اربعین، فرصتی برای تبلیغ و وحدت است

لنجان_امام جمعه شهر زاینده رود گفت: شور حسینی باید در راهپیمائی با شکوه و عظیم اربعین، با حرکات های هدفمند، ارزشی و محتوائی، از جمله رعایت آداب سفر و زیارت، اقامه نماز جماعت، تلاوت قرآن کریم، و ... به شعور حسینی برسد تا در زندگی تک تک افراد اثرگذار باشد.

حجت السلام حسن صفرزاده تهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به اینکه آداب راهپیمایی اربعین عین تقوای الهی است، اظهار کرد: باید توجه داشت شعائر اسلامی به دلیل جایگاه رفیع و تأثیر بی بدیل آن در حفظ و تقویت اسلام، همواره از دو ناحیه تهدید می شده است یکی از ناحیه دشمنان قسم خورده که با طراحی توطئه‌های متعدد، در پی هدم شعائر اسلام بوده و هستند و دیگری از ناحیه کسانی که نسبت به شعائر دین افراط یا تفریط می کنند.

وی افزود: باید توجه داشت دشمنان دین اگر قدرت مقابله با شعائر اسلامی را نیابند با طراحی موزیانه توسط کسانی که نسبت به شعائر دین جاهلانه افراط یا تفریط می کنند؛ به شعائر دینی ضربه زده و آن را به انحراف می کشانند و تاریخ پر از انحرافاتی است که به خاطر افراط یا تفریط توسط بشر بوجود آمده است.

امام جمعه زاینده رود تصریح کرد: همواره واقعه غدیر، واقعه مباهله، مراسم با شکوه حج، عزاداری سید و سالار شهیدان، اربعین حسینی و ... با کوتاهی یا تندروی‌های جاهلانه روبرو بوده و بالاترین ضربه را خورده است و در طول تاریخ همواره بودند افرادی که خواسته یا ناخواسته زمینه ضربه دشمنان را فراهم کرده اند یا بهتر بگوییم با عملکردشان در ضربه زدن به اسلام به دشمنان کمک کرده اند.

وی ادامه داد: حالا فرقی نمی کند با چه عنوانی با تندروی یا کوتاهی یا با افراط یا تفریط و یا با روشن‌فکری یا تحجر، آب به آسیاب دشمن ریختند و راه را برای اجرای طرح ها و نقشه‌های دشمنان باز کرده اند امروز هم خیلی از مدعیان تدین، خاصه آن‌ها که سابقه‌ای را یدک می‌کشند وقتی خوب کارهاشان را بررسی می‌کنیم می‌بینیم همان ‌گونه عمل می‌کنند.

داعش و تکفیری حاصل تندروی‌ها و کوتاهی‌هاست

صفرزاده تهرانی اضافه کرد:باید توجه داشت که ائمه اطهار را امریکا، انگلیس و اسرائیل به شهادت نرساندند، بلکه همین افراد به شهادت رساندند و امروز هم امامی در دسترس نیست والا همین افراد آن‌ها را به شهادت می‌رساندند.

وی عنوان کرد: غیبت امام زمان (عج) نیز به خاطر همین افراد است و اگر هم ظهور آن بزرگوار محقق نمی‌شود بخاطر امریکا و اسرائیل نیست، به خاطر همین جاهل هاست، مگر داعش و تکفیری حاصل همین تندروی‌ها و کوتاهی‌ها نیست و مگر حاصل عملکرد گزینشی نسبت به دین نیست.

امام جمعه زاینده رود بیان کرد: در جایی به قسمتی از دین آنقدر پرداختیم و بزرگش کردیم و یک جای دیگر دین را رها کردیم و این در حالی است که اگر شعائر دین به صورت شایسته تعظیم شود و آداب و شرائط آن به صورت صحیح و دقیق رعایت شود لذا باید گفت هرگز شعائر دین دچار آفت و آسیب و انحراف نخواهد شد و هرگز دشمنان به دین ضربه نمی توانستند بزنند.

