بودجه سال آینده شهرداری اصفهان بر اساس وضع موجود تدوین شود

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر اصفهان گفت: بودجه سال آینده شهرداری باید بر اساس وضع موجود تدوین شود تا زمان بندی طرح ها و پروژه ها معین شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در جلسه علنی صبح امروز شورای شهر اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری با هدف اداره، هدایت و کنترل شهر اقدامات اساسی باید انجام دهد.
وی افزود: یکی از سطوح مدیریتی در شهرها ساختار و سازمان سازی است تا طرح ها و اسناد بالادستی با ارتباط موثر اجرایی شود.
این عضو شورا به تدوین بودجه شهرداری اشاره کرد و ادامه داد: اکنون که زمان تدوین بودجه شهرداری آغاز شده است باید دقت شود که بودجه بر اساس وضع موجود تهیه شود تا زمان بندی طرح ها و پروژه ها معین شود.
ملت اضافه کرد: میزان هزینه ها، منابع درآمدی، آمار و اطلاعات و برنامه های راهبردی در تدوین بودجه باید مورد توجه باشند زیرا این آمار ها تهدید ها و فرصت های پیش روی شهرداری را به خوبی نشان می دهد.
وی تصریح کرد: آمار یکی از منابع مهم اثرگذاری در پروژه هاست این درحالی است که متاسفانه با مشکلاتی در آمار شهری روبرو هستیم. اولین مشکل ثبت نبودن آمار شهرداری است تا با ذخیره در بانک های اطلاعاتی به راحتی به آنها دست یافت.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری باید برای شهر برنامه ریزی کند، فعالیت های شهر را سامان بدهد، بر فعالیت ها انجام شده نظارت کند و حتی برای انجام بهینه امور، انگیزش لازم را در سازمان مدیریت شهری و سایر سازمان ها و شهروندان ایجاد کند.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا تصریح کرد: یکی از سطوح مدیریتی در مدیریت شهری مدیریت سازمانی و برنامه ریزی یعنی تصمیم سازی و سیاست گذاری برای سطح مدیریت نهادی و همچنین برنامه ریزی بر اساس اهداف، برنامه ها، طرح ها، اسناد بالادستی و سیاست های تعیین شده و همچنین سازماندهی و ایجاد هماهنگی بین عناصر و اجزای درونی سیستم است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر طبق ماده 25 آیین نامه مالی شهرداری ها، بودجه شهرداری ها باید براساس برنامه میان مدت عمرانی تنظیم شود که فرآیند تنظیم آن به صورت شناخت وضع موجود، آینده نگری، پیش بینی درآمدها، پیش بینی سهم اعتبارات جاری و عمرانی، تعیین اهداف نهایی، تدوین استراتژی ها و سیاست ها تعیین طرح ها و پروژه ها، زمان بندی اجرا و در نهایت تصویب مراجع است.

مشکلات کلیدی برنامه ریزی شهری

ملت با بیان اینکه برای تنظیم بودجه سه عنصر برنامه ها و فعالیت هایی که باید انجام شود، میزان هزینه های موردنیاز برای انجام این برنامه ها و فعالیت ها و منابع درآمدی قابل شناسایی و وصول نقش اصلی را ایفا می کنند، تاکید کرد: بر این اساس برای برنامه ریزی 3 موضوع اساسی آمار و اطلاعات، برنامه راهبردی و طرح تفصیلی شهر نقش تعیین کننده چشمگیر دارند که در مدیریت شهری اصفهان، مشکلات کلیدی در این ارتباط وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه آمار و اطلاعات وضع موجود شهر مقدمه برنامه ریزی مدیریت شهری نسبت به نیازها، کمبودها، آسیب ها، تهدیدها و فرصت ها و ضعف ها و قوت ها و ابزارها و روش های مدیریت شهری و محصول توجه به تبیین جایگاه فعلی و همچنین آینده شهر و شهروندان است، افزود: آمار و برنامه ریزی، یکی از ابزارها و مکانیزم های بنیادی تحقق این مهم است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا با اشاره به اینکه آمار پایه و اساس برنامه ریزی است که هر 2  از امور لازم و حتمی در مدیریت شهری پنداشته می شوند و هرکدام باید به شکل مطلوب مدیریت شوند، گفت: آمار یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر برنامه ریزی است و بدون آمار کافی، دقیق و به هنگام سیاست گذاری، برنامه ریزی، تعیین اهداف، راهکارها و فعالیت ها و در نهایت ارزیابی نتایج مربوطه امکان پذیر نخواهد بود.

