برگزاری آیین کهن جغجغه زنی ایام تاسوعا و عاشورا در ابیانه

نطنز-دهیار روستای ابیانه گفت: آیین کهن جغجغه زنی با حضور عاشقان اهل بیت (ع) و اهالی روستا با شکوه خاصی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در ابیانه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، آیین جغجغه زنی و نخل گردانی با حضور عاشقان اهل بیت (ع) و اهالی روستا با شکوه خاصی در ایام تاسوعا و  عاشورای حسینی در ابیانه برگزار می شود.
محمد عادلی دهیار روستا با اعلام این خبر گفت: یکی از نقاطی که دارای آداب و رسوم خاصی است، روستای تاریخی ابیانه است که در ایام محرم، مراسم جغجغه زنی، نخل گردانی، پرسه زنی است.
وی گفت: این مراسم در شب تاسوعا در مسجدی به نام مسجد یسمان مراسمی برگزار می‌شود که "ذاکری" نام دارد و بدین صورت است که مردم این محله در مسجد جمع شده و نوحه‌هایی را با آهنگ‌های خاص خود زمزمه می‌کنند.
دو نفر از مردم محل، شعرها را می‌خوانند و دیگر مردم در جواب آن‌ها تکرار می‌کنند که اشعار آن "ما ذاکر اولاد رسول ثقلینیم ای وای مصیبت، ما جمله سیه پوش و عزادار حسینیم ای وای مصیبت" است.
مراسم جغجغه زنی، یکی از زیباترین مراسم در طول محرم در ابیانه است که یک مراسم قدیمی و به جای مانده از ایران باستان است که جز در ابیانه در هیچ نقطه‌ای از ایران مانند آن را نمی‌توان دید.
دهیار روستای ابیانه اظهار کرد: مراسم سنتی سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) در روز تاسوعای حسینی با عنوان جغجغه زنی در روستای تاریخی ابیانه با حضور اهالی این روستا، گردشگران، برگزار می‌شود.
وی افزود: بعد از آغاز نوحه‌خوانی، صدای چِک‌ چک به هم خوردن جغجه‌های چوبی آغاز می‌شود که فضای خاصی را ایجاد می‌کند.
دهیار ابیانه تصریح کرد: قبل از آغاز مراسم جغجغه زنی، برخی اهالی روستا دسته دسته در کوچه‌ها قدم می‌زنند و در مقابل خانه‌هایی که خیرات و نذری دارند، می‌ایستند و پس از احوال‌پرسی با صدای بلند فاتحه‌ای می‌خوانند و سراغ خانه بعدی می‌روند.
وی خاطرنشان کرد: نام این مراسم پرسه‌زنی است و اهالی روستا در صبح تاسوعا و عاشورا، با حضور در مقابل خانه‌هایی که از تاسوعا و عاشورای سال گذشته تا امسال عزیزی را از دست داده‌اند، فاتحه‌ای نثار روح مرحوم می‌کنند و به تدریج به سمت محل برگزاری مراسم جغجغه زنی می‌روند.

کد خبر 320902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.