تقوا، گذشت و ایثار باعث شده تا عالمان دینی هرگز از یاد نروند

استاد حوزه علمیه قم گفت: عمل صالح، تسلیم شدن در مقابل خدای سبحان، زهد و تقوا و گذشت و ایثار را از جمله خصلت های عالمان دینی است که باعث شده تا عالمان دینی هرگز از یاد نروند و پس از گذشت قرن ها، مردم از آنها تجلیل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم در این آئین با تجلیل از آیت الله راستی کاشانی، گفت: این عالم ربانی یار و یاور امام راحل، انقلاب و رهبر معظم انقلاب بود که افزون بر نیم قرن در حوزه‌های علمیه قم و نجف به تدریس و تربیت طلبه ها و روحانیان پرداخت.
وی عمل صالح، تسلیم شدن در مقابل خدای سبحان، زهد و تقوا و گذشت و ایثار را از جمله خصلت های عالمان دینی برشمرد و اظهار کرد: این ویژگی ها باعث شده تا عالمان دینی هرگز از یاد نروند و پس از گذشت قرن ها، مردم از آنها تجلیل کنند.
وی از آیت الله راستی کاشانی به آن شخصیتی یاد کرد که از نخستین روزهای نهضت امام خمینی (ره) به جمع مبارزان پیوست و همواره با پیروی از امام راحل به افشاگری ماهیت شوم خاندان ستم شاهی پهلوی پرداخت.
به گفته وی، این عالم وارسته در ارادت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از پیشگامان محسوب می شد و همواره به رهبر فرزانه انقلاب نیز عشق می ورزید.
صالحی خوانساری با اشاره به پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آیت الله راستی کاشانی آن را بیانگر شخصیت مهم و والای این عالم بزرگوار و مجاهد وارسته دانست.
آیت الله راستی کاشانی در سال‌ ۱۳۰۶ در کاشان‌ به‌ دنیا آمد وتحصیلات‌ ابتدایی‌ را تا پایه ششم‌ در این شهر به‌ پایان‌ رسانید.
وی به‌ علت شوق‌ فراوان‌ به‌ کسب‌ معارف‌ اسلامی‌ و علوم‌ دینی‌ وارد حوزه علمیه شد، دروس‌ دوره ادبیات‌ و بخشی‌ از دروس‌ سطح‌ را نزد استادان‌ مشهور این دیار آموخت‌ و سپس‌ رهسپار حوزه‌ علمیه‌ قم‌ شد.
در قم رسائل، مکاسب‌ و کفایه‌ را به‌ پایان‌ رساند و در کنار آن‌ به‌ تحصیل‌ فلسفه، کلام‌ و تفسیر مشغول‌ بود. پس‌ از آن، عازم‌ نجف‌ اشرف‌ شد تا ضمن‌ شرفیابی‌ به‌ درگاه‌ مولای‌ متقیان، علی‌ (ع) از محضر استادان‌ آن‌ دیار نیز بهره‌ ببرد که‌ این‌ سفر بیش‌ از ۲۵ سال‌ به‌ طول‌ انجامید. علت‌ مهاجرت‌ این عالم مجاهد به‌ نجف‌ اشرف، علاقه‌ فراوان‌ وی‌ به‌ تفسیر قرآن‌ کریم‌ و اطلاع‌ از نشستهای درس‌ تفسیر آیت‌الله‌ خویی‌ بود.
وی‌ از نخستین‌ روزهای‌ نهضت، به‌ جمع‌ مبارزان‌ پیوست‌ و همواره‌ با اطاعت‌ از رهنمودهای‌ امام‌ خمینی‌ (ره) به‌ افشاگری‌ ماهیت‌ شوم‌ خاندان‌ پهلوی‌ و تلاش‌ برای‌ استقرار نظامی‌ اسلامی‌ با بهره‌گیری‌ از معارف‌ اهل‌ بیت‌ (ع) پرداخت.
آیت الله راستی‌ با عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم، جزو فعالان‌ این‌ مجموعه‌ شد و امضای‌ او در زیر بسیاری‌ از اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی‌ که‌ بر ضد شاه‌ منتشر می‌شد به‌ چشم‌ می‌خورد.
مرحوم آیت الله راستی کاشانی با پیروزی انقلاب اسلامی در مسئولیت‌هایی چون عضویت در دفتر استفتائات امام خمینی، شورای تشخیص صلاحیت فقهی و اجتهاد کاندیداهای شورای عالی قضایی، دبیری شورای عالی حوزه علمیه قم و همچنین نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های اول و دوم از استان تهران خدمات شایسته‌ای را ارائه کرد.
وی پس از تحمل ماه ها بیماری به علت کهولت سن در ۲۹ شهریور امسال دعوت حق را لبیک و دارفانی را وداع گفت.

کد خبر 321042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.