آغاز جلسه علنی مجلس با قرائت گزارش سوم برجام

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارش سوم شش ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره روند اجرایی برجام آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش یادشده را قرائت کرد. این گزارش در هفت بخش مبانی و منابع، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران، فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، تحولات انجام شده در حوزه تحریم ها، موارد نقض عهد و پیمان شکنی آمریکا، اقدامات متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران و همچنین جمع بندی و پیشنهاد تهیه شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است : جمهوری اسلامی ایران بنا به گواهی و تأیید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات هسته ای خود وفق برجام عمل نموده است. در این گزارش با اشاره به موارد نقض و پیمان شکنی آمریکا، تحریم 11 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی، تصویب و اجرای قانون سوم موسوم به ویزا، توقیف یا به عبارتی دزدی 2 میلیارد دلاری از اموال ایران، امضاء وضعیت اضطراری علیه ایران توسط اوباما، مصادره 2 و 8 دهم میلیارد دلاری دارایی های ایران از جمله بخشی از اقدامات خصمانه و عهدشکنانه آمریکا عنوان شده است.

در این گزارش همچنین اقدامات دیپلماتیک همانند اعتراض، شکایات و موضع گیری و پیگیری های کتبی و شفاهی دستگاه دیپلماسی ایران، دستور رئیس جمهور مبنی بر ساخت شناورهایی با پیشران هسته ای که هیچ کدام از جنس و روح اقدام متناسب و متقابل با نقض عهد و پیمان شکنی شیطان بزرگ نبوده است همچنین تصویب طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه از سوی مجلس بخشی از اقدامات   جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام عنوان شده است. 

در این گزارش آمده است: اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام نشان دهنده اصول اسلامی حاکم بر رفتار نظام جمهوری اسلامی ایران در  عرصه جهانی است و براساس همین اصل تمام تعهدات خود را در اجرای برجام به طور کامل عملی ساخته است. در این گزارش همچنین اشاره شده است: از طرف دیگر آمریکا به عنوان کشوری که در عرصه جهانی به بدعهدی، پیمان شکنی و پایبند نبودن به توافقات شناخته شده و مشهور است، در آزمون اجرای برجام نیز چهره ای بسیار بدتر از گذشته در افکار عمومی ملت ایران از خود ترسیم کرده است.

در نتیجه گیری این گزارش تصریح شده است: کارشکنی های ظالمانه و خصمانه آمریکا مانع اجرای کامل برجام و رفع تمامی تحریم های مالی و بانکی شده است از این رو مجلس شورای اسلامی دولت را ملزم می کند که در اجرای قاطع بندهای 9 گانه ماده واحده قانونی موسوم به قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام و قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، صریح، شفاف و به موقع اقدام کند و به همراه گزارش های مرحله ای سه ماهه اجرای برجام گزارش اقدامات متناسب و متقابل را به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارسال کند.

در این گزارش آمده است: برجام قراردادی جهانی و چند جانبه است که احدی از اعضای آن نمی تواند آن را یکجانبه نقض نماید. همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس لازم است در زمینه تجدید نظر در همکاری با آژانس بین المللی هسته ای و نیز لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بررسی دقیق انجام دهد و متناسب با اقدامات آمریکا در موارد فوق نتیجه بررسی ها را به همراه پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. 

بعد از قرائت این گزارش شش نماینده به صورت قرعه انتخاب شدند که هر کدام با 5 دقیقه زمان به ارائه دیدگاه های خود در زمینه اجرای برجام بپردازند.

پس از آن نیز قرار است آقای عراقچی به عنوان نماینده دولت در این زمینه به ارائه دیدگاه های خود بپردازد.

کد خبر 325866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.