سی و سه پل جای آزمون و خطا نیست/دست از تخریب آثار تاریخی بردارید

موضوع ایجاد جان‌پناه در سی و سه پل که منجر به تخریب بخش هایی از این بنای باشکوه شده، به عنوان یکی از مباحث مهم این‌ روزهای اصفهان مطرح است و قطعاً یکی از وظایف مهم هر رسانه ای در اصفهان و ایران، پرداختن به این موضوع است.

به گزارش ایمنا، به همین دلیل در ادامه پی گیری های خبرنگار ایمنا که تاکنون منجر به انتشار چندین گزارش جامع در این خصوص شده است، اینک درپی این هستیم تا این رویداد را از منظر کارشناسان و متخصصان حوزه میراث فرهنگی بررسی کنیم. در این نوشتار با «مرتضی فرشته نژاد» یکی از پیشکسوتان علم مرمت و معماری در استان اصفهان به گفتگو نشستیم.

هر حفاظی که در سی و سه پل گذاشته شود غلط و خلاف علم مرمت است

مرتضی فرشته نژاد در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایمنا اظهار داشت: متأسفانه درحال حاضر کسی را نداریم که بتواند طرح صحیحی برای ایجاد جان‌پناه در سی و سه پل ارائه دهد، یعنی به صراحت عرض می کنم که کسی را نداریم که در این مورد مطالعه کرده باشد و بنابراین هر حفاظی که در سی و سه پل گذاشته شود غلط و خلاف علم مرمت است و بنده به هیچ عنوان قرار دادن حفاظ به هر صورت را تأیید نمی کنم.

با بهانۀ سقوط، معماری پل خواجو را بهم زدند

مرتضی فرشته نژاد ادامه داد: اینکه کودکان سقوط می کنند بهانه است، درست مانند دهانه های آب‌روی زیر پل خواجو که پریدن جوانها از روی دهانه ها را بهانه کردند و مسئولین نیز آن عمل زشت و خلاف را انجام دادند و رویش را پوشاندند و با همین بهانۀ سقوط، معماری پل خواجو را بهم زدند و همان موقع هرچقدر تکرار کردم که این کار را نکنید متأسفانه کسی گوش نداد.

با بهانه تراشی‌، با آثار تاریخی چنین نکنید

این پیشکسوت مرمت تأکید کرد: من خواهش می کنم به سی و سه پل دست نزنید، فعلاً بروید نقاط دیگر را آزمایش کنید، خانواده ها باید مواظب کودکانشان باشند و رهایشان نکنند، با بهانه تراشی ها با آثار تاریخی چنین نکنید.

من حفاظ گذاشتن در سی و سه پل را به هر طریقی رد می کنم

فرشته نژاد تصریح کرد: علم مرمت ضوابط و ریزه کاری های خاصی دارد که متأسفانه بسیاری از افرادی که در این زمینه هم به اصطلاح تحصیل کرده اند این ضوابط را رعایت نمی کنند؛ من حفاظ گذاشتن در سی و سه پل را به هر طریقی رد می کنم چون هنوز طراحی صحیحی در این زمینه وجود ندارد. این کار درست نیست، ابداً درست نیست.

سی و سه پل جای اِتود زدن نیست

وی ادامه داد: باید روزها و ماهها بر روی طراحی ایجاد جان پناه فکر کرد، این کار باید بررسی شود و بر اساس مستندات، بصورت صحیح و علمی ارائه شود، نه اینکه هرکسی دلش خواست و با عنوان اداره میراث یا دانشکده معماری و مرمت یا نوسازی و بهسازی شهرداری در این بنای تاریخی اتود بزند و آزمون و خطا انجام دهد، سی و سه پل جای اِتود زدن نیست. این کار که سلیقه ای نیست.

ایمنا در ادامۀ بررسی بودن یا نبودن جان‌پناه در سی و سه پل، همچنان به این موضوع خواهد پرداخت./

کد خبر 324578

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    1 0
    احسنت!