شهرداری بیشترین ضرر را از افت فعالیت های اقتصادی می برد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری مهمترین نهادی است که بیشترین ضرر را از  افت فعالیت های اقتصادی خواهد برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: حدود صدسال پیش شهر گریلند جز ۶۰ شهر اول آمریکا بود و سیاست مدارن زیادی را به جامعه ارائه داد اما به مرور زمان با ازبین رفتن صنایع این شهر رتبه آن افول کرد اما هیچگاه کسی تصور نمی کرد این شهر دچار افول شود، شاید ۱۵ سال پیش هم اگر کسی مدعی می شد در صورت عدم مدیریت زاینده رود، این رودخانه خشک می شود، کسی باور نمی کرد که رودخانه با این سابقه خشک شود.

وی افزود: شک نداشته باشیم صنایع، جریان نقدینگی را در شهر رونق می بخشد اما در آینده ای نه چندان دور به دلیل وضعیت زاینده رود این صنایع دچار افول می شود بنابراین همانطور که شاهد قطع شدن جریان آب هستیم، شاهد کاهش جریان نقدینگی نیز می شویم.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر مدعی هستیم اصفهان پایتخت کارآفرینی است بدون شک با کاهش جریان نقدینگی، این مهم دچار افول می شود.

خسروی خاطرنشان کرد: اکنون صنایع فولاد و سنگ در اصفهان جریان نقدینگی را ایجاد می کند که این صنایع آلاینده زیست محیطی هستند و حساسیت ها در این رابطه بسیار زیاد است از سویی این صنایع به آب وابسته هستند که با خشک شدن زاینده رود این صنایع با مشکل مواجه می شوند.

وی اظهارکرد: از سویی دیگر اکنون اقتصادهایی مبتنی بر مقیاس در جهان وجود دارد مثل چین و ژاپن که با عرضه محصولات در مقیاس بالا قیمت رو می شکنند و عرصه را برای صنایع تنگ می کنند.

عضو شورای شهر ادامه داد: همانطور که با خشک شدن زاینده رود بحران اجتماعی ایجاد شده است، افت جریان نقدینگی نیز ممکن است بحران های اجتماعی، سیاسی و امنیتی را به وجود آورد.

خسروی به ارتباط جریان نقدینگی و نهاد شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری مهمترین نهادی است که از افت جریان نقدینگی در شهر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ضرر می بیند.

رییس مرکز پژوهش های شورای شهر اصفهان تصریح کرد: به عنوان مثال اولین بخشی که از این جریان صدمه می بیند معاونت مالی شهرداری به طور مستقیم و سایر معاونت ها و سازمان ها نیز به طور غیر مستقیم هستند.

خسروی اضافه کرد: از طرفی دیگر شهردار مدعی است باید مدیریت واحد شهری اعمال شود پس این فرصت خوبی برای تحقق این مهم است.

وی با اشاره به راه حل های این موضوع اشاره کرد و گفت: اولین راه که به حمد خدا طی شد تصویب ایجاد ستاد توسعه کارآفرینی در شهر بود. این ستاد هم شاخص ها را رصد می کند و هم به مردم و مدیران خدمات می دهد.

رییس مرکز پژوهش های شورا با اشاره به دومین قدم برای رفع معضلات اذعان کرد: دومین راه این است که مدیران، مردم و سایر مسئولان با هم همراه شوند. از این رو باید جریان ورود ثروت به شهر مستقر شود. همچنین قدم سوم شناسایی فرصت های درآمدزایی برای شهر است. این درحالی است که مهم ترین پروژه ای که به این منظور در دست مرکز پژوهش هاست نحوه استفاده از انرژی خورشیدی است.

خسروی اذعان کرد: به طور متوسط هرخانوار اصفهانی در سال قبل ۳.۲ مترمکعب گاز مصرف کرده اند و این با قیمت متری ۲۰۰ تومان محاسبه شده است، این یعنی به طور تقریبی رقمی معادل هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع هزینه شده است.

وی افزود: این به معنای خروج این میزان سرمایه از اصفهان است در حالی که ۲ شرکت از بزرگترین تولیدکنندگان آبگرمکن های خورشیدی در اصفهان هستند که با استفاده از این تکنولوژی می توان سرمایه را حفظ کرد. پیش بینی می شود با استفاده از این صنعت در اصفهان به صورتی که تمام ساختمان ها ملزم به استفاده از این تکنولوژی شوند سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان در شهر اصفهان حفظ سرمایه شود.

کد خبر 324341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهریار IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    0 0
    سخنان‌شون جالب توجه بود.