تجلی آمار و اطلاعات در بودجه ۹۷ / بارگذاری نسخه الکترونیکی آمارنامه ۹۵ در فضای مجازی

به گفته مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان در تدوین بودجه 97 و بازنگری بودجه سال جاری بر روی محدوده، زمان، هزینه و کیفیت پروژه ها برنامه ریزی کامل و جامعی بر اساس استانداردهای بین المللی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا،«آمار» پایه و اساس«برنامه ریزی» است که هر دو، از امور لازم در«مدیریت شهری» پنداشته می شوند و هر کدام باید به شکل مطلوب مدیریت شوند.

آمار زیربنای تمام حرکت هایی است که در سازمان انجام می شود و در صورتی که آمار قابل اطمینان در سازمان وجود نداشته باشد، برنامه ریزی با مشکل روبه رو شده و منابع موجود در مسیر درست به کارگرفته نخواهد شد.

برای آگاهی بیشتر درباره نقش آمار و برنامه ریزی در پیشبرد اهداف مدیریت شهری، گفتگویی را با «سعید فردانی - مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

از دیدگاه شما اهمیت برنامه ریزی و بودجه در چیست؟

در خصوص اهمیت برنامه ریزی و بودجه باید عنوان کنم وقتی بتوانیم برنامه ای منسجم و واحد داشته باشیم، می توانیم کل شهر را به سمت توسعه هدایت کنیم.

واگرایی در برنامه ریزی باعث می شود شهر به صورت یکپارچه، متوازن و بر اساس نیاز شهروندان توسعه پیدا نکند؛ از این جهت آمار، برنامه ریزی، ارزیابی، مدیریت پروژه و بودجه فرایندی است که با گفتمان سازی واحد توسعه شهری را به صورت حداکثری شکل می دهد.

از این رو می توان گفت اگر آمار و اطلاعات درست نباشد، برنامه های توسعه شهری درست نخواهد بود و اگر برنامه های توسعه شهری درست نباشد، تخصیص منابع به سمت بهینه حرکت نخواهد کرد و در نهایت اگر این سه قسمت درست نباشد، می توان گفت، گفتمان منطق محور، واحد و یکپارچه ای وجود ندارد و عمدتا سلیقه محوری، سازمان محوری و واگرایی در توسعه شهری رقم می خورد.

این مهم هم در شهرداری و هم در مدیریت شهری معنا پیدا می کند. آمارو برنامه ریزی در توسعه یکپارچه شهری اثر گذار است، اما قطعاً نیاز به هماهنگی و حمایت سایر ارگان ها در لایه های آمار و اطلاعات، برنامه ریزی و استراتژی ها و هم در بخش تخصیص منابع داریم.

شهرداری اصفهان طی سال های گذشته در خصوص یکپارچگی داده در مدیریت شهری اقدامات خوبی را انجام داده و در راستای پیش نیازها، گام های خوبی برداشته است اما باید اذعان کرد که در زمینه برنامه ریزی به سمت یکپارچگی و واحد بودن حرکت نکرده ایم.

برنامه ریزی در پروژه های شهری چه جایگاهی دارد؟

هر پروژه حلقه واسطه بین برنامه های شهری و بودجه های شهری است.

پروژه از یک سو دستی در برنامه ها دارد و دست دیگر آن در بودجه است و اگر ما بتوانیم در حلقه واسط این دو مهم تمرکز داشته باشیم، پروژه های خوبی تعریف و دو موضوع مهم محقق خواهد شد؛ اول اینکه تحقق اهداف رقم می خورد و دومین هدف این است که منابع به سمت اتفاقات برنامه ای هدایت و سازماندهی خواهد شد و کمک می کند از کارهای با ارزش آفرینی کمتر دور شده و به سمت بهره وری در تخصیص منابع حرکت کنیم.

شهرداری اصفهان در سال جاری و برای بودجه سال ۹۷ هدف گذاری کرده تا بر روی محدوده، زمان، هزینه و کیفیت پروژه ها برنامه ریزی کامل و جامعی بر اساس استانداردهای بین المللی انجام دهد.

بر اساس پژوهش های انجام شده بر روی پروژه های شهری، در سال های گذشته، مهمترین مشکل ما در پروژه ها، عدم برنامه ریزی در محدوده، هزینه، زمان وکیفیت پروژه ها بوده است که امسال این ۴ مورد در اولویت ها برای تصمیم گیری قرار گرفتند.