وی با اشاره به وظائف شیعه، گفت: راهپیمائی اربعین یکی از وظائف شیعه است اما شیعه وظائف بالاتر و خطیرتر دیگر هم دارد و این نکته برای کسانی است که علاقه دارند اما توفیق شرکت پیدا نمی‌کنند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، امکانات و شرائط فراهم نیست چند روز عمرمان را در راهپیمائی اربعین سپری کنیم؟ حداقل یک روزمان را بجای راهپیمائی اربعین به محلمان اختصاص بدهیم و به حضرت، به دین، به مسجد و یا ... خدمت کنیم.

صفرزاده تهرانی خاطرنشان کرد: راهپیمائی با شکوه و با عظمت و حماسی اربعین حسینی از اعمال ارزشی است که به صورت داوطلبانه و استحبابی صورت می گیرد و این عمل افتخاری و مستحب نباید به واجبات فردی و اجتماعی ضربه بزند که ارزش خود را از دست داده و به ضد ارزش تبدیل می شود.

زحمتی که ظهور را عقب بیندازد خیانت در حق امام زمان و بشریت است

وی اذعان کرد:باید توجه داشت توجه بیش از حد به مستحبات و بی توجهی به واجبات یکی از آسیب های رایج این گونه اعمال است، در نتیجه زائر اربعین باید ضمن شرکت در این حماسه ارزشمند بر واجبات خود پافشاری کرده و از هرگونه عملی که به نوعی به واجبات ضربه می زند یا مقدمه ارتکاب محرمات است به شدت بپرهیزد.  

امام جمعه زاینده رود یادآور شد: امید است راهپیمائی با شکوه اربعین زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت باشد پس آن چه انجام می شود باید زمینه ساز ظهور حکومت جهانی دین شود، زحمتی که به ظهور نینجامد، کوله باریست که پشت صاحبش را به درد آورده و کمرش را خم خواهد کرد، لذا باید گفت، زحمتی که ظهور را عقب بیندازد خیانت در حق امام زمان و بشریت است.

وی افزود: شور حسینی در راهپیمائی با شکوه و عظیم اربعین، با حرکات های هدفمند، ارزشی و محتوائی، از جمله رعایت آداب سفر و زیارت، اقامه نماز جماعت، تلاوت قرآن کریم، و ... باید به شعور حسینی برسد تا در زندگی تک تک افراد حتی آنان که لیاقت حضور در این حماسه و قیام را ندارند، اثر گذار باشد.

لزوم توجه به فلسفه و عظمت قیام امام حسین (ع)  

صفرزاده تهرانی تصریح کرد: زائر اربعین با هدف بهره‌ برداری معنوی و تقویت باورهای دینی و انس و ارتباط معنوی با اهل بیت (ع) به‌ ویژه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در این راهپیمائی عظیم و با شکوه شرکت می کند، بنابراین زائر اربعین در طول سفر به اهداف نهضت و فلسفه قیام آن بزرگوار توجه کرده و نسبت به تحقق آن کوشش می کند.  

وی با اشاره به لزوم غنیمت شمردن فرصت اربعین، اضافه کرد: باید توجه داشت سفر اربعین سفری معنوی با هدف زیارت عتبات عالیات و بهره‌ گیری از مراسم اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع(ع) است، لذا این فرصت استثنایی معنوی برای زائر ممکن است دیگر برای او تا آخر عمر تکرار نشود.

امام جمعه زاینده رود ادامه داد: بنابراین زائر اربعین باید تمام توجه خود را در بهره‌ برداری حداکثری از ﻣﺮاﺳﻢ معنوی ارﺑﻌﻴﻦ حسینی و استفاده کامل از این فرصت به وجود آمده بکار گرفته و از هرگونه فعالیت غیرضروری و منافی معنویت از قبیل شب نشینی و گعده‌ های بی محتوا پرهیز می ‌کند.  

وی یادآور شد: در ایام اربعین حسینی زائرین کشورهای مختلف به‌ ویژه از مناطق مختلف کشور عراق با جمعیت چند میلیونی شرکت می‌ کنند، بی‌ تردید زائران جمهوری اسلامی به‌خاطر موقعیت و جایگاه خاصی که ایران اسلامی دارد، شأن و جایگاه ویژه‌ای نزد سایر زائرین دارند و آنان انتظارات ویژه‌ای از زائران دارند.

