موتورسواران بی قانون، معضل همیشگی شهرضا

شهرضا – موتورسواران بی قانون یکی از بدترین جلوه‌های رانندگی در شهرضا هستند، این افراد نه به خود رحم می‌کنند و نه به دیگران، برای رسیدن به مقصد از هر راهی استفاده می‌کنند که فرجام بسیاری از تخلفات آنها بستری شدن در بیمارستان یا آرامستان شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، موتور این روزها دیگر تنها یک وسیله نقلیه معمولی نیست، موتور کار راه انداز خیلی از شرایط و کارهای دیگر است، همین که نتوانید به خاطر طرح ترافیک با ماشین وارد محدوده‌ای شوید، نخستین گزینه روی میز استفاده از موتورسیکلت است.

همین که ترافیک مسیری زیاد باشد، ترجیح می‌دهید از موتور برای جایه جایی و زودتر رسیدن به مقصد استفاده کنید. دیرتان شده؟ موتور شما را به مقصد می‌رساند. عبور راحت موتورسیکلت از کوچه‌ و پس‌کوچه‌ها باعث می‌شود آن را بدل به بهترین وسیله نقلیه در شرایط خاص کند، اما به چه قیمتی؟

موتورسیکلت‌هایی که با قیمت‌هایی بین دو، سه میلیون تومان تا نهایت هفت میلیون تومان به فروش می‌رسند و خریداری آن‌ها کار راحتی است و حتی در برخی موارد اصلا سند آن به نام کسی که از آن استفاده می‌کند نیست و تنها دست به دست می‌شود، این روزها تنها برای پیش افتادن بهتر کارها در شهرضا استفاده می‌شوند.

وسیله نقلیه یک‌بار مصرفی که بعد از جریمه‌های متعدد سر از پارکینگ درمی‌آورند و در بسیاری موارد بعد از ۶ ماه تا یک سال که در پارکینگ می‌مانند کسی سراغ آن را نمی‌گیرد. نکته جالب این ماجرا زمانی است که وقتی حتی با با ۸۰۰-۷۰۰ هزار تومان می‌توان یک موتور جدید خرید، چرا موتوری باید در حدود ۵۰۰ هزار تومان برای بیرون آوردن موتورش از پارگینگ هزینه کند؟ اگر به این هزینه‌ مبالغ خلافی را هم اضافه کنید، رسما به موتوری حق می‌دهید  دیگر سراغ وسیله قبلی نرود و موتور جدید را جایگزین کند.

تخلفات بی شمار موتورسواران با توجیه زودتر رسیدن

از کسانی که در خیابان موتور سوار می‌شوند، گواهینامه ندارند و در مواردی اصلا برای گرفتن آن اقدام هم نکرده‌اند. اما این یکی از موارد نقض قوانین توسط موتورسواران است، رد کردن چراغ قرمز، ورود ممنوع‌های خیابان‌ها، عبور از پیاده‌رو، عبور از خط ویژه‌ها مواردی است که بسیار زیاد در خیابان‌های شهرضا دیده می‌شود. اما همه آن‌ها این کار را انجام می‌دهند که یا زودتر برسند یا کارشان سریع‌تر انجام شود.

موتورها حق حمل بارهایی که از عرض خودشان بیشتر باشد را ندارند، اما تعداد زیادی از آن‌ها این قانون را نقض می‌کنند، نداشتن کلاه کاسکت و پوشاندن پلاک موتور برای اینکه پلیس نتواند دستی جریمه بنویسد، از مواردی است که موتوری‌ها را در دردسر می‌اندازد. البته موتوری‌ها حق ندارند از روی پل یا زیرگذرها بروند که تقریبا همه ما آن‌ها را هم روی پل‌ها و در زیرگذرهای مختلف بسیار دیده‌ایم.

از آن‌جایی که دوربین‌های تعبیه شده در خیابان‌ها نمی‌تواند پلاک موتورسیکلت‌ها را بگیرد، به همین دلیل جریمه موتوری‌ها را پلیس باید تسلیم کند که معمولا موتوری‌ها راه فرار کردن را خوب پیدا می‌کنند که در این صورت کافی است پلاک را هم کمی مخدوش کنند یا زنجیر موتور را جوری بگذارند که نوشته‌های روی پلاک به خوبی خوانده نشود.

اما لازم است این وضعیت نابه سامان در استفاده از موتورسیکلت با کمک راکبان این وسیله تغییر کند، انها خودشان باید بدانند دوچرخه‌ای که بر آن سوارند به راحتی می‌تواند ارابه مرگشان باشد، استفاده از کلاه ایمنی و رعایت سرعت مجاز و توفق پشت چراغ قرمز و سبقتهای مجاز آنقدرها هم سخت نیست، پس چرا با یک بی احتیاطی جان خود و دیگران را به خطر بیندازیم.

۵۹۰ مورد از حوادث ترافیکی شهرستان مربوط به راکبان موتورسیکلت بوده است

حبیب صادقی رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: در سال ۹۵ تعداد مصدومان تصادفات جرحی شهرستان ۲ هزار و ۶۶۰ نفر بودند که در بین ماه‌های سال بیشترین تعداد آن مربوط به فرودین و ۳ ماه تابستان بوده است.

وی ادامه داد: در فروردین ماه همان سال تعداد مصدومان حوادث جرحی ۲۰۲ نفر بودند که در مدت مشابه در سال ۹۶ به ۲۰۳ نفر افزایش پیدا کرده است.

رییس اورژانس ۱۱۵ شهرضا گفت: در فصل تابستان سال ۹۵ حوادث جرحی شهرستان ۳۵۰ نفر مصدوم برجای گذاشت که این تعداد در مدت مشابه سال جاری نیز تغییری نکرده است.

