پرونده عملکردی اردکانیان زیر تیغ نقد نمایندگان

در حالیکه برخی از نمایندگان استان اصفهان به نوع تقسیم آب و نوع مدیریت آبی که در زمان آقای اردکانیان به صورت استانی بود، معترضند، برخی دیگر معتقدند با توجه به چالش های پیش روی وزارت نیرو و نیز برنامه آقای اردکانیان جمع بندی بسیاری از نمایندگان استان اصفهان در مورد ایشان تا امروز مثبت بوده است.

خبرگزاری ایمنا، گروه سیاسی-  ریحانه شهبازی: این روز ها خبر معرفی دو وزیر باقی مانده کابینه دوازدهم از سوی حسن روحانی و میزان موفقیت انها در کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس به محل بحث و گمان زنی مردم و نمایندگان مجلس تبدیل شده است.  در این میان وزارت مهم و استراتژیک «نیرو» که دو صنعت مهم و زیرساختی برق و آب را مدیریت می کند، از اهمیت حیاتی برخوردار است. بعد از خداحافظی «حمید چیت چیان» وزیر سابق نیرو و معرفی «حبیب الله بیطرف» در جلسه علنی بیست و نهم مردادماه سال جاری که موفق به کسب رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حضور در کابینه دولت دوازدهم نشد ؛ سکان سرپرستی فعلی وزارت نیرو را «ستار محمودی» به عهده گرفت. حال با پایان مدت سه ماهه سرپرستی وزارت نیرو، سرانجام، رضا اردکانیان به عنوان گزینه قطعی وزارت نیرو انتخاب و به مجلس معرفی شده و در صورت رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، وی در طبقه دوازدهم وزارت نیرو مستقر می شود. در همین رابطه خبر گزاری ایمنا کوشیده است تا در فرصت کوتاه باقی مانده به جلسه رآی اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی نیرو، به گفتگو با برخی نمایندگان مجلس بپردازد و نظر آنها را در رابطه با احتمال انتخاب وی و مسئولیتهای پیش رویش جویا شود. 

تقسیم و تامین درست منابع آبی از مهم ترین چالش ها

سید صادق طباطبائی نژاد نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: آقای اردکانیان در وزارت نیرو حضور داشتند و فردی مطرح شده هستند، مهم ترین دغدغه مردم  و مسئولین اصفهان مسئله آب است و نوع تقسیم آب و نوع مدیریت آبی که در زمان مدیریت ایشان به صورت استانی بوده یکی از اشکالاتی است که نمایندگان اصفهان دارند. وی در ادامه گفت: از دیگر معضلات وزارت نیرو ؛ مسأله برق است که خصوصاً استان هرمزگان با ریزگردهایی که داشته با آن مواجه بوده است.

منابع آب در ایران به ازای هر نفر 30 درصد متوسط سرانه دنیاست

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت:  بررسی صلاحیت  وزیر پیشنهادی نیرو رابطه مستقیمی با  چالش های پیش روی این وزارتخانه دارد و به ما برای هر گونه انتخاب گستره  دید می دهد . امروز متاسفانه ما شاهد سه ضعف عمده مدیریت آب در کشور  هستیم که ردپای این سه ضعف را بخصوص در اصفهان مشاهده می کنیم ، ضعف اول مدیریت آب به «مدیریت طبیعی» آن بر می گردد ، جایی که در آن شاهد  برداشت های غیر مجاز بخاطر اعطای یارانه به حامل های انرژی در بخش کشاورزی و نیز توسعه آبیاری تحت فشار هستیم.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید متاسفانه در حال حاضر  بهای برق مصرفی برای پمپاژ آب در بخش کشاورزی به دلیل یارانه دولتی بسیار ارزان یعنی کمتر از 3 درصد بهای تمام شده برق است و این باعث شده در برخی حوضه های آبریز  پمپاژ آب آبخوان ها  از اعماق 300 متری و پمپاژ آب از منابع سطحی تا ارتفاع 600 متری صورت بگیرد و برداشت های غیر مجاز  برای کشاورز از نظر  اقتصادی مقرون به صرفه باشد. از طرف دیگر طبق نظر صاحبنظران   ۱۲ استان از ۳۱ استان این کشور، ظرف 50 سال آینده ذخایر آبی خود را به پایان خواهند رساند و اینها ضعف مدیریت طبیعی آب را می رساند.