زائر حسینی الگوی یک انسان کامل است

صفرزاده تهرانی عنوان کرد: ازاین ‌رو زائر اربعین در طول سفر باید مراقب رفتار خود خاصه در انتخاب امکانات و غذا بوده و در نوع تعامل با دیگران به‌ ویژه زائران غیرایرانی و مردم عراق متانت و بزرگواری از خود نشان دهند و از خود الگوی کاملی از یک زائر راستین اربعین آن‌ گونه که در شأن زائر جمهوری اسلامی ایران است، بروز دهد.

وی بیان کرد: زائر حسینی الگوی یک انسان کامل است که در رفتار، گفتار و برخورد با دیگران یاد آور یاران با وفای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و با رعایت حسن خلق در برخورد و رعایت مکارم اخلاق در عملکرد، نمونه بارز انسان خود ساخته را به نمایش می گذارد.  

امام جمعه زاینده رود خاطرنشان کرد:باید توجه داشت امروز شیعه در یک جنگ تمام عیار قرار دارد و کوچکترین بی توجهی، تعلل و اهمال کاری با لاترین ضربه را به پیکر شیعه خواهد زد و این از هیچ مومن و انسان آزاده ای پذیرفته شده نیست.

وی اذعان کرد: در نتیجه زائر اربعین باید با انجام اعمال مستند و مأثور، رعایت دقیق و صحیح آداب سفر، آداب زیارت و آداب راهپیمائی و دوری از اعمال اختلاف اﻓﻜﻨﺎنه و ﺗﻔﺮﻗﻪ انداز، تعصب‌های ﻗﻮﻣﻲ، رفتارهای بدعت آمیز، حرکاتی که وهن شیعه می شود، حتی توجه بیش از حد به مفاتیح و دوری از قرآن کریم و اعمال خرافی، اختلاف افکنانه و بدون سند از آسیب رسانی به این حرکت عظیم و با شکوه جلوه خاص بدهد.  

کربلا سرزمین فداکاری و ایثار است

صفرزاده تهرانی یاداور شد: باید به این مهم توجه داشت که، کربلا سرزمین فداکاری و ایثار است و زائر اربعین حسینی به تأسی از سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش سفر اربعین را به فرصتی برای نشان دادن میزان سنخیت و الگوگیری از آن‌ حضرت و یاران فداکارش تبدیل می‌ کند.

وی توضیح داد:عشق و علاقه خدمت به زائر سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، زمینه این حماسه و قیام باشکوه را فراهم کرده است در نتیجه زائر اربعین باید با حرکات سنجیده بر این شور و علاقه بیفزاید و در مقابل از حرکات نسنجیده مانند عنوان جنگ عراق و ایران بجای عنوان جنگی که صدام ملعون بر دوش ملت تحمیل کرد، که رنجش خاطر میزبان را فراهم می کند به شدت پرهیز شود چرا که اگر این مسئله رنجش، مکرر و دائمی شد شور و نشاط میزبان را گرفته و به شکوه و عظمت راهپیمائی و قیام اربعین آسیب می رساند.  

امام جمعه زاینده رود افزود:در ایام سفر اربعین افراد زیادی به عشق سالار شهیدان و به قصد تقرب الهی با طیب نفس به شکل‌ های گوناگون از قبیل تهیه مکان استراحت، دادن غذا و پذیرایی و انجام هماهنگی‌ های سفر، اخذ ویزا و هماهنگ کردن وسائل نقلیه و... به زائران اربعین خدمت می‌ کنند.

وی تصریح کرد:در نتیجه زائر اربعین ضمن نادیده گرفتن کمبودها و نقایص، باید صمیمانه از همه کسانی‌ که به‌ نحوی به زائران اربعین حسینی خدمت می‌ کنند، سپاسگزاری کند.

