بصیرت و آگاهی باید محور عزاداری امام حسین باشد/ لزوم پرهیز از سبک های موهن در عزاداری

لنجان_امام جمعه فولادشهر گفت: ماه محرم ماه بیعت ویژه با سالار شهیدان است؛ این بیعت ویژه با برپایی مجالس باشکوه عزاداری و شرکت در این مجالس نورانی شکل می گیرد چراکه این مجالس مصداق بارز بوستان های بهشت است.

حجت الاسلام حجت الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان ماه محرم را ماه پیروزی خون بر شمشیر دانست و اظهار کرد: حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) روز عاشورا فرمودند عبادالله اتقوا الله و کونوا من الدنیا علی حَذرٍ...، بندگان خدا تقوا داشته باشید و از دنیا برحذر باشید... فَتَزَوَّدوا فانَّ خیرَالزادالتَّقوی وَاتَّقوا الله لعلکُم تُفلِحون، توشه بردارید که بهترین توشه تقوا است، متّقی باشید شاید رستگار شوید.

وی افزود: ماه محرم ماه بیعت ویژه با سالار شهیدان است؛ این بیعت ویژه با برپایی مجالس باشکوه عزاداری و شرکت در این مجالس نورانی شکل می گیرد چراکه این مجالس مصداق بارز بوستان های بهشت است که در دو روایت از پیامبر اکرم(ص) رسیده است.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: در یک روایت آمده اِرتَعُوا فی رِیاضِ الجنة، از بوستانهای بهشت بهره مند گردید و در روایت دیگر آمده اِذا رَأیتُم رَوضَةً مِن رِیاضِ الجَنَّةِ فَارتَعُوا فیها، وقتی بوستانی از بوستان های بهشت را دیدید از آن بهره ببرید.

وی ادامه داد: وقتی از حضرت پرسیدند این بوستان ها کجاست دو ویژگی فرمودند که هر دو در مجالس ابا عبدالله(ع) وجود دارد نخست مجالس الذکر به معنای ان که در ایم مجالس یاد خدا وجود دارد و دوم مجالس المؤمنین مجالس مؤمنان و امیدواریم این مجالس به گونه ای برپا شود که امام حسین(ع) می پسندد.

سرافراز اضافه کرد: امّا چند نکته در رابطه با عزاداری باید مورد توجه قرار گیرد نخست آنکه عزاداری ها باشکوه مثل گذشته برپا شود و شیوه عزاداری سنّتی دنبال شود و امام راحل(ره) فرمودند: باید ما محرم و صفر را با ذکر مصایب اهل بیت (ع) زنده نگهداریم که با ذکر مصایب اهل بیت(ع) زنده مانده است تا بحال، با همان وضع سنتی، با همان وضع مرثیه سرایی و روضه خوانی.

وی عنوان کرد: بانیان مجالس عزاداری، مسئولان هیئت ها و دسته جات عزاداری مخلص باشند و برای آنها برپایی باشکوه عزاداری سید شهیدان مطرح باشد نه مطرح کردن خود، هیئت دسته خود چراکه «من» و «ما» همه باید فدای امام حسین(ع) باشیم و از رفتار هوس آلود خودداری شود.

امام جمعه فولادشهر بیان کرد: خطبای مجالس عزاداری ابا عبدالله یکی از ارکان مهم این مجالس هستند لذا باید در بیان معارف قرآن و عترت به نکاتی توجهی ویژه وبیشتری داشته باشند نخست آنکه بکوشند مطالعه کرده، مستند و مستدل معارف دینی را با همان شیوه ای که قرآن و عترت بیان کرده اند و شیوه علمای سَلَف بوده بیان کنند و از طرح مطالب و موضوعات سُست به ویژه خواب محوری که هیچ گونه مستند شرعی نیست گرچه رؤیا صادقه باشد، پرهیز کنند.

وی متذکر شد: خطبا در مجالس عزاداری معارفی ولایی را که بر محبت مردم به اهل بیت(ع) می افزاید بیان کنند تا ارتباط عاطفی مردم با آنان محکمتر شود.

سرافراز تاکید کرد: خطبا در مجالس عزاداری حسینی به تبیین عمیق حادثه عاشورا بپردازند، به انگیزه ها، مبانی و اهداف این قیام بزرگ الهی پرداخته شود تا مردم معرفت روشنتر و واضح تری در رابطه با این قیام مقدّس بیابند.

وی یاداور شد: خطبا در مجالس عزای حسینی بکوشند معارفی را بیان کنند که موجب افزایش ایمان و معرفت مردم بوده، آیات را بیان کنند، روایات عترت را بیان کنند و به شدت از لفّاظی بی محتوا پرهیز کنند و ... از سوی دیگر در تبیین سیمای ملکوتی اهل بیت(ع) هم بُعد ملکوتی و آسمانی این انوار تابناک را بیان کنند و هم بُعد مُلکی و زمینی را تا جنبه الگویی آنان تبیین شود.

امام جمعه فولادشهر افزود: مداحان اهل بیت(ع) این هنرمندان آیینی که نمک مجالس ابا عبدالله(ع) هستند آنها نیز توجه داشته باشند روضه های مستند بخوانند به سندی که مورد اعتبار علماست، مثلاَ به استناد نَفَس المَهموم، مَقتَلُ الحُسَین(ع) معروف به مقتل مُقَرَّم، لُهوف سیّد بن طاووس و ... از سوی دیگر از غُلُوّ بپرهیزند یعنی امام حسین و اهل بیت(ع) را در حدّ خدایی بالا نبرند، آنها بنده شایسته خداوند هستند اما بشری مافوق، در این نکته خطبا هم شریک هستند.

وی تصریح کرد: مداحان آل الله بکوشند آهنگی را که انتخاب می کنند آهنگ خودی باشد که بحمدلله افراد خوش سلیقه در بین مداحان عزیز فراوان داریم که در این عرصه می توانند نقش آفرین باشند و به شدت از آهنگ‌های گناه آلود لهوی چه ترانه لُس آنجلسی و چه غیر آن پرهیز کنند.

سرافراز ادامه داد: به طور یقین، این مراسم های عظیم عزادری با رعایت شرایط خاص خود خاری در چشم دشمنان اسلام و سبب تقویت اسلام و مسلمانان است.

کد خبر 321439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.