دست های پشت پرده دانشجویان را تحریک می کنند/ انتخاب وزیر غیر تهرانی توجه به شایسته سالاری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتراضات صورت گرفته علیه منصور غلامی را جو سازی و ناشی از تحریکهای درون سازمانی می دانند و معتقدند هر چند او با ایده‌آل‌های نمایندگان فاصله زیادی دارد؛ اما دارای سابقه مدیریت در دانشگاه ها و آشنا نسبت به مسائل وزارت علوم و تحقیقات است.

خبر گزاری ایمنا، گروه سیاسی- ریحانه شهبازی: بعد از پایان مدت سه ماهه سرپرستی محمد فرهادی در وزارت علوم و تحقیقات، منصور غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری معرفی شد. اما با معرفی منصور غلامی زمزمه هایی از اعتراضات دانشجویان از دانشگاه های مختلف به گوش می رسید که تشکل های دانشجویی هوادار دولت دوازدهم  بیانیه‌ای اعتراضی خطاب به روحانی نوشته بودند و از یک روز قبل نیز کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به گزینش احتمالی غلامی، «هشتگ #دانشگاه_تنهاست» را در مخالفت با این انتخاب به راه انداختند.

در بخشی از این بیانه های دانشجویی آمده است که دانشجویان با وجود ناملایماتی چون احضار و بازداشت فعالان دانشجویی، تعطیلی نهادهای اصیل و باسابقه، بستن راه بر فعالین دانشجویی و سنگ‌اندازی در مسیر تحقق آرمان‌های جنبش دانشجویی، جذب غیرعلمی و غیراستاندارد هیأت‌های علمی و خانه‌نشین کردن اساتید برجسته و تلاش در جهت انحراف مسیر آموزش عالی با رویکرد پولی کردن آن و گسترش قارچ‌گونه‌ی مراکز پولی غیراستاندارد، باز هم به وعده‌های ریاست جمهوری خوشبین بوده‌اند، اما حال معرفی منصور غلامی برای جایگاه خطیر وزارت علوم را گزینه مناسبی نمی دانند.

نقش دست های پشت پرده در چالش وزارت علوم

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: آقای منصور غلامی، وزیر معرفی شده ریاست جمهوری شخصیتی متدین و دارای سابقه مدیریت در دانشگاه ها هستند و نسبت به مسائل وزارت علوم و تحقیقات آشنایی دارند. وزارت علوم دست فرجی دانا و توفیقی و امثال اینهاست و شک نداریم که افرادی در وزارت علوم وجود دارند که به تحریک دانشجو ها می پردازند و درواقع دست های پشت پرده برای تحریک احساسات دانشجویان کار می کنند؛ اما باید با این وجود این جنبش های دانشجویی بررسی شود.

غلامی گزینه ایده‌آل برای وزارت علوم نیست؛ اما حضورش می‌تواند راهگشا باشد

محمود صادقی سیاستمدار اصلاح طلب ، حقوق‌دان و پژوهشگر و نماینده مردم تهران می گوید: غلامی گزینه ایده‌آل برای وزارت علوم نیست؛ اما درنهایت باتوجه جمیع شرایط و بن‌بستی که در این حوزه ایجاد شده، حضورش می‌تواند راهگشا باشد.

صادقی افزود: باوجود آن‌که آقای غلامی با ایده‌آل‌های ما فاصله زیادی دارد و ایده‌آل ما گزینه‌هایی همچون دکتر فرجی‌دانا و دکتر توفیقی بودند؛ اما در شرایط فعلی که معرفی حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از گزینه‌های احتمالی، هر کدام به‌دلیلی بی‌نتیجه ماند، به نظر می‌رسد آقای غلامی که فردی باسابقه و مجرب است، گزینه‌ای قابل‌قبول باشد.

محمود صادقی عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین در آخرین توئیت خود نوشت: در شرایطی که دانشجویان عزیز کمپین «نه به غلامی» را راه انداخته‌اند، نه گفتن خیلی آسان شده؛ اما من نتوانستم وجدانم را برای نه گفتن قانع کنم.

انتخاب وزرا از سایر استان‌ها باعث می‌شود تا مسئولان درد دیگر مناطق کشور را هم بهتر بفهمند

سیدحمایت میرزاده عضو فراکسیون امید و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  نیز درباره موضع کمیسیون تخصصی مجلس نسبت به «منصور غلامی» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: موضع کمیسیون هنوز بطور رسمی مشخص نشده، اما فکر می‌کنم نظر کمیسیون رو به جلو و مثبت است. وی درباره برگزاری نشست مجدد با وزیر پیشنهادی گفت: بعید می‌دانم نشست مجددی باشد، چون دیگر فرصت نیست؛ تاکنون یک نشست در کمیسیون آموزش داشته‌ایم، علاوه بر آن آقای غلامی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های دیگر مجلس نیز حضور یافته است.

