انتقال فرهنگ اهل بیت به نسل امروز از رسالت های مراکز فرهنگی است

شهرضا – نماینده مردم شهرستانهای شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین رسالت مراکز و نهادهای فرهنگی انتقال فرهنگ اهل بیت به کودکان و نوجوانان است تا از فراموشی این معارف و تحریف آنها جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، سمیه محمودی در مراسم اختتامیه سوگواره تعزیه «نغمه عشق» شهرستان شهرضا، اظهار کرد: یکی از مهمترین مبانی فرهنگی جامعه معارف اهل بیت است که از گذشته تا به امروز در همه بخشهای جامعه وجود داشته است.

وی ادامه داد: مردم ایران از قرنها قبل در زمره بهترین یاران اهل بیت بودند و اعتقادات خود را در انواع گونه های هنری از جمله نمایش ثابت کردند که تعزیه حاصل آن است.

نماینده مردم شهرستانهای شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تدکید کرد: در شرایط فعلی دشمنان اسلام و انقلاب با استفاده از هر ابزاری که در دست دارند برای مقابله و تحریف باروهای دینی و اعتقادی نسلهای جوانان و نوجوان جامعه تلاش می کنند.

محمودی در ادامه افزود: مهمترین رسالت مراکز و نهادهای فرهنگی انتقال فرهنگ اهل بیت به کودکان و نوجوانان است تا از فراموشی این معارف و تحریف آنها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: اعتقادات دینی مهمترین زیربنای فکری و عقیدتی جامعه اسلامی ما است به همین دلیل نباید اجازه دهیم که به این معارف در جامعه بی توجهی یا مورد غفلت واقع شود.

حجت الاسلام والمسلیمن مهدی رجائی خراسانی - مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خراسان نیز در این مراسم گفت: در روایتی ابن سلیط از امام صادق (ع) خواستار معرفی امام بعد از ایشان شد، امام صادق(ع) فرمودند: «پسرم موسی دارای علم، حلم و نور ولایت است اما آن صفت و چیزی که او را متمایز می کند در سلب اوست و آن که در سلب او است فریاد رس بیچارگان، پناه بی پناهان و قائم آل محمد است. دوست داشتم زنده بمانم تا او را ببینم.»

وی ترس مامون از امام رضا(ع) را دلیل فراخواندن ایشان به ایران دانست و تصریح کرد: مامون می دانست که جذابیت امام رضا(ع) سبب خواهد شد تا حکومت به دست ایشان تسخیر شود، بنابراین ابتدا بر آن شد تا ایشان خلافت را قبول کنند اما ایشان ضمن مخالفت ولایتعهدی را نیز با شروطی پذیرفتند.

حجت الاسلام والمسلیمن رجائی خراسانی ایجاد رو در رویی های علمی امام رضا(ع) با دانشمندان یهودی و مسیحی را از دیگر اقدامات مامون با هدف کاهش محبوبیت امام دانست و گفت: مامون با هدف شکست خوردن امام رضا(ع) در مناظرات علمی و تخفیف جایگاه ایشان، دانشمندان یهودی و مسیحی را به مناظره با امام رضا(ع) فراخواند اما شکست خورد و شان علمی امام رضا(ع) بیشتر مشخص شد.

محمدعلی جعفری – رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرضا نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه معنوی تعزیه در آیین و آداب رسوم مردم، عنوان کرد: هنر تعزیه، نوعی از سوگواری مصائب اهل بیت(ع) است که در قالب نمایش اجرا می‌شود به همین دلیل این نوع سوگواری اثرگذاری و ماندگاری زیادی در ذهن بیننده دارد، همانگونه که تحریف آن نیز تاثیرات منفی عمیقی بر مخاطب خواهد داشت.

وی اظهار کرد: گروه های مختلف تعزیه با تحقیق و پژوهش می توانند تحریفات تغزیه را کاهش داده و با تمرین و درک مفاهیم و تکنیک های هنر نمایش می توانند مهارت خود را در اجرای این هنر اسلامی تقویت کنند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا ادامه داد : باید تلاش کنیم هر سال در هنر تعزیه رشد،کیفیت و خلاقیت مبتنی بر اصول و عقاید مذهبی ایجاد کنیم تا مخاطبان بیشتری را با این هنر اسلامی آشنا کنیم .

جعفری گفت: سال گذشته مجموز بیش از ۲۰۰ مجلس تعزیه در شهرستان صادر شد و امسال نیز تاکنون شمار این تعداد از مرز ۷۰ مجلس گذشته است.

به گزارش ایمنا، «نغمه عشق» عنوان سوگواره‌ای است که پیش از آن به صورت شهرستانی و با حضور شبیه خوانانی از شهرضا برگزار می‌شده و اکنون در دومین سال برگزاری آن میزبان ۱۰ گروه تعزیه خوانی از شهرستانهای جنوب استان است.

کد خبر 328447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.