دستکاری در چهره تاریخ ...

داستان‌های سی‌و سه پل، پل خواجو و سایر پل های تاریخی اصفهان، داستان زندگی است، تغییر و تحولاتی که در طول سالها برای آن‌ها ایجاد شده است و البته قابل قضاوت هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، حدود ۳۰۰ سال از عمر سی و سه پل می گذشت که اولین ماشین در اواخر دوره قاجار به اصفهان واردشد و از روی سی و سه پل هم عبور کرد، اما حدود سال ۱۳۱۰ خورشیدی بود که با آمدن کامیون های سنگین به اصفهان که برای حمل و نقل گندم، برنج، قند و شکر و نفت مورد استفاده قرار گرفته بودند سی و سه پل ناچار به تحمل وزن آن ها نیز شد تا اینکه با نگرانی دوستداران پل های تاریخی و خموش اصفهان، در سال ۱۳۲۷ کلنگ پل فلزی زده، و بعد از ۱۱ سال در سال ۱۳۳۸ افتتاح شد و سی و سه پل از این حجم عظیم تردد وزن ها نجات یافت و آسوده شد...

حالا در سال ۱۳۹۶ سالهاست که سی و سه پل محلی برای عبور و مرور عابران پیاده است. روزگاری حجم عظیمی از اعتراض ها سبب حفاظت از سی و سه پل شد و امروز برای حفاظت از عابران، نصب حفاظ بر روی این پل تاریخ‌ساز مطرح می شود! اینکه عابران تغییر کرده اند یا سی و سه پل، اندیشه لازم است! همین‌قدر می دانم که تاریخ قضاوت خواهد کرد.

در این گزارش دربارۀ طرح ایجاد و نصب حفاظ بر روی سی و سه پل و سایر پل های تاریخی اصفهان، با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و همچنین معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و همچنین رئیس کمیتۀ پایش پل های تاریخی استان گفتگو شده است.

استفاده از چوب به عنوان حفاظ در سی و سه پل

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: سی و سه پل و پل خواجو ازجمله پل های تاریخی اصفهان هستند که با قدمت ۴۰۰ سال از دوران صفویان بر روی رودخانه زاینده رود قرار گرفته اند و باوجود عدم داشتن حفاظ، ایمن بوده و ساختار مناسب این پل ها امنیت عابران را تأمین می کرد.

ناصر طاهری ادامه داد: امروز در شرایطی که حجم و تردد بالای عابران از روی پل های تاریخی اصفهان و به ویژه سی وسه پل و پل خواجو وجود دارد، ایجاد راهکار برای تأمین امنیت عابران بیشتر احساس می شود؛ به همین دلیل موضوع ایجاد حفاظ بر روی این پل های تاریخی در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی استان و همچنین سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز مطرح شده است و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری همراه با اداره کل میراث فرهنگی استان به منظور ایجاد حفاظهایی که با کمترین مداخله در سازۀ پل همراه باشد و کمترین تأثیر را بر روی منظر بصری آن داشته باشد طرح هایی را ارائه داده اند.

وی تصریح کرد: در مرحلۀ اول، حفاظها بصورت آزمایشی بر روی یکی از دهانه های سی‌و سه پل اجرا خواهد شد و درصورت تأیید شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان، اجرای حفاظها در کل دهانه ها ادامه می یابد. طرح های مختلفی از جمله استفاده از شیشه و چوب برای ایجاد حفاظها مطرح شده است اما آنچه بیش از بقیه مورد نظر ما قرار گرفته است استفاده از چوب است تا با بنا سنخیت بیشتری داشته باشد.

طاهری ادامه داد: اجرای نمونۀ آزمایشی این حفاظ به عهده سازمان نوسازی بهسازی شهرداری اصفهان خواهد بود و اداره کل میراث فرهنگی استان بر این پروژه نظارت خواهد داشت.

ایجاد حفاظ یا عدم عبور و مرور عابران از روی پل های تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز ضمن تأیید سخنان معاونت خود اظهار داشت: قاعدتاً در ساخت و معماری این پل ها به نوعی حفاظت از افرادی که عبود و مرور می کنند رعایت شده است، منتهی بحثی که وجود دارد این است که پل های تاریخی در شهر اصفهان به ویژه پل هایی مانند سی و سه پل و پل خواجو بعنوان معابر شهری مورد استفاده قرار می گیرند و تردد خیل عظیمی از جمعیت در دو بخش جنوبی و شمالی زاینده رود از روی این پل ها انجام می شود.