صادقی تصریح کرد: مرگ ناشی از تصادفات در صحنه وقوع حوادث درسال گذشته ۱۵ نفر بوده که این تعداد به ۱۲ نفر در سال ۹۶ کاهش یافته است؛ این در حالی است که فوت ناشی از تصادفات در بیمارستان نیز از ۱۷ نفر در سال گذشته به ۱۰ نفر در سال ۹۶ کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: افزایش سطح آگاهی مردم، استفاده از وسایل امدادی در صحنه تصادف، افزایش سطح ایمنی راه‌ها و افزایش سطح علمی سایر ارگان‌ها از جمله عوامل مؤثر در کاهش موارد مرگ ناشی از تصادفات در جاده‌های شهرضا بوده است.

رییس اورژانس ۱۱۵ شهرضا گفت: از مجموع ۲ هزار و ۶۶۰ مورد مصدومان حوادث رانندگی در سال قبل ۷۰۱ مورد مربوط به رانندگان خودروها، یکهزار و ۳۰ مورد مربوط به سرنشینان، ۵۹۰ مورد مربوط به موتورسواران، ۲۸۱ مورد مربوط به عابران و ۵۸ مورد مربوط به سایر موارد بوده است.

صادقی تأکید کرد: درخصوص تصادفات راکبان موتورسیکلت ها و مصدومیت و تلفات ناشی از آنها ذکر این نکته ضروری است که استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند تا حد زیادی میزان مرگ و مصدومیت‌های شدید ناشی از اینگونه حوادث را کاهش دهد.

شدت حوادث در شهرستان کاهش پیدا کرده است

غلامرضا اسماعیلپور – جانشین پلیس راهور شهرستان شهرضا نیز در تشریح عوامل مؤثر در وقوع تصادفات اظهار کرد: همواره ۳ عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در وقوع حوادث رانندگی مؤثر هستند که در هر حادثه قابل تحلیل هستند، تاکنون ۲۵ نقطه حادثه خیز در شهرستان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در خیابان پاسداران لازم است از فن آوریهای روز جهان نظیر دوربینهای ثبت سرعت استفاده شود زیرا این اقدام نقش بسیار زیادی در کاهش تصادفات دارد البته در برخی از موارد نیز باید حتما با اعمال قوه قهریه قانونی از تخلفات رانندگان پیشگیری شود.

جانشین پلیس راهور شهرستان شهرضا گفت: در مسیرهای شهری شهرضا بلوار شهید همت، بلوار امام خمینی(ره) و خیابان پاسداران بیشترین میزان خطرآفرینی را داشته‌اند.

اسماعیلپور تصریح کرد: لازم است آگاه سازی و فرهنگسازی درخصوص حوادث ترافیکی بیشتر انجام شود، البته این کار تنها بر عهده پلیس راهور نیست و همه ادارات باید در این زمینه همکاری کنند.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان تلفات تصادفات رانندگی در سطح شهر مربوط به راکبان موتورسیکلت‌ها است، این در حالی است که شدت حوادث در شهرستان کاهش پیدا کرده است.

جانشین پلیس راهور شهرستان شهرضا عنوان کرد: متأسفانه برخی از اتوبوسها و کامیونها با تردد در سطح شهر و ریختن روغن و گازوییل، باعث لغزندگی معابر می‌شوند و لازم است بزارهای قانونی دیگری برای تشدید ممنوعیت و جلوگیری از اینگونه ترددها ایجاد شود.

اسماعیلپور تأکید کرد: باید از اعزام دانش آموزان به مدارس بوسیله موتورسیکلت جلوگیری شود زیرا این کار مستقیما با حفظ جان دانش آموزان در ارتباط بوده و از سوی دیگر نقش مؤثری در فرهنگسازی در استفاده مناسب و درست از موتورسیکلت دارد.

کاهش فوت ناشی از تصادفات در شهرضا

محمدحسین داراب – معاون فرماندار شهرضا گفت: از مجموع ۸۳۴ مورد تصادف شهری شهرستان در سال گذشته ۲۱ مورد فوتی بوده است که این تعداد در مقایسه با ۷۴۶ فقره تصادف شهری و ۱۹ کشته در سال ۹۴ با ۱۱.۷ درصد افزایش همراه بوده است.

وی بیان کرد: متأسفانه تصادفات برون شهری شهرستان نیز از ۲۹۷ مورد با ۲۷ کشته در سال ۹۴ با ۲ درصد افزایش به ۳۰۵ مورد با ۳۲ کشته در سال ۹۵ افزایش داشته است.

معاون فرماندار شهرضا اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال سال ۹۵ ۴۶۳ مورد تصادف شهری اتفاق افتاده که این تعداد با ۱۲ درصد کاهش به ۴۰۶ مورد در سال ۹۶ رسیده است، این در حالی است که تصادفات برون شهری شهرستان در همین مدت از ۱۵۵ مورد در سال ۹۵ با ۳۱ درصد افزایش به ۲۰۳ مورد افزایش یافته است اما شمار تلفات اینگونه تصادفات در این دو سال در این مدت از ۲۳ مورد به ۱۴ نفر کاهش یافته است.

کد خبر 322717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • s IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    1 0
    میخواید با این وضع اقتصادی بیاید این موتور را رو هم از مردم بگیرید و از نون خوردن بيندازیدشون؟ اینطوری راضی میشید؟ خیلیا تو این شهر دارا ندارشون ی موتوره با این هزینه گواهینامه موتور و کلاه سیکلت و بیمه دیگه کسی سراغش نمیره چرا نمیاید از اونا گزارش بگیرید بذارید ی خبرگزاری باید مردمی باشه و به منافعشون فکر کنه