زیر گنبد کبود...

«زیر گنبد کبود» یکی از شناخته شده ترین مجموعه های تلویزیونی بود که ویژۀ کودکان و نوجوانان دهۀ شصت ساخته شد.

به گزارش ایمنا، «زیر گنبد کبود» که با عنوان «آقای حکایتی» نیز شناخته می‌شد، یک مجموعه تلویزیونی ویژۀ کودکان بود که در دهه ۶۰ و ۷۰ خورشیدی از تلویزیون ایران پخش می‌شد.

داستان های مجموعه تلویزیونی «زیر گنبد کبود» توسط «ایرج طهماسب» و «راضیه برومند» نگارش شد؛ ضمن اینکه کارگردانی این مجموعه را نیز «بهرام شاه محمدلو» و «ایرج طهماسب» بر عهده داشتند.

در این برنامه «بهرام شاه محمدلو»در نقش آقای حکایتی به ایفای نقش می‌پرداخت  و «سوسن مقصودلو»، «عباس ظفری»، «کریم رجبی»، «رحمان سیفی‌آزاد» و «حسین کربلایی» نیز از دیگر بازیگران آن بودند. سری اول مجموعۀ «زیر گنبد کبود» یا «آقای حکایتی» با نویسندگی «ایرج طهماسب» در سال ۱۳۶۶ کلید خورد و در سال ۱۳۶۸ و ۱۳۷۴ نیز نویسندگی زیر گنبد کبود برعهده «راضیه برومند» بود. موسیقی این مجموعه ساختۀ «بهرام دهقانیار» است، ضمن اینکه در سال ۱۳۹۲ موسیقی این مجموعه با تنظیم جدید «سام وفایی» و در قالب یک نماهنگ منتشر شد.

در مجموعۀ «زیر گنبد کبود» یا «آقای حکایتی»، با یک قصه، موضوعی بیان می‌شد و وظیفه بعدی بر عهده بازیگران بود که به نحوی موضوع را بسط بدهند و مسئله‌ای که در داستان ایجاد شده بود را با کمک آقای حکایتی حل کنند. در این میان، آقای حکایتی که شالی بر گردن و کتاب قصه‌ای بزرگ در دست داشت، به شیوه کاملا غیرمستقیم و بدون آنکه پندی دهد، تلاش می‌کرد تا آن پیام مورد نظر را به مخاطب کودک برنامه منتقل کند. در این لحظات بود که بازیگران با هم توافق می‌کردند که آقای حکایتی قصه‌ای را برایشان تعریف کند و بعد با یک ریتم تند دکور صحنه متناسب با داستان تغییر می‌کرد.

بهرام شاه محمدلو که با نام آقای حکایتی به شهرت رسید متولد ۲۵ آذر ۱۳۲۹ در تهران است. شاه‌محمدلو که یکی از تشکیل دهندگان اولین گروه مرکز حرفه‌ای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۵۰ بود، در سال ۱۳۵۲ تحصیلاتش را در رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبا به پایان برده‌ است. از آثار تلویزیونی وی می‌توان به مجموعه آقای حکایتی (کودک و نوجوان) و سریال گرگ‌ها در نقش هامون اشاره کرد. از فعالیت‌های وی در تئاتر، می‌توان ایفای نقش در نمایش افرا در سال ۱۳۸۶ و شرکت در نمایش دو لیتر در دو لیتر صلح در سال ۱۳۹۱ را نام برد. بهرام شاه‌محمدلو همسر راضیه برومند نویسنده و بازیگر تلویزیون و تئاتر است. زیر گنبد کبود یکی از کارهای شاخص بهرام شاه‌محمدلو در نقش آقای حکایتی است.

یکی بود یکی نبود
زیر گنبد کبود
روبروی بچه ها
قصه گو نشسته بود
قصه گو قصه می گفت
از کتاب قصه ها
قصه های پرنشاط
قصه های آشنا

قصه ی باغ بزرگ
قصه ی گل قشنگ
قصه ی شیر و پلنگ
قصه ی موش زرنگ
قصه ی باغ بزرگ
قصه ی گل قشنگ
قصه ی شیر و پلنگ
قصه ی موش زرنگ

آقای حکایتی اسم قصه گوی ماست
زیر گنبد کبود شهر خوب قصه هاست
زیر گنبد کبود شهر خوب قصه هاست

ستاره بود بالا
شکوفه بود پایین
قصه ی ما تموم شد
قصه ی ما بود همین

پایین اومدیم آب بود
رفتیم بالا آسمون
تا قصه های دیگه
خدا نگهدارتون
پایین اومدیم آب بود
رفتیم بالا آسمون
تا قصه های دیگه
خدا نگهدارتون
خدا نگهدارتون
خدا نگهدارتون/

کد خبر 327151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.