طریق دولت تامین می شد.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از دانشگاه های کشور در حوزه درآمدزایی وارد شده اند، اظهار کرد: البته شرکت های خصوصی نیز باید به این مسئله توجه کنند، تا زمانی که شرکت های خصوصی ارتباط صنعت برایشان جا نیفتاده است و برای پژوهش هزینه نکنند نمی توان انتظار درآمد جهشی از دانشگاه ها را در این زمینه داشت.

مدرس هاشمی افزود: اکثر درآمدهای حاصل از کارهای پژوهشی توسط دانشگاه، هزینه تامین همان پروژه پژوهشی می شود و تنها شاید حدود ۱۰ درصد درآمد آن نصیب هزینه های عمومی دانشگاه شود.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان  با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بودجه دانشگاه های پیشرفته دنیا توسط  حمایت های مالی دولت یا شهریه ها تامین می شود، اظهار کرد: نمی توان بودجه های دانشگاهها را تنها منوط به کارهای علمی و پژوهشی کرد و دولت باید به تعهدات خود در این زمینه عمل بکند.

وی با بیان اینکه بودجه های دولتی دانشگاه های کشور شاید یک پنجاهم بودجه دولتی همتراز دانشگاه های دنیا است، تاکید کرد: باید پیگیر تحقق بودجه باشیم و وزیر علوم نیز از طرف آقای نوبخت قول داده که در سال ۹۶ بودجه دانشگاه ها را به صورت ۱۰۰ درصد تامین کنند.

مدرس هاشمی این مسئله را خوشحال کننده عنوان و تصریح کرد: امیدواریم این موضوع محقق شود.

وی در پایان موضوع ساختارهای پژوهشی دانشگاه ها، نحوه ارتباط با صنعت، آیین نامه ارتقا و جذب هیئت های علمی را از جمله موضوعات مطرح شده در شانزدهمین اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور عنوان کرد.

کد خبر 330054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.