تهیه آمارنامه سال ۹۵ شهرداری اصفهان  به کجا رسید؟

آمارنامه سال ۹۵ شهرداری اصفهان نهمین آمارنامه شهر اصفهان است که با محوریت شهرداری و همکاری بیش از ۷۰ ارگان شهری در یک فرایند ۷ ماهه محقق و آماده شد.

آمارنامه دارای ۲۰ فصل می باشد که فصول آن بر اساس استانداردهای بین المللی ISIC تدوین شده است.

برای تهیه آمارنامه ۹۵ به صورت مستقیم شهرداری اصفهان و معاونت برنامه ریزی حدود ۱۵۰۰ نفر ساعت زمان صرف کردند.

از ویژگی های کتاب آمار نامه سال ۹۵ می توان به این نکته اشاره کرد که تا حد ممکن از خروجی های سرشماری سال ۹۵ در آن استفاده شده و قبل از فرایند برنامه و بودجه، آمار و اطلاعات را به روز رسانی کردیم.

برای اولین بار بعد از ۸ سال که بهمن یا اسفند ماه هر سال کتاب آمارنامه به دلیل زمان بر بودن جمع آوری داده، چاپ می شد، اما امسال با همکاری مجموعه های مربوطه در ۶ ماهه اول سال جمع آوری داده ها انجام شد و اکنون هم نسخه الکترونیکی آن در فضای مجازی بارگذاری شده است و نسخه چاپی آن هم به زودی منتشر می شود.

با خبر شدیم سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات (سیما) هم راه اندازی شده است، این سیستم چه کاربردهایی دارد؟

بر اساس نظر سنجی های انجام شده، سه مشکل اصلی شهرداری اصفهان مدیریت منابع انسانی، مدیریت درآمد و هزینه و همچنین مدیریت منابع اطلاعاتی بود.

با توجه به اینکه برای یک قلم اطلاعاتی حوزه های مختلف عددهای متعددی را اعلام می کردند و به صورت یکپارچه اقلام اطلاعاتی وجود نداشت، به عنوان مثال وقتی می گوییم تعداد نیروی انسانی در شهرداری اصفهان تعاریف زیادی وجود داشت که تعداد نیروهای انسانی شهرداری با احتساب ماموران شهرداری یا بدون ماموران، نیروهای شهرداری یا نیروهای قراردادی شرکت های زیرمجموعه شهرداری؛ از این رو سال گذشته با فعال شدن نظام جامع آماری، سامانه و ابزاری که بتوانیم اطلاعات را در آن بارگذاری کنیم، را راه اندازی کردیم.

سیاست ما همگام با سیاست های کلان کشور است، به همین جهت درصدد بودیم نظام داده ثبتی مبنا یعنی یک قلم اطلاعاتی با تعریف مشخص یک جا ثبت و توسط جاهای مختلف استفاده شود.

سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات (سیما) در ابتدا اقلام اطلاعاتی را بین حوزه های مختلف تعریف می کند و سپس اعلام می کند چه کسانی می توانند به این داده ها دسترسی پیدا کنند.

تاکنون این سامانه ۵۵ درصد پیشرفت داشته و در شهرداری اصفهان بسیار اثر گذار بوده است و توانسته در هدف گذاری و تخصیص منابع مثمر ثمر واقع شود.

سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات (سیما) دو مشکل را حل می کند اول اینکه اقلام اطلاعاتی را در کل شهرداری به یک تعریف واحد می رساند و دیگر اینکه با محوریت یک سازمان ثبت و بقیه برداشت کنندگان آن به شمار می روند.

شهروندان چگونه می توانند امکان دسترسی به سامانه سیما و آمارنامه سال ۹۵ شهرداری اصفهان را داشته باشند؟

گلچینی از اطلاعات سامانه سیما و آمارنامه سال ۹۵، بر روی درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان در برنامه کاربردی و اپلکیشین هُدا «همراه داده اصفهان» بارگذاری شده که قابلیت نصب بر روی گوشی های اندروید را دارد.

مردم می توانند با مراجعه به درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان، برنامه همراه داده اصفهان را دانلود کنند.

این سامانه قابلیت دو سویه دارد و مردم می توانند اگر پیام و پیشنهادی دارند برای ما ارسال کنند و البته ما هم  با توجه به سیاست های موجود، امکان اضافه کردن اطلاعات را داریم.

در این سامانه فقط آمار و اطلاعات وجود ندارد بلکه برنامه اصفهان ۱۴۰۰ با ابعاد مختلف، شاخص های ارزیابی عملکرد و درصد پیشرفت تمام پروژه های شهرداری در آن ثبت شده است.

کد خبر 324652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.