تشکیل ۱۱ کمیته تخصصی نما و منظر شهری در سال ۹۶

مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۱ کمیته تخصصی نما و منظر شهری با حضور اساتید و حرفه ای های معماری در شهرداری اصفهان تشکیل شد که در آن طرح نمای بیش از ۸۰ پروژه بزرگ و حساس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

محمد عقیلی در گفتگو با خبرنگار ایمنا به اهمیت سیما و منظر شهری یا به تعبیری زیباتر «پوست شهر» اشاره کرد و گفت: معیارهای اصلی بررسی و تصویب نمای ساختمان ها ضوابط طرح های تفصیلی، مقررات ملی و اصول مهندسی و هنر معماری است.

وی با بیان اینکه نمای پروژه های کوچک و غیرحساس در شهرداری مناطق، پروژه های نیمه حساس در اداره سیما و منظر و پروژه های بزرگ و حساس در کمیته تخصصی نما و منظر شهری بررسی و مورد تصویب قرار می گیرد، اظهار کرد: در سال گذشته طرح نمای بیش از ۱۰۰ پروژه متوسط از طریق این اداره و مابقی نماسازی های کوچک و متوسط از طریق معاونان شهرسازی مناطق پانزده گانه بررسی و تصویب شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته همچنین با تشکیل ۲۴ کمیته تخصصی نما و منظر شهری با حضور اساتید و حرفه ای های معماری، بررسی و تصویب طرح نمای بیش از ۲۵۰ پروژه بزرگ و حساس انجام شد.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز ۱۱ کمیته تخصصی نما و منظر شهری با حضور اساتید و حرفه ای های معماری در شهرداری اصفهان تشکیل شد که در آن طرح نمای بیش از ۸۰ پروژه بزرگ و حساس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی مهمترین شاخصه های یک طراحی نمای خوب را شامل شناسنامه معماری اصفهان، شناخت و درک مکان، ترکیب هنر با مهندسی معماری، پیروی از مفاد پروانه ساختمان و یا طرح معماری مورد تأیید، توجه به رنگ شهر و محیط، احترام به آجر نما و حفظ حرمت دیگر مصالح مورد مصرف و همچنین طراحی مدرن با پشتوانه سنت معماری اصفهان دانست و تاکید کرد: تبلور هویت معماری در سیما و منظر شهری موضوع پیچیده ای است و بیشتر از اینکه به ضوابط و مقررات مربوط باشد، تکیه بر مبانی نظری معماری و شهرسازی دارد.

عقیلی با بیان اینکه هویت در سیما و منظر شهری فقط مربوط به گذشته معماری نبوده و به نوعی به دیگر تحولات بستگی دارد، افزود: چارچوب مبانی نظری معماری عمومی است و اصفهان همواره مبانی نظری خاص خود را داشته است.

مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: یکی از شاخصه های هویت معماری در سیما و منظر اصفهان، تأثیر پذیری آن از اتفاقات خوب در دیگر فرهنگ های جهانی بوده و باید ادامه داشته باشد.

وی که معتقد است این هویت در طول زمان ثابت نیست و همواره باید آینده نگر و در حال تکامل باشد، گفت: در زمان معاصر بهتر است این تکامل و تغییر پاسخگوی نیازهای معاصر و به نوعی آگاهانه (معمارانه) به دنبال ردپای گذشتگان باشد.

کد خبر 328141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.