استعفای حریری؛ گروگان‌گیری سعودی در آستانه دوران پسا داعش 

عربستان و اسرائیل حتم داشتند با سقوط اسد،  محور مقاومت از هم می پاشد و جبهه نیابتی ایران در خاورمیانه عربی شکست می خورد. اکنون که آخرین پایگاه های داعش در عراق و سوریه فتح شده اند،  رقبای ایران می کوشند معادلات بعد از جنگ را مدیریت کنند. 

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- بشیر اسماعیلی:* پایان داعش برای دشمنان ایران در منطقه،  فقط پایان یک جنگ طولانی و بی هدف قلمداد نمی شود  . از دیدگاه اسراییل و عربستان سعودی،  قدرت منطقه ای ایران در میان شیعیان لبنان،  عراق،  سوریه،  یمن و حتی بحرین به طور بی‌سابقه ای افزایش یافته و توازن قوا را علیه آنها بر هم زده است.  داعش قرار بود شیعیان عراق و سوریه را منفعل کند،  آنها حتم داشتند با سقوط اسد،  محور مقاومت از هم می پاشد و جبهه نیابتی ایران در خاورمیانه عربی شکست می خورد. اکنون که آخرین پایگاه های داعش در عراق و سوریه فتح شده اند،  رقبای ایران می کوشند معادلات بعد از جنگ را مدیریت کنند. 

حزب الله لبنان،  همه یا هیچ 

حزب الله را باید مهمترین متحد جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه به حساب آورد.  سید حسن نصر الله ابایی ندارد ازین که ایران را حامی اصلی خود بداند و ایران هم علنا از این گروه پشتیبانی مالی و نظامی به عمل می آورد.  اگر حزب الله لبنان سقوط کند،  نیروهای همسو با ایران در معرض خطر سقوط دومینویی قرار خواهند گرفت.  اسراییل و عربستان با علم به این نکته،  میکوشند تا کار لبنان را یکسره کنند. 
اما حزب الله یک نیروی شبه نظامی است نه یک ارتش منظم.  آنها در جنگ های نامتقارن متبحرند، به علاوه موشک ها و راکت های بیشماری که در اختیار دارند موجب می‌شود تا جنگ با حزب الله، یک جنگ تمام عیار، فرسایشی و بی فرجام باشد.  به علاوه، جنوب لبنان با پدیده جنگ بیگانه نیست،  مناطق این بخش از لبنان بار ها تخریب شده و دوباره بازسازی گردیده اند.  اما آیا ریاض که تا به حال رنگ انفجار و خونریزی به خود ندیده است،  تحمل شوک روانی جنگ را خواهد داشت؟ 
اسراییل در دهه گذشته جنگ های بی حاصل و تحقیر آمیزی را در جنوب لبنان و مناطق اشغالی به راه انداخته است.از طرفی عربستان سعودی هنوز نتوانسته بر حوثی ها فایق آید و در باتلاق یمن فرو رفته است.  حزب الله که اکنون در اوج تجربه و قدرت است را نمیتوان حریف ساده و از پیش شکست خورده ای دانست.  اگر جنگی شعله ور شود،  سخت و پر دامنه خواهد بود و خاورمیانه را بار دیگر بی ثبات و بحرانی خواهد کرد. 

بازی با آتش 
حریری ها تاجران خوبی هستند که در عالم سیاست خودشان را به فنا میدهند.  شرکت اوجیه سعد حریری در عربستان سعودی مستقر است و این شرکت مطالبات میلیاردی از سعودی ها دارد. بخشی از کمک های مالی عربستان به لبنان،  در شبکه فساد مالی حریری ها حیف و میل شده و اینها بدل به نقاط ضعف سعد حریری در برابر ریاض شده است. پس عجیب نیست وقتی چند روز بعد از دیدار حریری از عربستان،  دوباره فراخوان آنها را اجابت میکند و بعد هم  متن استعفایی که برایش تنظیم کرده اند را قرائت می نماید.  

آیا حریری به خاطر دخالت های ایران و قدرت حزب الله استعفا کرد؟  اساسا اگر او قصد استعفا داشت چرا در عربستان این کار را کرد؟ چرا در این زمانه حساس؟  و آیا اصولا کسی که قصد استعفا دارد با بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای بررسی مساله آب قرار نشست ترتیب می دهد؟

حریری اکنون عملا در بازداشت عربستان قرار دارد و  همانطور که حسن نصر الله هم اشاره کرد،  استعفای او وجهه قانونی نداشته و تحت فشار سعودی ها صورت پذیرفته دارد. عربستان به حریری اجازه سفر به ابوظبی را داد تا به نظر برسد او در اسارت نیست،  اما دیدار از کشور متحد و دنباله رو عربستان، تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمیکند. عربستان از راست گرایی و افراط، بهره ای  جز خسران نخواهد دید.  برای آمریکا بسیار مطلوب خواهد بود که عربستان را وارد جنگی کند که زیر ساخت های این کشور را از بین ببرد.  چرا که دوباره پیمانکار بازسازی آن،  خود آمریکایی ها خواهند بود.  امید اینکه منطقه به سوی ثبات و صلح رهنمود گردد و جنون سیاسی سعودی - صهیونیستی به ساحل عقلانیت برسد.

*دکتری روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد 

کد خبر 327443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.