فریدون اله یاری ادامه داد: طبیعی است وقتی افزایش جمعیت و تردد را داشته باشیم باید تمهیداتی برای حفاظت جان عابرین را پیش بینی کنیم چراکه این پل ها الان بعنوان معبر شهری کاربری پیدا کرده اند.

وی گفت: در گذشته درمورد ایجاد حفاظ برروی این پل ها اقداماتی صورت نگرفته است ولی در یکی دوسال اخیر ما به این جمع بندی رسیده ایم که انجام این کار ضرورت دارد و درغیر این صورت این پل ها نباید بعنوان معبر عمومی مورد استفاده قرار بگیرند.

اله یاری تصریح کرد: نحوه اجرای حفاظ نیازمند این است که طرح های ارائه شده مناسب باشند، به هرروی ما طرح ها را به سازمان نوسازی بهسازی شهرداری نیز اعلام کرده ایم و پیگیری‌هایی نیز ازسوی آن سازمان انجام شده و ایده‌هایی ازسوی آن ها نیز مطرح شده است که به لحاظ آزمایشی فعلاً بر روی یکی از دهانه های سی و سه پل اجرا خواهد شد.

حداقل تداخل و حفظ حریم منظری

به هرروی با وجود ایجا حفاظ بر روی سی و سه پل، پل خواجو و احتمالاً سایر پل های تاریخی استان، فلسفۀ ایجاد کمیتۀ پایش پل های تاریخی استان که باید با تعیین اولویت های لازم، راه کارهای حفاظتی و مرمتی مربوط به این پل ها را بررسی و ارائه کند، جای تأمل دارد. در این زمینه «علی محمد فصیحی» رئیس کمیتۀ پایش پل های تاریخی استان به خبرنگار ایمنا گفت: دیدگاه ما دربارۀ موضوع نصب حفاظ بر روی پل های تاریخی استان این است که اگر بخواهیم برای پل های تاریخی استان مانند سی‌و سه پل حفاظ درنظر بگیریم با حداقل تداخل در معماری بنا و با حفظ حریم منظری بنا باشد، یعنی به گونه ای کار بشود که کمترین آسیب منظری و بیشترین ایمنی را برای بازدیدکنندگان داشته باشد.

دربارۀ موضوع ایجاد حفاظ بر روی پل های تاریخی استان اصفهان با «سیدالعسگری» رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اصفهان نیز گفتگو کردیم. آنچه وی گفت تنها در یک جمله خلاصه شد «هر آنچه مدیرکل و معاونت اداره کل میراث فرهنگی استان بگویند ما قبول می کنیم!»

به هر روی باید منتظر بود و نمونۀ آزمایشی حفاظ اجرا شده بر روی یکی از دهانه های سی وسه پل را از ازنظر گذراند. آنچه مبرهن است داستان‌های سی‌و سه پل با قدمت چندین ساله اش همچنان ادامه خواهدیافت، ما باشیم یا نباشیم فرقی نمی کند اما تاریخ قضاوت خواهد کرد.

شیرین مستغاثی

کد خبر 322993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    1 0
    به نظر من اين يک ضعف بزرگ براي مديريت ميراث فرهنگي کنوني خواهد بود منع تردد از پل و ايجاد يک پل عابر پياده در محدوده سي و سه پل بسيار آبرومندانه تر از دستکاري هويت تاريخي يک شهر است چرا بايد قضاوت را به تاريخ بگذاريم تاريخ وقتي قضاوت خواهد که تاريخ انقضاي انسانها به انتها رسيده باشد يک مصاحبه از آقاي اله ياري مي خواندم که مي گفتن کاش ارگ جهان نما ساخته نمي شد و کاش مترو از چهارباغ نمي گذشت اما حالا که نوبت مديريت ايشان است ما بايد منتظر باشيم تا مديريت ايشان به سر آيد و مدير بعدي بگويد اي کاش حفاظها بر روي سي و سه پل نصب نمي شد!؟ مراجعان کوه صفه هم زياد است آيا آنجا را هم بايد حفاظ کشيد؟ لطفا چاپ کنيد اميد ما اين است که شايد به گوش مسئولي برسد
  • سيمين حاجي ميرزايي IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    1 0
    با سلام و احترام از مسولان محترم عاجزانه تقاضامندم سيماي اثر تاريخي سي و سه پل را مخدوش نكنيد حيف اين اثر تاريخي است مردم اصفهان سالها ست كه برروي اين پل تردد مي كنند و نيازي به اين نرده هايي كه سيماي آن را از بين مي برد ندارد