عضو فراکسیون امید مجلس با ابراز بی‌اطلاعی از موضع اکثریت اعضای این فراکسیون نسبت به وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: خودم شخصا نسبت به ایشان نظر مثبت دارم. میرزاده افزود: تصور می‌کنم که آقای غلامی فردی با تجربه و متخصص است و همین که در انتخاب وزرا به استان‌ها نیز توجه شده، باعث می‌شود تا درد دیگر مناطق کشور را هم بهتر بفهمند. وی درباره انتقادات برخی نمایندگان مجلس بویژه اصلاح‌طلبان نسبت به وزیر پیشنهادی علوم گفت: تا جایی که ما بررسی کرده‌ایم، تعامل ایشان با دانشگاهیان بسیار خوب بوده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سابقه طولانی ریاست غلامی بر دانشگاه بوعلی سینای همدان ادامه داد: وقتی که کسی اینهمه سال رئیس یک دانشگاه بوده، یعنی قطعاً اهل تعامل بوده، در غیر اینصورت برایش حاشیه درست می‌شد و نمی‌توانست دوام بیاورد. میرزاده افزود: چرا تا حالا و قبل از پیشنهاد شدن ایشان برای وزارت، این حرف‌ها مطرح نبوده است؟! اگر واقعا مشکل داشته، چرا تابحال این حرف‌ها را نگفته‌اند؟ چرا اساساً در همدان مشکلی ایجاد نشده یا یک نامه یا طومار به کمیسیون مجلس نیامده است؟ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اینهمه سابقه خدمت نشان می‌دهد که این حرف‌ها جوسازی و غیرمنطقی است. وی تاکید کرد: اینکه آقای رئیس جمهور در انتخاب وزیر علوم نگاهش را از تهران به شهرستان‌ها برده، نشان می‌دهد که بدنبال شایسته‌سالاری بوده و دنبال نیروهای شایسته گشته تا به این گزینه رسیده است.

 درباره وزیر پیشنهادی

منصور غلامی زاده شهر همدان و دانش آموخته رشته ترویج وآموزش کشاورزی در مقطع کارشناسی و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. غلامی در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از دانشگاه آدلاید استرالیا فارغ‌التحصیل شد و پس از آن در سال های 76 تا 83 و 93 تا کنون  رئیس دانشگاه بوعلی همدان بوده است.  به گفته فعالین دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا دکتر غلامی در اوایل انتصابش وعده های بسیاری از قبیل مجوز تشکل، تغییر معاون فرهنگی و معاون دانشجویی و رئیس حراست را به دانشجویان داده بود. این معاونین که از دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد در دانشگاه حضور داشته اند، نه تنها مانع باز شدن فضای دانشگاه می شدند، بلکه موجب تعلیق یا حکم انضباطی شدن دانشجویان شده بودند.

در مقابل منصور غلامی در طی مصاحبه های اخیری که داشته است و در پاسخ به برخی از سؤالات و دغدغه‌های نمایندگان عضو فراکسیون امید، به دانشجویان اطمینان خاطر داده که همه تلاش خود را می‌کند تا در چارچوب قانون واختیارات وزارت علوم فضایی امن برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی ایجاد کند. وی همچنین این اطمینان را به دانشجویان داده است که  اگر بحث‌های قانونی و اختیارات مجموعه وزارت علوم ایجاب کند تا حد نهایت برای دانشجویانی که فعالیت‌های صحیح، منطقی و در راستای مصالح کشور و نظام انجام می‌دهند، فضای فعالیت امن را فراهم خواهد کرد.

وی همچنین دررابطه با بازگشت دانشجویان مهاجرگفته است که مگر فرزندان ما برای بازگشت به کشور چه چیزی می‌خواهند؛ آن‌ها برای بازگشت به کشور شغل، درآمد متناسب با شرایط کاری و آسایش فکری می‌خواهند که اگر این موارد فراهم شود، تمام کسانی که مهاجرت تحصیلی کرده‌اند به کشور باز می‌گردند. غلامی با اشاره به  لزوم مهارت آموزی به دانش آموختگان دانشگاهی تاکید کرده که توانمند شدن فارغ التحصیلان دانشگاهی برای کارآفرینی و خود اشتغالی یکی دیگر از محورهای مهم برنامه‌های وزارت علوم برای 4 سال آینده خواهد بود که نیاز است در این حوزه یک کار جدید علمی در ادامه آموزش‌هایی که داریم، صورت پذیرد. همچنین دانشگاه‌های کشور در تعیین چارچوب و سرفصل دروس و چگونگی ارائه آن اختیاراتی دارند که از این اختیارات می‌توان در جهت مهارت آموزی بیشتر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

حال باید تا فردا منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان مجلس سکان وزارت علوم را به غلامی خواهند سپرد یا نه. چنانکه نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی حسن روحانی اعتماد کنند، رئیس سابق دانشگاه بو علی حدود چهار سال فرصت دارد تا به مطالبات دانشجویان از وزیر علوم، از جمله زدودن فضای امنیتی از دانشگاه‌ها، دادن مجوز فعالیت به تشکل‌های دانشجویی، لغو محرومیت‌های تحصیلی دانشجویان ستاره‌دار، حفظ استقلال دانشگاه، مقابله با پولی شدن آموزش عالی و کالایی شدن دانش و مبارزه با مدرک گرایی، رسیدگی کند. 

کد خبر 324935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.