اربعین زمینه ساز گسترش فرهنگ ارزشمند حسینی در بین دو ملت ایران و عراق

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: یکی از زمینه های گسترش فرهنگ ارزشمند حسینی در بین دو ملت ایران و عراق و همچنین دیگر ملت ها گسترش فرهنگ برادری و اخوت و نادیده گرفتن تفاوت های نژادی و ملیتی است که پیامبر گرامی(ص) فرمودند قرشی بر غیر قرشی هیچ برتری ندارد و ملاک ارزش به تقوای الهی است.

وی ادامه داد: در نتیجه زائر اربعین باید با دوری از مقایسه،   تبعیض، غرور، خود برتر بینی و نگاه اشرافی خاصی به دیگران خاصه به ملت عراق، زمینه برادری و اخوت اسلامی را فراهم کرده و ملاک ارزش را تقوای الهی بداند.  

امام جمعه زاینده رود گفت:روشن است که سفر به کشور عراق و دوری از وطن و حضور گسترده زائران در ایام اربعین، مشکلات و سختی هایی را به‌ طور طبیعی به همراه دارد، در نتیجه زائر اربعین باید با آمادگی روحی و روانی که از قبل در خود ایجاد کرده و شناخت کافی و درک درستی که از شرایط و موقعیت ویژه ایام اربعین پیدا کرده، در طول سفر با سعه صدر و بردباری، از بی‌ تابی و گلایه از دیگران پرهیزد کند.   

وی عنوان کرد: وجود جمعیت انبوه و کثرت پذیرایی و محدودیت خدمات بهداشتی، به‌ طور طبیعی زمینه بروز برخی مشکلات و نارسایی‌ های بهداشتی را فراهم می‌ کند در نتیجه زائر اربعین بر اساس آموزه های دینی با رعایت بهداشت فردی، اجتماعی و محیطی، ایمان خود را سنجیده و با اهتمام بیش از حد بر آن صحه می گذارد لذا باید از هرگونه اقدامی که موجب آلودگی محیط زیست شده، پرهیز کرده و خود و دیگران را از آفت ها و آسیب های بی شمار حفظ کنیم.

تجلی ایثار و مهمان‌ نوازی سخاوتمندانه یکی از جلوه‌ های زیبای سفر اربعین

صفرزاده تهرانی بیان کرد: یکی از جلوه‌ های زیبای سفر اربعین، تجلی ایثار و مهمان‌ نوازی سخاوتمندانه مردم عراق است که با انواع خوردنی‌ ها و آشامیدنی‌ ها با اشتیاق و گاه با اصرار و التماس از زائران اربعین پذیرایی می‌ کنند و این حرکت زمینه اسراف و زیاده روی در خوردن و آشامیدن را فراهم می سازد، از این رو زائر اربعین باید ضمن استفاده بهینه از امکانات، از هر نوع اسراف و پرخوری پرهیز کند.  

وی یادآور شد: باید به این مهم توجه داشت که ملت ایران و عراق تفاوت های فرهنگی زیادی دارند، چه بسیار آداب و رسوم ایرانی است که ملت عراق آن را بر نمی تابد و چه بسیار آداب و رسوم ملت عراق است که در نزد ما پسندیده نیست مانند چفیه برای خانم ها، اما از آن جائی که ملت شریف عراق میزبان زائران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستند زائر اربعین باید به فرهنگ میزبان احترام گذاشته و از تحمیل آداب و رسوم خود بر آنان پرهیز کند تا زمینه این نهضت و قیام جهانی هر سال گسترده تر شود.  

امام جمعه زاینده رود در پایان گفت: بر اساس آیه قرآن کریم، مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرین، محبت و علاقه و صمیمیت بین شیعه یکی از زمینه ها و ضرورت های ظهور منجی عالم بشریت است و به یقین ظهور به این ارتباط صمیمانه نیاز دارد در نتیجه زائر اربعین باید نسبت به مردم عراق اظهار محبت و علاقه داشته و با تألیف قلوب بین برادران شیعه به این حرکت ارزشی معنا و مفهوم والا بخشد و از هر گونه بی حرمتی به ملت عراق که به صمیمیت بین دو ملت ضربه بزند پرهیز کند تا دشمن نتواند کوچکترین سواستفاده ای از این موضوع داشته باشد.  

کد خبر 326912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.