باید نیازهای واقعی مردم در بخش حمل و نقل عمومی شهر برآورده شود

به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا تا زمانی که نیازهای واقعی مردم در بخش توسعه حمل ونقل عمومی شهر اصفهان برآورده نشود، درخواست از آنها تحت عنوان اینکه از وسایل شخصی استفاده نکنند، یک درخواست خودخواهانه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمار ارائه شده به وسیله سازمان ملل، پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۵ تعداد شهر نشینان ۲ برابر شود و به حدود ۵ میلیارد نفر برسد.

نتیجه رشد شتابان و بدون محدودیت کلان شهرها در جهان، همراه با افزایش جمعیت شهرها و استفاده بی رویه از خودروها، مشکلات متعددی مانند ترافیک، آلودگی هوا و اختلال در نظام حمل و نقل درون شهری است.

معضلات مذکور از چالش های اساسی فراروی برنامه ریزی شهری در سال های اخیر بوده است که بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری تأثیر نهاده است.

افزایش سریع وسایل حمل و نقل موتوری (به ویژه خودروها) و استفاده زیاد از آنها در شهر اصفهان همراه با رشد جمعیت و گسترش بی رویه آن و نیز عدم برنامه ریزی علمی و جامع باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی های شدید زیست محیطی، ترافیک، اتلاف وقت شهروندان، مصرف بیش از حد انرژی، نا امنی راه ها و افزایش آمار تصادفات شده است.

بی شک ایجاد تسهیلات ویژه برای توسعه حمل و نقل عمومی سبب ترغیب همشهریان به استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی می‌شود که باید در اصفهان مورد توجه قرار گیرد.

در این فرصت گفتگویی را با «علیرضا نصر اصفهانی- نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان و رییس کمیسیون حمل ونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

به نظر شما آیا زیرساخت های لازم برای گسترش حمل و نقل عمومی شهر فراهم شده است؟

بخشی از این زیرساخت ها دنبال شده و البته باید به سرانجام برسد، ضمن اینکه راه اندازی سه خط قطار شهری در اصفهان نیز باید محقق شود.

یکی از دغدغه های ما در شورای پنجم، اتمام خط یک و ورود به خط ۲ و اتمام خط ۲ در طول مدت ۴ سال است.

وقتی این مُد حمل ونقل، سلامت و ایمنی مردم را در بردارد، حداقل بخشی از خط ۲ قطار شهری باید در شورای پنجم رقم بخورد.

اگر وضعیت مطلوبی برای مردم در بخش حمل و نقل چه در BRT، قطار شهری و اتوبوس های عمومی شهر با کاهش عمر ناوگان رقم بخورد، آن زمان می توانیم از مردم بخواهیم که از وسیله نقلیه شخصی خودشان استفاده نکنند.

تا زمانی که نیازهای واقعی مردم در بخش توسعه حمل ونقل عمومی شهر اصفهان برآورده نشود، درخواست از آنها تحت عنوان اینکه از وسایل شخصی استفاده نکنند، یک درخواست خودخواهانه است و محقق نخواهد شد.

اولویت های کاری شهردار اصفهان برای این شهر چه خواهد بود؟

برنامه های شهردار اصفهان در مراسم تکریم و معارفه اعلام شد. شهردار اصفهان نگران سلامت مردم هستند؛ موضوع حمل و نقل شهری را که می تواند عامل تهدید کننده سلامت باشد، در برنامه های خود لحاظ کرده اند.

فرار سرمایه ها از شهر اصفهان مد نظر وی است و تاکید دارند که باید بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذاران داخل شهر و حتی سایر شهرهای کشور در شهر اصفهان فراهم شود تا به آبادانی شهر کمک شود.

نشاط و شادابی مردم از دیگر دغدغه های شهردار اصفهان است، ایشان معتقدند باید تلاش شود تا در شهر شاهد افزایش نشاط و شادابی شهروندان باشیم.

بسیاری از نابهنجاری های رفتاری و آسیب های اجتماعی به شدت تحت تأثیر کمبود نشاط و شادبی در شهر و در بین خانواده هاست.

ضعیف بودن اعتماد بین مردم و شهرداری از دیگر نکات  مد نظر شهردار اصفهان است و درخواست ایشان از مردم برای مشارکت هر چه بیشتر در امور شهر می باشد.

مردم، فرهیختگان و اندیشمندان می توانند به اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان کمک کنند شرایطی فراهم شود که همه با هم همدل شده و شهر را یک گام به جلو ببرند.

امروزه مقوله مشارکت مردم یکی از مهمترین مقوله هایی است که هر شهر و کشوری که در پی سرآمد بودن است، آن را در برنامه های خود قرار داده است.

اما در واقع باید اذعان داشت هر کجا دست یاری به سمت مردم دراز کردیم، مردم به خوبی استقبال کردند و مشارکت آنها قابل تحسین بوده است، البته باید این مشارکت ها افزایش پیدا کند.

پروژه های نیمه تمام شهری باید جزء دغدغه های شهردار اصفهان باشد تا به نتیجه و سرانجام برسند.

وضعیت درآمدی شهرداری اصفهان بسیار هویدا است اما وضعیت اقتصادی شهر مطلوب نیست و برای شهرداری باید راهکارهای قابل توجهی پیش بینی شود.

باید طرح های جدیدی را به راه انداخت تا شهر از این وضعیت نجات پیدا کند و یقیناً با توجه به اینکه غالب درآمدهای مدیریت شهری تحت تأثیر فعالیت های اقتصادی در شهر است، امیدوارم این اتفاق محقق شود.

حمل و نقل هم از جمله مباحث قابل توجه است؛ یکی از مُدهای حمل ونقل که باید مورد توجه شورای شهر باشد، قطار شهری اصفهان است.