 ضعف دیگری که در مدیریت آب شاهد آن هستیم ضعف «مدیریت سیاسی آب» است ، با  توجه به سیاسی شدن متداوم  بحران آب طی این سالها ما نیاز به مدیریت سیاسی آب داریم  و اینکه منافع ملی و امنیتی کشور را در بحران آب برای مردان سیاست درست تعریف کنیم و این منافع را درست به آنها بشناسانیم. از طرف دیگر ما با ضعف «مدیریت اجتماعی» آب نیز مواجه هستیم . ایران به لحاظ سرانه منابع آب در دنیا در جایگاه   112 ام قرار دارد . در حالی که سرانه منابع آب در دنیا و کشورهای پردر آمد به ترتیب 36 و 665 برابر ایران است؛ یعنی منابع آب در ایران به ازای هر نفر 30 درصد متوسط سرانه دنیاست و این نشانه ضعف مدیریت اجتماعی آب است؛ حال با توجه به این سه ضعف باید در مورد آقای اردکانیان قضاوت نمود.

به جای «جنگ آب» به«مدیریت آب» بپردازیم

تاج الدین در ادامه افزود: آقای اردکانیان فردی است که نسبت به این ضعف مدیریت ها یعنی ضعف مدیریت طبیعی، سیاسی و اجتماعی آب دغدغه مند است و حساسیت دارد ، ایشان معتقد است مشکل اصلی ما در حال حاضر در نوع مدیریت آب است که باید آن را بازتعریف کنیم. ایشان بر آنست  که بجای موضوع  «جنگ آب» باید بر «مدیریت آب» تاکید کنیم.  البته ناگفته نماند که آقای اردکانیان را با نام «دیپلمات آب» می شناسند و او  می تواند نوعی دیپلماسی داخلی و خارجی موفق را برای جلوگیری از جنگ آب تدوین و پی ریزی و پیاده سازی کند. به این لحاظ  بسیاری از نمایندگان مجمع در مورد آقای اردکانیان  با توجه به نگاه ملی ایشان  به مسئله آب ، نگاه  مثبت دارند و معتقدند می توان به آقای اردکانیان  و تخصص ایشان اعتماد کرد .متاسفانه از  پاره ای از اظهار نظرهای جسته گریخته نمایندگان استان اینطور برداشت شده که نمایندگان استان با آقای اردکانیان مخالف هستند؛ در حالیکه جمع بندی بسیاری از نمایندگان در مورد ایشان تا امروز با توجه به چالش های پیش روی این وزارتخانه و نیز برنامه آقای اردکانیان برای مدیریت این چالش ها  مثبت بوده  است.

وی در مورد چالش های پیش روی وزارت نیرو گفت:  چالش های این وزارتخانه در بخش آب و پساب چالش هایی نظیر فقدان طرح آمایش سرزمین برای توسعه آب محور کشور ، وضعیت نابسامان منابع آب زیرزمینی و اضافه برداشت از این منابع ، عدم وجود ساز و کارهای لازم و مناسب برای مدیریت توأمان عرضه و تقاضای آب و فقدان ارتباطات اجتماعی لازم این وزارتخانه با ذینفعان بوده اما در بخش برق نیز رشد مصرف برق و بالا بودن شدت مصرف انرژی ، تلفات انرژی برق در نیروگاهها ، بدهی های سنگین به تولید کنندگان بخش خصوصی و فرسودگی شبکه های انتقال و توزیع بوده که در برنامه پیشنهادی اقای اردکانیان برای آنها راهبردهای خوبی آورده شده است.

سوابق وزیر پیشنهادی نیرو

 اردکانیان متولد سال 1337 در شهر یزد است. مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف (1362) و سپس مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی منابع آب (1372) و دکتری خود در زمینه مدیریت منابع آب را از دانشگاه مک مستر کانادا (1376) اخذ کرد.‏ برخی از فعالیت‌های اجرایی او در سطح ملی شامل خدمت در وزارت کشور به عنوان معاون وزیر در هماهنگی امور عمرانی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی قائم‌مقام وزیر نیرو، معاون وزیر در امور آب، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران، دست اندر کار مدیریت ساخت و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و نیروگاه‌های برق‌آبی بود.

فعالیت‌های اجرایی او در سطح بین‌المللی نیز شامل عضویت در هیات رییسه یونسکو آی.اچ.پی(UNESCO-IHP)  در پاریس، هیات مدیره این نهاد در دلفت هلند، هیات مدیره انجمن بین‌المللی برق آبی در لندن، تاسیس و اداره مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو در تهران (1386-1381) است.

در سال 1391، اردکانیان توسط رییس دانشگاه سازمان ملل متحد و معاون دبیرکل آن سازمان به عنوان مدیر موسس انستیتو جدیدی از دانشگاه در زمینه مدیریت به هم پیوسته منابع زیست محیطی (آب، خاک و پسماند) در شهر درسدن آلمان برگزیده شد. از آن زمان، وی تحقیقات دانشگاهی و فعالیت‌های اداری موسسه را راهبری و مدیریت کرده است.

کد خبر 325242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.