اکوکاردیوگرافی قلب جنین؛ روش تشخیص اختلالات مادرزادی قلب

اکوکاردیوگرافی قلب جنین یکی از روش های تشخیص اختلالات مادرزادی قلب است که به کمک آن می توان ساختار قلب جنین را بررسی کرده و بسیاری از اختلالات عمده را قبل از تولد نوزاد تشخیص داد

متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: روش انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین همانند سونوگرافی است و توسط پزشک متخصص قلب اطفال انجام می شود.

دکتر ندا مقتدری در ادامه بیان داشت: بهترین زمان برای انجام اکوکاردیوگرافی جنین هفته ۱۸ تا ۲۴ بارداری است . با توجه به محدودیت سقط قانونی در ایران توصیه می شود قبل از هفته ۱۹ انجام شود تا در صورت وجود نقایص عمده قلبی بتوان از سقط قانونی جنین استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساختار عمده قلب جنین در سونوگرافی سلامت سه ماهه دوم بارداری بررسی می شود، الزامی به انجام اکو برای همه خانم های باردار نیست.

متخصص زنان و زایمان افزود: بیماری لوپوس یک اختلال خودایمنی است که در آن دو نوع آنتی بادی اتو ایمیون تولید می شود که توانایی عبور از جفت را دارند. در صورتی که این آنتی بادی ها به جنین برسند می توانند روی ضربان قلب جنین اثر گذاشته و منجر به مرگ داخل رحمی جنین شوند.

وی تصریح کرد: در صورت تشخیص به موقع اثر آنتی بادی بر جنین می توان با دادن دارو بی نظمی قلبی را بر طرف کرد. از آنجا که احتمال انتقال آنتی بادی های لوپوس به جنین در هفته های ۱۸ الی ۲۴ بارداری بیش از هر زمان دیگر است، توصیه می شود در این بازه زمانی هر ۲ هفته یک بار اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام شود.

این متخصص زنان در خصوص داشتن سابقه بیماری های مادرزادی قلبی در خانواده یا فرزندان قبلی بیان داشت: از آنجایی که عامل وراثت در بروز برخی بیماری های مادرزادی قلبی اثرگذار است، توصیه می شود در صورت داشتن چنین سابقه ای در دوران بارداری اکوی قلب جنین انجام شود.

مقتدری افزود:  در مواردی که مادر به دیابت آشکار مبتلا است، قند بالای مادر به جنین منتقل شده و می تواند منجر به بزرگی قلب جنین شود.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی که احتمال وجود نقایص کروموزومی جنین طبق آزمایشات غربالگری در محدوده متوسط  تا خطر یعنی ۱/۲۵۰ الی ۱/۱۰۰۰ قرار بگیرد، پس انجام مشاوره ژنتیک، انجام اکوی قلب جنین به مادر پیشنهاد می شود.

وی در مورد وجود هر گونه ناهنجاری یا یافته غیر طبیعی در جنین گفت: با توجه به احتمال وجود مشکلات قلبی در همراهی با ناهنجاری های مادرزادی، در صورتی که هر گونه یافته غیر طبیعی در سونوگرافی دیده شود جهت اطمینان از سلامت قلب جنین، اکوکاردیوگرافی توصیه می شود.

این متخصص زنان تصریح کرد: یکی از علل بروز هیدروپس در جنین مشکلات قلبی است. از این رو برای یافتن علت ایجاد کننده هیدروپس، اکوی قلب می تواند کمک کننده باشد.

مقتدری افزود: در ناهنجاری قلب و عروق، هم در جنین های نرمال و هم در جنین های غیر طبیعی از نظر کروموزوم، افزایش NT دیده می شود، به گونه ای که نقایص قلبی یکی از علل شایع NT بالای جنین است. بنابر این حتی در صورت طبیعی بودن نتیجه آمنیوسنتز و کاریوتیپ جنین، انجام اکوی قلب جنین ضروری است.

وی در خصوص دوقلوهای مونوکوریونی که از یک جفت تغذیه می کنند بیان داشت:هیچ کدام از روش های تشخیص قبل از تولد نمی توانند به صورت صد در صد سلامت جنین را تضمین کنند. شرایط قرار گرفتن جنین، BMI  بالای مادر و چربی شکمی عواملی هستند که می توانند با وجود مهارت پزشک، دقت نتایج اکوکاردیوگرافی قلب جنین را کاهش دهند.

به گزارش سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا یکی از دلایل مرگ و میر نوزادان در هنگام تولد اختلالات مادرزادی قلب است که طبق آمارها شیوع آن ۶ مورد از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده گزارش شده است. بنابراین تشخیص قبل از تولد می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت مراقبت های مورد نیاز نوزاد داشته باشد.

کد خبر 323110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.