تنوع فرهنگی شهر، اصفهان را زیباتر کرد/ راه اندازی صفاخانه مرکزی برای صلح و دوستی ادیان

عضو شورای شهر اصفهان گفت: بسیاری از زیبایی های اصفهان ناشی از حضور فرهنگهای مختلف بوده است و باید این مهم را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مقدری در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: خداوند متعال شما را از دوستی و دادگری نسبت به همه کسانی که با شما به سبب پایبندی بر دین جنگ نکرده‌اند و شما را از وطن‌تان نرانده‌اند نهی نمی‌کند، بنابراین  با آنان به عدالت و انصاف رفتار کنید، چرا که خداوند مردم عادل و دادگر را دوست دارد.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده شهروندان  اصفهان در شورای شهر، تصور می‌کنم اگر بنا بر این بود که به واسطه اعتقادم به دین اسلام از حقوق نمایندگی، عضویت و خدمت در شورای شهر اصفهان محروم شوم قطعاً چنین محرومیتی را مصداق نقض حقوق شهروندی و اجتماعی خود تلقی می‌کردم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: باور دارم که نباید «آنچه را بر خود نمی‌پسندم، بر دیگری نیز بپسندم»؛ از این رو وظیفه خود می‌دانم که نسبت به تعلیق جناب آقای سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد اعتراض کنم و متصدیان امر را برای پایداری برادری بین اقوام و مذاهب ایرانی دعوت به قسط کنم. چرا که در نهج ابلاغه امیر المومنین علی (ع) نیز آمده : «هرگز حق برادرت را به واسطه رفاقتی که بین تو و او هست تباه مکن، چون کسی را که حقش را تباه می‌کنی، با تو برادر نخواهد بود»

وی با تا کید بر اینکه معتقدم که توسعه ایران و مشخصاً شهر اصفهان بدون پیوستگی و مشارکت همه شهروندان فارغ از دین، مذهب و قومیت و رعایت هم‌طراز حقوق شهروندی آنان محقق نخواهد شد، گفت: امروزه، ثابت شده است که حضور پیروان مذاهب، فرهنگ‌ها و اقوام مختلف در یک شهر و تشکیل جامعه‌ای متکثر و چند فرهنگی، نقطه اتکایی مستحکم به منظور پیشبرد سعادت و رفاه آن جامعه است، به شرط آن که همراه با حکمرانیِ خردمندانه و توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها شود.

مقدری اضافه کرد: از این منظر، اصفهان میراثی ارزشمند از همزیستی مسالمت‌آمیزِ پیروان ادیان و اقوام مختلف بوده است. زرتشتیان، یهودیان و ارامنه در کنار مسلمانان سالیان سال دوستانه زیسته‌اند و بر توسعه میراث انسانی و فرهنگی اصفهان نقشی غیر قابل انکار داشته‌اند.

وی یاد آور شد: فراموش نمی‌کنیم که چگونه حضور صنعتگران ارمنی و گرجی در کنار مردمان هنردوست اصفهان، این شهر را به نصف جهان تبدیل کردند، نه فقط از حیث زیبایی و برآمدن عمارت‌ها و باغ‌های بی‌همتا در جهان، که این شهر نصف جهانی از فرهنگ‌ها، ادیان و اقوام نیز بوده و هست.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه معتقدم مدیریت جدید شهری اصفهان باید به این میراث انسانی و اجتماعی به عنوان فرصتی کم‌نظیر برای رونق و توسعه شهر توجه کند، اظهار کرد: تجربه‌های نه چندان دور نشان می‌دهد که اصفهان از این منظر می‌تواند سرآمد شهرهای ایران، بلکه جهان شود. برای این منظور می‌توانیم نگاهی به تجربه "صفاخانه" داشته باشیم. انجمن صفاخانه که در ۱٢٨۱ خورشیدی به همت حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی در محله جلفا برپا شد، محلی برای گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها بود.

وی افزود: نسخ مباحثات این انجمن در لندن و پایتخت‌های اروپایی، مصر، حجاز و عثمانی منتشر شده و موجی از همزیستی و گفت‌وگوی عقلانی بین اسلام و سایر ادیان ایجاد کرد.

 عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از این رو پیشنهاد می‌کنم مدیران شهری اصفهان با برنامه‌ریزی با سایر نهادهای مرتبط شهری، فرهنگی و دینی اصفهان این تجربه را زنده کنند و با راه‌اندازی صفاخانه، مرکزی برای صلح و دوستی میان ادیان و مذاهب و تمدن‌ها در شهر اصفهان را در عصر جهانی شدن پایه‌گذاری کنند.

کد خبر 323415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.