اجرای طرح توسعه روستایی در پنج روستای پایلوت فریدن

فریدن- فرماندار فریدن گفت: دهستان زاینده رود شمالی این شهرستان به عنوان دهستان پایلوت در راستای توسعه روستایی انتخاب شده است.

کمال رضایت در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، با اشاره به تعیین دهستان زاینده رود شمالی به عنوان دهستان پایلوت در راستای توسعه متمرکز روستایی، بیان داشت: دهیاران این روستاها موظف هستند بانک اطلاعاتی از وضعیت روستا اعم از اطلاعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره را جمع آوری کرده و بر طبق اطلاعات و امکانات موجود نیازهای روستا را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه پنج روستای اسکندری برآفتاب، اسکندری نسار، گل امیر، سینگرد و عادگان در این دهستان قرار گرفته اند، تاکید کرد: تمامی ادارات و نهادها  لازم است امکانات خود را بسیج کرده و در این روستاها فعالیت کنند.

نماینده عالی دولت در فریدن افزود: ابتدا قرار بر این بود که یک روستا به صورت پایلوت انتخاب شود، اما سپس با تغییر در محدوده روستا به دهستان، از فریدن دهستان زاینده رود شمالی به عنوان دهستان پایلوت انتخاب شد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهرستان در سال جاری برنامه خود را بر سه محور اصلاح زیرساخت ها (اصلاح شبکه آب شرب و شبکه فاضلاب)، اجرای طرح هادی در روستاها (آسفالت معابر)، مسائل فرهنگی، آموزشی و بهداشتی قرار داده است، اظهار داشت: در این میان دهیاران به عنوان مدیران ارشد روستاها باید برای روستاها برنامه دقیق و منظم تدوین و محورهای کلی و اهداف فعالیت خود را با نگرشی کلان مشخص کرده و از تمام پتانسیل ها و ظرفیت افرادی که در خارج از روستا زندگی می کنند استفاده  نمایند.

وی تاکید کرد: دهیاران به عنوان محور اصلی توسعه روستاها تمام توان خود را در این زمینه به کار بگیرید و فقط به بودجه دهیاری و بخشداری اکتفا نکنند.

رضایت ادامه داد: دهیاران برنامه ریزی کاربردی برای توسعه روستاهای خود داشته باشند و با تعامل و همکاری شوراهای اسلامی برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان در زمینه های اقتصادی و اشتغالزایی، عمرانی و توسعه روستاهای خود تلاش کنند.

رضایت با بیان اینکه در طرح پایلوت روستایی تمام امکانات و فعالیت ها در ابتدا برای روستاهای هدف اولویت پیدا می کند، افزود: توسعه روستایی فرایندی است که با بهره گیری از ساز و کارهایی چون برنامه ریزی، سازماندهی، تقویت خوداتکایی فردی و جمعی و ایجاد دگرگونی مناسب در ساختارهای ذهنی و اجتماعی روستاییان تلاش می کند که در آن ها قدرت، توان و اختیار بهره گیری از قابلیت ها و منابع در اختیارشان را تقویت کند تا به واسطه آن بتوانند وضعیت موجودشان را به وضعیت مناسب و مطلوب تر تغییر دهند.

وی افزود: این طرح در سال های آتی نیز با تعیین چند روستای دیگر ادامه خواهد یافت.

رضایت تاکید کرد: متمرکز شدن بر روی دهستان پایلوت به این معنا نیست که دیگر روستاها از توسعه باز می مانند بلکه آن ها هم می توانند در کنار این روستاها تمام فعالیت هایی که صورت  می گیرد را تا جایی که امکان دارد انجام دهند.

فرماندار فریدن با اشاره به سیاست دولت برای توسعه روستاها افزود:  مدیریت شهرستان تمام همت خود را به کار خواهد گرفت تا مشکلات روستاها و روستائیان حل شود.

به گزارش ایمنا؛ معرفی روستاها به عنوان پایلوت یا روستاهای هدف؛ در راستای سیاست های برنامه ششم توسعه صورت می گیرد که در آن تلاش می شود فعالیت های عمرانی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و غیره به طور موازی و با اولویت نسبت به سایر روستاها انجام شود.

کد خبر 323566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.