احترام ومحبت متقابل،پایه های زندگی مشترک را تحکیم می بخشد

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت:احترام و محبت متقابل، پایه های زندگی مشترک را تحکیم می بخشد.

حجت الاسلام حسن علیرضا فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اصل محبت در زندگی را یکی از اصول سبک زندگی اسلامی دانست و اظهار کرد: یکی از مهم ترین نکاتی که در بحث محبت به همنوعان مخصوصا همسر وفرزند در زندگی باید مورد توجه قرار داد در نظر گرفتن خدای متعال در ابراز محبت است یعنی برای خدا به دیگران محبت کنیم تا هم ماندگار باشد و  هم داری ارزش اخرتی و دنیایی باشد لذا در روایات داریم من احب لله و ابغض لله و اعطی لله فهو ممن کمل ایمانه.

وی افزود: امام صادق (ع) فرمود هرکس به خاطر خدا دوست بدارد و به خاطر خدا دشمن بدارد و به خاطر خدا عطا کند، از کسانی است که ایمانش کامل شده است .

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: باید توجه داشت انسان در هر کاری حتی در ابراز علاقه خود باید خدا را در نظر بگیرد چرا که محبت وقتی خالص شد قدرت نفوذ انسان در دل دیگران را زیاد می کند ولی کسانی که محبت خود را بخاطر منافع مادی ابراز می کنند نمی تواند همیشه این روحیه را در وجود خود حفظ کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت با رفتن مادیات و کم و کاستی ان محبت هم از بین می رود و زندگی تحت تاثیر مادیات قرار گرفته و باعث کینه وکدورت می شود.

وی با بررسی راه‌های تقویت محبت در زندگی گفت: راه اول  تقویت محبت در زندگی رعایت اداب معاشرت در زندگی است و کسانی که به این نکات تربیتی توجه دارند بیشتر می توانند زندگی را مدیریت کرده و با محبت زندگی کنند از این جهت پیامبر اکرم (ص) فرمود: سوگند به آنکه جانم به دست اوست ، به بهشت وارد نمی شوید تا ایمان بیاورید، و ایمان نمی آورید تا با یکدیگر دوست باشید، آیا نمی خواهید شما را به کاری راهنمائی کنم که اگر انجام دهید، با هم دوست شوید؟ (برای ایجاد محبت ) به یکدیگر آشکارا سلام کنید.

فرهنگ اضافه کرد: راه دوم تقویت محبت در زندگی دقت در صحبت کردن با یکدیگر است که متاسفانه گاهی اوقات اگر انتقادی از طرف زن و شوهری می خواهد صورت بگیرد در غالب‌های تند و خشن بیان می شود و این به جای حل مشکل، مسائلی را به مشکل قبل اضافه می کند و همان مقدار محبتی هم که هست تحت تاثیر خود قرا می دهد.

وی عنوان کرد: باید دقت کرد مدیریت گفتار در این مواقع از مهارت‌های مهم زندگی است از این جهت حضرت علی (ع) فرمود عَوِّدْ لِسَانَکَ لِینَ الْکَلَامِ وَ بَذْلَ السَّلَامِ یَکْثُرْ مُحِبُّوکَ وَ یَقِلَّ مُبْغِضُوک‏، زبانت را به سخن ملایم و سلام کردن عادت بده تا دوستانت زیاد شوند و دشمنانت اندک گردد.

امام جمعه باغبادران راه سوم برای تقویت محبت در زندگی را تواضع وفروتنی دانست و بیان کرد: وقتی انسان در معاشرت با دیگران خود را برتر نداند و با روحیه فروتنی و تواضع نسبت به دیگران معاشرت کند طبیعتا افراد را نسبت به خود بیشتر مجذوب می کند.

وی خاطرنشان کرد:اما وقتی تکبر و بزرگی کند باعث فاصله بین خود و دیگران می‌شود لذا زن و شوهری که در زندگی نسبت به همدیگر تواضع داشته باشند و در مقابل نقص‌های یکدیگر با روحیه انتقاد پذیری و پذیرش اشتباه و جبران ان استقبال می کنند زندگی شیرینی را تجربه کرده اند از این جهت حضرت علی (ع) نتیجه تواضع در مقابل همدیگر را محبت بیشتر می داند ثمره التواضع المحبه.

فرهنگ راه چهارم برای تقویت محبت در زندگی را احسان و نیکی در حق همدیگر است بیان کرد و گفت: وقتی انسان نسبت به همنشینان خود احسان کند مخصوصا کسانی که هر روز با هم ارتباط دارند مثل زن و شوهرها بذر محبت در دل‌های انان بیشتر می شود.

وی متذکر شد: انسان طبیعتا شیفته احسان است و زمانی که احسان ببیند در دل خود احساس می کند دیگران برایش ارزش قائل شده اند و همین باعث زیاد شدن محبت می شود از این رو حضرت علی (ع) فرمودند بالاحسان تملک القلواب، با احسان و خدمت ، دلها را می شود مالک شد.

امام جمعه باغبادران یاداور شد: راه پنجم از راه‌های تقویت محبت در زندگی احسان با هدیه دادن است لذا باید توجه داشت ارزش مادی هدیه مهم نیست بلکه مهم ان است که شخصی را با این کار یاد کرده و به نوعی به یادش بوده اید.

وی تاکید کرد: البته منظور از هدیه همین چیزی است که درذهنای شما است یعنی یک شی مادی را برای خوشحال کردن شخصی خریده و به او تقدیم کنید و این مسئله اگر بین زن و شوهر باشد بسیار قابل ستایش است.

فرهنگ تصریح کرد: امام صادق (ع) می فرماید تَهَادَوْا تَحَابُّوا فَإِنَّ الْهَدِیَّةَ تَذْهَبُ بِالضَّغَائِن‏ به همدیگر هدیه دهید تا دوست هم باشید زیرا هدیه کینه‏ ها را از بین می برد .

وی افزود: یکی از هدیه‌های دیگر که غالبا از ان غافل هستیم هدیه معنوی است که این هم در غالب پذیرش نقد دیگران و تذکر دادن به ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا در روایات داریم احب اخوانی الی من اهدی عیوبی الی؛ بهترین برادران من کسی است که عیوب مرا به من هدیه کند یعنی مرا از عیوبم برای رفع ان اگاه کند .

امام جمعه باغبادران عنوان کرد: از این رو اگر مردی به همسر خود به عیبی از عیوب اشاره کرد ناراحت نشود و همین امر بر عکس هم می شود یعنی اگر زنی عیبی از عیوب همسر را گوشزد کرد شوهرش از او ناراحت نشود و اگر عیب وجود دارد خود ر اصلاح کند و موضع سرسختانه نگیرد  البته موعظه یا شنیدن سخنی حکیمانه بهترین هدیه است که درروایات به ان اشاره شده است.

کد خبر 321437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.