آمار، زیربنای فعالیت ها

وی با بیان اینکه آمار زیربنای تمام حرکت هایی است که در سازمان انجام می شود و در صورتی که آمار قابل اطمینان در سازمان وجود نداشته باشد، برنامه ریزی با مشکل روبه رو شده و امکانات موجود در مسیر درست به کارگرفته نخواهد شد، اظهار کرد: در تبیین نقش و وظیفه آمار گفته می شود که آمار همچون چراغی برای روشن کردن نقاط تاریک تصمیم گیری صریح و بی ابهام فرد تصمیم گیرنده است.

ملت با اشاره به مشکلات مرحله تولید اضافه کرد: بهترین روش تولید آمار، روش تولید ثبتی است و تولید داده ها به روش ثبتی یعنی در حین انجام فرایندها و اجرای فعالیت ها به طور خودکار داده ها تولید و ثبت شود که متاسفانه عمده فرایندهای شهرداری به این روش داده تولید نمی کنند و با توجه به این موضوع اولین مشکل، ثبتی نبودن داده های کلیدی شهرداری است.

وی با اشاره به مرحله ذخیره سازی داده ها تصریح کرد: در این مرحله آن دسته از فرایندهایی که توفیق یافته اند به روش ثبتی داده ها را تولید کنند در بانک های اطلاعاتی ذخیره می شوند اما بعضی از این بانک های اطلاعاتی با توجه به نوع قرارداد اصلا در اختیار شهرداری ها نیستند یا اگر هم در سرورهای شهرداری ذخیره شده اند اطلاعی از نحوه ذخیره سازی یا به اصطلاح ساختار داده ها وجود ندارد که با توجه به این موضوع عملا از کارایی تولید داده ثبتی برخوردار نیستیم.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا به پردازش و تولید اطلاعات و انتشار آن اشاره کرد و ادامه داد: آن دسته اطلاعاتی که به روش ثبتی یا غیرثبتی تولید شده و توفیق یافته که پردازش و به اطلاعات تبدیل شود و در قالب جداول یا نمودارهای آماری ارائه شود معمولا در جداول خشک و بی روح ارائه می شود و بعضا گزارشات صرفا توصیفی است و فاقد تحلیل و نکات مهم است.

وی با بیان اینکه مرحله آخر یعنی به کارگیری و کاربست آمار و اطلاعات توسط مدیران و تصمیم گیران است، تاکید کرد: این مرحله علت غایی تمام فعالیت های قبل است و حال آن دسته از گزارشات خوب، تحلیلی، جذاب و واقعا اثربخش که تولید می شود ، مورد اقبال واقعی مدیران و تصمیم گیران قرار نمی گیرد.

اشکالات اساسی برنامه راهبردی اصفهان

ملت با تاکید بر اینکه برنامه راهبردی امروز در قالب برنامه راهبردی 1400 در اختیار ماست و این برنامه توسط عده ای از زبده ترین متخصصان مورد ارزیابی قرار گرفته است، افزود: برنامه اصالتا در زمینه برخی از اصول برنامه ریزی دچار اشکال اساسی است و در واقع هر برنامه باید سه مرحله توصیف، تحلیل و آینده نگری و تجویز را به درستی طی کند، این در حالی است که برنامه نه به درستی به شناخت وضع موجود می پردازد، نه تحلیل مناسبی در مورد علل وضع موجود بدست می دهد و نه تجویزی متناسب با دو مرحله پیشین ارائه می دهد.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با توصیف یا شناخت وضع موجود برنامه اصفهان1400تقریبا هیچگونه استفاده علمی و دقیقی از آمار و اطلاعات و داده های شهری نداشته و بیشتر برنامه براساس ذهنیات تدوین شده است، گفت: این در حالی است که منابع مختلف، اطلاعات و داده های ارزشمندی از وضعیت شهر اصفهان در اختیار داشته اند.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا اظهار کرد: عدم استفاده از داده ها و در واقع عدم درک واقعیت موجود شهر و سپس تدوین برنامه بر مبنای این درک ناصحیح به مثابه تجویز دارو برای بیمار بدون آگاهی از وضعیت دقیق جسمانی اوست.

وی با بیان اینکه برنامه به دلیل درنظر نگرفتن احتمالات مختلف در سال های پیش رو و در نتیجه نداشتن سناریو برای شرایط مختلف، فاقد ویژگی راهبردی است، اضافه کرد: برنامه در ارتباط با بسیاری دیگر از اصول برنامه ریزی راهبردی از جمله تعیین اهداف کمی مناسب برای شاخص ها و اولویت بندی در سطوح مختلف برنامه برای تمامی اهداف دچار ضعف است.