در مدتی که خط یک قطار شهری اصفهان مسیری طولانی را از شهرک قدس تا میدان آزادی طی کرده، علیرغم اینکه فاصله حرکت قطارها نیم ساعت است و البته این نیم ساعت عدد قابل توجهی می باشد، باز هم شاهد هستیم که روزانه ۲۲ هزار نفر از شهروندان از قطار شهری استفاده کرده اند.

اولین گام اساسی شورای پنجم انتخاب شهردار بود، این اتفاق چه فرایندی را دنبال کرد؟

حدود سه ماه نمایندگان مردم شهر اصفهان در شورای اسلامی شهر درگیر انجام فرایند انتخاب شهردار بودند.

برای اطلاع شهروندان باید اعلام کنم در اطلاع رسانی مراحل مختلف انتخاب شهردار، صدا و سیما نقش پررنگی داشت و از این جهت مردم در جریان قرار گرفتند چون همیشه رسانه ها از جمله صدا و سیمای مرکز اصفهان و به خصوص رسانه های شهرداری در اطلاع رسانی به مردم نقش مهمی را ایفا می کنند.

به هر حال این از اولین حقوق مردم است که در جریان امور شهر قرار بگیرند.

پس از اینکه تکلیف انتخابات شورای شهر مشخص و ۱۳ نفر منتخب مردم برای شورای اسلامی شهر معرفی شدند و انتخابات به تأیید رسید، فرایند انتخاب شهردار هم آغاز شد.

در این راستا غیر از دانش افزایی در امور شهری که باید برای اداره شهر به دست می آوردیم، مهمترین مأموریت ما انتخاب شهردار بود.

با انجام هماهنگی های لازم ۵۷ نفر به عنوان کاندیدا از طرف اعضای شورای شهر مورد شناسایی قرار گرفتند که در فرایندهای طی شده، تعداد این افراد به ۱۶ نفر کاهش یافت.

اعضای شورا از این افراد خواستند تا رزومه خود را ارایه کنند، سپس رزومه ها دریافت و البته این مسیر طولانی طی شد.

در نهایت تعداد افراد به ۸ نفر رسید که از آنها برنامه خواسته شد؛ این ۸ نفر برنامه های خود را به صورت مکتوب ارایه دادند و بعد از شنیدن برنامه ها به صورت کتبی و حضوری، پس از تبیین برنامه، تعداد ۸ نفر به ۴ نفر رسید.

در ادامه از این افراد هم اطلاعات بیشتری دریافت و مصاحبه هایی با آنها درباره اهداف و برنامه هایشان انجام شد و سپس تعداد ۴ نفر به ۲ نفر رسید که در نهایت با رأی گیری که انجام شد «دکتر قدرت اله نوروزی» به عنوان شهردار اصفهان در جلسات غیر رسمی قبل از اینکه مراسم رسمی تحلیف اعضای شورای اسلامی شهر انجام شود، مشخص شد.

پس از انجام مراسم تحلیف، اولین جلسه علنی شورای پنجم با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و شهری، تشکیل و یکی از دستورکارها انتخاب شهردار بود که با توزیع تعرفه هایی بین اعضای شورا، رأی گیری انجام و ایشان با ۱۳ رأی به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شدند.

این انتخاب به صورت مکتوب به استانداری اصفهان اعلام شد، سپس استاندار اصفهان نیز با وزارت کشور مکاتباتی را انجام داد و مراحل قانونی طی شد.

از طرف وزارت کشور هم باید استعلام های لازم از مراجع نظارتی انجام می شد که در این مدت مراحل یاد شده انجام و در نهایت صدور حکم «قدرت اله نوروزی» هفته گذشته انجام شد و ما این توفیق را داشتیم که با حضور گسترده مردم، آیین تکریم «مهدی جمالی نژاد» که جا دارد از زحمات دلسوزانه ایشان تقدیر کنم، و معارفه رسمی «قدرت اله نوروزی» به عنوان شهردار اصفهان را برگزار کنیم.

چه مکاتباتی بین شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری وجود دارد؟

این ارتباط را قانون مشخص کرده است.

مأموریتی که شورای اسلامی شهر دارد، در واقع قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین مصوب است و شهردار در مسئولیت مجری مصوبات شورا است، اینگونه وظایف تفکیک شده و مشخص است.

البته شهردار اصفهان آنچه را در نظر دارد، به صورت لوایحی تقدیم شورا می کند و در جلسه علنی شورا لوایح قرائت و سپس به کمیته های تخصصی ارجاع داده می شود، سپس کمیسیون های تخصصی بررسی های لازم را انجام داده و نتیجه را در صحن علنی مطرح می کنند و اگر به تصویب رسید به فرمانداری منعکس می شود.

لوایح مصوب شورا در «کمیته انطباق» فرمانداری بررسی می شود تا مغایرتی با قوانین بالادستی نداشته باشد و در ادامه ظرف مدت ۱۵ روز اگر فرمانداری اظهارنظری نکرد، به مثابه آن است که این لایحه پذیرفته شده و مشکلی برای اجرا ندارد.

از زمانی که لایحه برای اجرا ابلاغ می شود، با نظارت اعضای شورای شهر همراه خواهد بود تا همه موارد لایحه، عملیاتی و اجرایی شود.

شهردار اصفهان همواره خود را به عنوان عضو چهاردهم شورای اسلامی شهر می دانند و البته این عضویت منطقی است چون شهردار هم برآمده از آراء نمایندگان مردم است و می تواند در این جایگاه قرار بگیرد.

ما مجوزی نداریم که مردم و شهر را معطل کنیم و باید امور مردم هر چه سریعتر مورد پیگیری و رسیدگی قرار بگیرد.

کد خبر 322907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.