لک زاده : بخشی از هویت فیلم من فرار از شرایط کنونی سینماست

کارگردان فیلم «کله سرخ» که در گذشته فیلم «قیچی» را نیز در هنر و تجربه از او دیده ایم و تازه ترین اثرش در قالب فیلم نامه سریال پلیسی «نوار زرد» ارائه شده، از فیلم سازان خلاق فیلم کوتاه ایران است.

به گزارش ایمنا، کریم لک زاده تاکنون فیلم های کوتاه «صبح کنار جاده»، «غم‌ها و غریزه‌ها»، «جنایت و مکافات»، «فرشته زرد»، «من آبادان رفتم جنگ»، «ژیلا» و «قمارباز» و «دختری در میان اتاق» را ساخته است.

اولین فیلم بلند او با نام «قیچی» در گروه هنر و تجربهٔ سی و چهارمین جشنواره بین المللی فجر و سیزدهمین دورهٔ جشن تصویرسال اکران شد.

لک زاده درباره «کله سرخ» می گوید:

اگر من بخواهم درباره این فیلم برایتان حرف بزنم ابتدا باید درباره سینمای مستقل با هم گفتگو کنیم. بله سینمای مستقل با سینمای خصوصی فرق دارد. «کله سرخ» علاوه بر اینکه فیلم خصوصی است، فیلم مستقلی هم هست.

مستقل به این معنا که علاوه بر اینکه ما فیلم را با هزینه شخصی و بدون دریافت تسهیلات از جایی ساخته ایم، برای اینکه چه مدل فیلمی بسازیم هم تحت تاثیر کسی و یا جایی نبودیم.

این ممکن است که فیلم ساز به لحاظ سلیقه و سبک و سیر فکری ناخودآگاه در دسته و یا گروهی جای بگیرد، چون در حال حاضر سینما در سراسر جهان فتح شده و نقطه مجهول دیگری ندارد. اما ما برای ساخت فیلم و برای پرداخت ایده به لحاظ فکری متاثر از جایی نبودیم. ما آن فیلمی را ساختیم که برایمان جذاب بود و می خواستیم خودمان کشفش کنیم.

حقیقت این است که برای ما نه استاد خوبی هست و نه می شود از منتقدها چیزی آموخت و باید فیلم سازی را با فیلم سازی و سینما را با سینما آموخت...

در کشور ما و برای ما هر فیلمی کشف جدیدی است و نه انگار که صد و چند سال از عمر سینما گذشته است. جای های دیگر دنیا را نمی دانم.

به هر حال من یک فیلم کوتاه ساز هستم و با اینکه دومین فیلم بلندم را ساختم فکر نمی کنم وارد وادی دیگری شده ام! و این فیلم های بلند نیز برای من همان شکل از سینمای آزاد و رهاست که در فیلم کوتاه تجربه اش می کنیم. آزاد و رها بودن از فرمایش کسی...

تا کنون فیلم های زیادی از من در اصفهان نمایش داده شده است. «قیچی» هم در هنر و تجربه و در اصفهان نمایش داده شد. من بسیار خوشحالم که «کله سرخ» هم در اصفهان اکران میشود. اصفهان جوان های مستعدی در فیلم سازی دارد و خیلی راغبم که از نزدیک با هم به گفتگو بنشینیم.

«کله سرخ» هم در راستای فیلم های قبلی تلاشی برای فرار از سینمای دستمالی شده امروز است، که در جشنواره های داخلی و خارجی هم جواب خوبی گرفت.

فیلم من علاوه بر اینکه هویت خودش را دارد، بخش مهمی از هویتش همین فرار کردن از شرایط کنونی سینما است.

من امیدوارم این فیلم همان قدر که برای ما جذاب بوده برای بیندگان هم جذاب باشد. امیدوارم به زودی در اصفهان به گفتگوی نردیک با فیلم سازانش بنشینم./

کد خبر 329875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.