ملت با تاکید بر اینکه برنامه توجه کافی به حوزه های تخصصی مختلف همچون محیط زیست، بهداشت و سلامت، حمل و نقل و  موارد دیگر نداشته و نگاه عمیقی در این زمینه در آن به چشم نمی خورد، تصریح کرد: این غفلت هم مربوط به عدم استفاده از اسناد حوزه های تخصصی مختلف و هم ناشی از بی توجهی به نظریه ها و داده های هر یک از حوزه های مربوط است و برنامه در ارتباط با مشارکت ذی نفعان مختلف از جمله شهروندان، نخبگان، مسئولان سایر دستگاه های اجرایی دچار ضعف اساسی است.

وی با اشاره به طرح تفصیلی شهر اصفهان ادامه داد: طرح های تفصیلی با هدف ایجاد تعادل در توزیع امکانات، قانونمند کردن ضوابط حاکم بر ساخت و ساز شهری، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات مربوط به صدور پروانه ساختمان برای شهروندان و ارتقاء کیفی محیط شهری از طریق بهینه سازی احجام و کالبد شهر تدوین می شوند.

طرح تفصیلی قابلیت اجرایی ندارد

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا به اشکالات طرح تفصیلی اشاره و متذکر شد: طولانی شدن زمان تهیه و تصویب طرح بازنگری از جمله این موارد است، چنانچه عمر قانونی طرح تفصیلی اصفهان نزدیک به 8 سال و تصویب آن نزدیک به 5 سال به طول انجامیده و این موضوع با توجه به ایستا نبودن باعث شده خیلی از پیش بینی های صورت گرفته در طرح بازنگری طرح تفصیلی، امکان اجرایی شدن نداشته باشد و یا با رشد و توسعه امروز شهر همخوانی نداشته باشد.

وی به مغایرت های بی شمار موجود در طرح مصوب با سوابق اقدامات قبل از تصویب طرح در شهرداری اشاره کرد و افزود: مغایرت های بی شمار موجود در طرح مصوب با وضع موجود ناشی از عدم شناخت کافی مشاوران از وضع موجود شهر بوده و عدم اجرای طرح توسط سایر دستگاه های متولی مانند آموزش و پرورش از مواردی است که در طرح تفصیلی به آن توجه نشده است. 

ملت با اشاره به اینکه تعدد مشاوران که تعداد 5 مشاور در تهیه طرح نقش داشته اند، که با توجه به این موضوع عدم انسجام در برنامه ریزی و طراحی برنامه ها به شدت احساس می شود، گفت: همچنین نگاه عمدتا کمی به ضوابط و توجه کم به جنبه های کیفی، ضوابط و مصوبات پیچیده و چند لایه که سخت ترین و پیچیده ترین ضوابط در کل کلانشهرها را در اصفهان شاهد می باشیم، ضوابط یکسان برای بافت هایی با ساختارهای کالبدی متفاوت، عدم همخوانی ضوابط و مقررات، نداشتن خط بدنه شبکه معابر مصوب، عدم توسعه به سرانه های استاندارد برای کاربری های مختلف و عدم توجه به سطح دسترسی مطلوب به هریک از کاربری ها و عدم امکان تحقق این دسترسی ها در افق هایی که قرار است طرح اجرا شود.

وی با اشاره به مشکلات اجرایی در شهرداری و سایر دستگاه های متولی و تفسیرهای مختلف در مناطق شهرداری اظهار کرد: عدم وحدت رویه در اجرای طرح تفصیلی خصوصا ضوابط ساخت وساز، روش ها و فرایندهای مختلف در پاسخگویی به مراجعان وابسته به نگاه معاونان شهرسازی، قائم به شخص بودن اجرای ضوابط در مناطق )اصطلاحا سخت گیری و آسان گیری و عدم شفافیت و اطلاع دقیق و آماری مدیران شهر از آخرین وضعیت اجرایی طرح تفصیلی از جمله این موارد است.

بی توجهی به حقوق مالکان

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا با اشاره به تضییع حقوق های قانونی مالکین و شهروندان اضافه کرد: عدم رعایت تراکم مجاز در صدور برخی پروانه ها سطح اشغال و ارتفاع که موجب بارگذاری بیش از حد مصوب در برخی مناطق شهر مثل شهرک امیرحمزه در منطقه 13 ، دشتستان در منطقه 10، خانه اصفهان در منطقه 8 و موارد دیگر شده است.

وی با تاکید بر اینکه مالکینی که املاک آنها قبلا در طرح نبوده است و از حقوقی برخوردار بودند، با اجرای طرح جدید به دلیل مغایرت طرح با واقعیت موجود ملکشان در طرح قرار گرفته و دچار مشکل شده اند، تصریح کرد: عدم امکان برخورداری مالکین از حقوق مالکانه خود به دلیل مغایرت ضوابط با نقشه ها و نامعین بودن منطقی توزیع کاربری ها که عمدتا براساس وضع موجود لحاظ شده و در مناطق و محلات مختلف، مقدار هدف مشخصی را دنبال نمی کند و به عنوان مثال در خصوص کاربری ورزشی در مناطق 15 گانه توزیع فضاهای در نظرگرفته برای کاربری ورزشی برای هر منطقه هیچگونه ارتباطی با جمعیت آن منطقه ندارد.

