۴۰ درصد مردم ایران به کبد چرب مبتلا هستند

کبد چرب بیماری که حدود ۴۰ درصد مردم ایران را به خود مبتلا کرده می تواند بیماری بسیار خطرناکی باشد اگر به موقع تشخیص داده نشود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، امروزه مصرف غذاهای چرب و عدم تحرک کافی سبب بروز بیماری هایی همچون کبد چرب می شود.

افراد در هر سنی می‌توانند به کبد چرب مبتلا شوند؛ حتی کودکانی که تحرک ندارند و پرخوری می‌کنند نیز به کبد چرب مبتلا می شوند.

کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر دیده می‌شود. مبتلایان به این بیماری، بدن سُست و لختی دارند و معمولا پوست‌شان سفید است.

این گروه بعد از خوردن غذای چرب و سنگین احساس درد و سنگینی در قسمت راست و بالای شکم می‌کنند، ضمن اینکه حس کرختی و سنگینی در کل بدن هم احساس می‌شود.

بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بزرگسالان در کشورهای پیشرفته به کبد چرب مبتلا هستند و افزایش وزن و چاقی شکمی از عوامل اصلی بروز کبد چرب به شمار می رود که در صورت کنترل نشدن، ممکن است بافت کبد آسیب جدی ببیند.

امروز درباره شیوه های اصلاح تغذیه برای پیشگیری از کبد چرب گفتگویی را با «دکتر پروانه صانعی- متخصص رژیم درمانی و تغذیه» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 کبد چرب چیست؟

کبد چرب در پزشکی حالتی برگشت‌پذیر از تجمع واکوئول‌های چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می‌شود .

این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف می‌کنند ایجاد شود، ولی در ایران این بیماری علل دیگر دارد و «کبد چرب غیرالکلی» نامیده می‌شود.

فرم غیرالکلی این بیماری در تعدادی از اختلالات بالینی مانند دیابت، چاقی و سوء تغذیه رخ می‌دهد.

وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است.

این بیماری نشانه خاصی ندارد اما بعد از رعایت نکردن و پیشروی این بیماری در کبد باعث سوءهاضمه شده و در نهایت منجر به مرگ انسان می شود.

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند.

کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی می کند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد.کبد چرب

کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد.

حدود ۴۰ درصد مردم ایران مبتلا به کبد چرب هستند و این هشدار بزرگی برای مردم ایران محسوب می شود.

شیوه های درمان کبد چرب کدامند؟

یکی از شیوه های درمانی کبد چرب کاهش وزن است.

در بیماری کبد چرب مشکل اصلی فرد در این است که زندگی امروزه افراد زندگی ماشینی شده است؛ این شیوه باید تغییر کند زیرا باعث می شود فرد تحرک کمتری داشته باشد.

کبد چرب در اثر نشستن های مکرر و کاهش فعالیت های بدن اتفاق می افتد، امروزه هم مشاهده می شود که پیاده روی ها کم شده است وافزایش وزن به مقدار زیاد باعث ابتلای افراد به کبد چرب می شود.

فرد وقتی می خواهد با نخوردن شام وزن کم کند، در چند روز اول با کاهش ۲ کیلوگرم  وزن مواجه می شود اما در ادامه کاهش وزنی اتفاق نمی افتد.

لازم است در این موارد کاهش وزن به صورت علمی و با مشورت پزشک تغذیه انجام شود.

با برنامه ای سالم همراه با ورزش می توان وزن را کاهش داد.

کاهش وزن مفید برای این افراد چقدر است؟

کاهش وزنی که برای بیماران کبد چرب مناسب است، حدود یک کیلوگرم در هر هفته است.

طی ماه تا ۳ کیلو باید کاهش وزن انجام شود و البته اگر برنامه غذایی جدید را درست رعایت کنند امکان بازگشت وزن وجود ندراد.

رژیم های سخت مثل رژیم های کانادایی به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا احتمال کاهش سریع وزن را به همراه دارد و این اصلاً برای فرد مبتلا به کبد چرب مناسب نیست.

رژیمی برای کاهش وزن توصیه می شود که متعادل باشد و از همه گروه های غذایی بنا به نیاز سلامت فرد در آن گنجانده شود.

بیماران کبد چرب باید آب زیاد مصرف کنند تا متابولیسم بدن آنها درست انجام شود.

برنامه تغذیه سالم برای بیماران مبتلا به کبد چرب از این قرار است که نان، برنج و سیب زمینی باید به نصف کاهش پیدا کند.

به هر حال وقتی کبد چرب است باید حتما نوع برنامه غذایی تغییر کند چون مصرف دارو به تنهایی کافی نیست.

ورزش و فعالیت بدنی به اندازه نیم ساعت در روز مناسب است و نکته مهمتر اینکه سیگار کشیدن هم باید حتما کنار گذاشته شود.

خوردن چه میوه هایی برای درمان کبد چرب توصیه می شود؟

 از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری های خاموش و بی نشانه است، پیشگیری از ابتلا به آن از جمله اولویت ها قرار می گیرد، زیرا این بیماری معمولاً زمانی خود را نمایان می کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول های کبدی را به خود درگیر کرده اند.

کبد چرب پس از درگیر کردن کبد با علائمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می کند.

درمان فوری کبد چرب با روش های طبیعی و استفاده از میوه ها مزایایی نسبت به مصرف داروها دارد که اصلی ترین آنها تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری ها است.

لیمو یکی از بهترین و پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان و زمستان است اما نوع ترش ان برای درمان کبد چرب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد.

از آنجا که لیمو سرشار از ویتامیناست و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

لبو را هم می توان حلقه حلقه و سپس خشک کرد و مثل زعفران برای رنگ غذا یا دسر استفاده نمود زیرا آب لبو بهترین درمان کم خونی است.

آب لبو یکی از راه های طبیعیه درمان پوکی استخوان است. خوردن یک لیوان آب لبو در صبح و شب در درمان فشار خون بالاموثر است. یکی از راه های درمان کبد چرب نوشیدن آب لبو است.

خوردن آب لبو از ابتلا به فراموشی و آلزایمر در سنین بالا جلوگیری می کند. آب لبو در درمان سرطان خون، موثر است.

از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

خوردن چای زیاد، غذاهای سرخ کردنی، غذاهای چرب و پر حجم، سیر داغ،  پیاز داغ، آب همراه غذا، دوغ همراه غذا،  تخم مرغ ، تنقلات شور، پفک، یخمک، روغن سرخ کردنی، شیرینی، غذای فریز شده،  نمک زیاد، ترشیجات، رب و سس در حجم بالا به هیچ عنوان برای افراد مبتلا به کبد چرب توصیه نی شود.

کد خبر 320749

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.