ملت با بیان اینکه برنامه ریزی بودجه بر این اساس، هر سال در واقع تبلور تلاش 100ها تن از کارشناسان شهرداری است که به طور مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند گرداوری، تحلیل و تدوین برنامه و بودجه نقش دارند و این مهم را طی چند ماه به انجام می رسانند، ادامه داد: نتیجه این تلاش در اختیار شورای شهر قرار می گیرد تا در زمان اندک و با تعداد نیروی متخصص اندک بر آن نظارت کند و از سوی دیگر ساختار تدوین برنامه به گونه ایست که اگر شورا بخواهد اصلاحی در سطوح بالای برنامه داشته باشد لاجرم کلیه سطوح زیرین نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و در نتیجه با توجه به محدودیت ها و ملاحظات مختلف، امکان اصلاح در بالادست برنامه به سختی میسر خواهد بود.

ضرورت حضور اعضای شورا در فرآیند بودجه ریزی

وی با اشاره به راهکارها تاکید کرد: راهکارها را به دو دوسته کوتاه مدت و میان مدت می توان تقسیم کرد که راهکارهای کوتاه مدت در ارتباط با برنامه و بودجه سال ۹۷ مطرح می شود. از این رو حضور شورای شهر در فرایند بودجه ریزی بدین معنا که شورای شهر بجای اینکه ناظری منفعل باشد و در زمان کوتاه بخواهد به برنامه شهرداری رسیدگی کند، باید به عنوان یک سیاستگذار فعال در ابتدای فرایند تدوین بودجه ورود پیدا کند، بدین منظور ضروری است به فرایند پیشنهادی مرکز پژوهش های شورا در ارتباط با نقش شورا در برنامه ریزی طراحی شده توجه کرد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا افزود: از جمله اینکه پیشنهاد می شود، کمیسیون های شورا در جلسات تعیین شاخص ها و اهداف کمی برنامه و نیز تعریف پروژه های ستادی مرتبط با هر معاونت حضور داشته باشند و اساسا شورا میزبان این جلسات باشد، زیرا جنس تصمیماتی که در این جلسات گرفته می شود از نوع سیاستگذاری بوده و وظیفه شورا است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان شهر گفت: در فرایند تدوین بودجه شهرداری به خصوص در موارد مربوط به هدف گذاری و تعریف و اولویت بندی پروژه ها، شورا و شهرداری باید با دعوت از نخبگان شهری از نظرات آنها بهره مند شود.

ملت با اشاره به ضرورت اولویت بندی سیاست ها و اقدامات اظهار کرد: سیاست ها و پروژه های شهرداری برای سال ۹۷ حتما باید بر اساس نیازهای شهروندان و شهر اولویت بندی شوند و قطعا تمرکز بر تکمیل پروژه های نیمه تمام و همچنین تاکید بر مشکلات کلیدی شهر همچون محیط زیست و اقتصاد و پرهیز از ورود به همه موضوعات، شرط موفقیت اولویت بندی است.

بودجه ریزی بر اساس اولویت ها باشد

ملت با اشاره به لزوم سناریونویسی اضافه کرد: بودجه ۹۷ باید براساس اولویت بندی سیاست ها و اقدامات آن، دارای سه سناریوی شرایط عادی، مطلوب و بحرانی درآمد باشد به این صورت که در هر سناریو بر اساس شرایط درآمدی، پروژه هایی که اولویت بیشتری دارند اجرا شوند.

وی تصریح کرد: تاکید بر جایگزینی درآمدهای ناپایدار و غیر اصولی با در آمدهای پایدار و الزام بر خلاقیت مدیران مناطق بر آشنایی فرصت ها و ظرفیت های درآمدی منطقه با تاکید بر پرهیز از تراکم فروشی و شهر فروشی ضرورت دارد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورا با اشاره به راهکارهای میان مدت ادامه داد: اصلی ترین راهکار میان مدت، بروز رسانی آمار و اطلاعات شهر و الزام بر استفاده کامل آنها و همچنین تدوین چشم انداز شهر اصفهان با رویکرد آمایش شهری است.

وی با اشاره به اینکه باید تا سال آینده برنامه چشم انداز شهر اصفهان با محوریت شورای شهر و مشارکت ذی نفعان کلیدی به خصوص شهروندان تهیه شود، تصریح کرد: همچنین مدیریت شهری نسبت به اصلاح سریع یا بازنگری مجدد طرح تفصیلی اقدام کند.

کد خبر 326424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.