کمک های والدین به مدارس داوطلبانه اما ضروری/نوسازی مدارس نیازمند کمک خیرین

لنجان_مدیر آموزش و پرورش منطقه زرین شهر گفت: در حوزه هزینه های مدارس، طبق قانون دریافت هرگونه وجه و اخذ تعهد مالی به استثنای وجوه مربوط به سنجش سلامت، بیمه، استعلام از ثبت احوال و کتب درسی و مجلاتی همچون مجله رشد، هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است، اما این مسئله به نوعی تعارف محسوب می شود .

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، به بهانه فرا رسیدن ماه مهر، ایرج شاهمرادی مدیر آموزش و پرورش منطقه زرین شهر مهمان ویژه‌برنامه " مسئولان پشت نیمکت ایمنا" در شهرستان لنجان بود که با او به گفت و گو نشستیم و پاسخگوی سوالات مردم و ایمنا بود. در ادامه با ما همراه باشید.

در سال تحصیلی جدید چه تعداد دانش آموز در منطقه زرین شهر مشغول به تحصیل خواهند بود؟

تعداد دانش آموزان منطقه زرین‌شهر در سال جاری و بر اساس آمارهای موجود بالغ‌بر ۲۱ هزار نفر است. البته امسال نسبت به سال گذشته با کاهش جمعیت دانش آموزان پایه اول روبه‌رو هستیم و آمارها نشان می‌دهد که در خصوص تعداد دانش آموزان پایه اول با کاهش جمعیت بالغ‌بر سیصد و پنجاه نفر روبه‌رو بوده ایم که علت عمده این موضوع را می‌توان مهاجرت خانواده‌ها و یا کاهش نرخ رشد جمعیت دانست.

اعتبار آموزش و پرورش زرین شهر در سال تحصیلی جدید چقدر است؟

بحث اعتبارات در مجموعه آموزش و پرورش زرین شهر چند سالی است به دلایل متختلف به صفر رسیده است و اعتبار خاصی از جانب مقامات بالا به آموزش و پرورش منطقه تعلق نگرفته که ما بتوانیم به عنوان سرانه اینگونه اعتبارات را به مدارس پرداخت کنیم. باید به این نکته توجه داشت که بیشترین مدارس ما با کمک های مردمی اداره می شود و بی تردید با اتکای صِرف و امیدوار بودن به پرداخت اعتبارات و بودجه هایی که تخصیص پیدا می کند، حصول اهداف مورد نظر بسیار دشوار خواهد بود و قطعا برون رفت از مشکلات و محدودیت های مالی مدارس با کمک های والدین به مدارس محقق می شود.البته باید گفت یک بخش از اعتبارت استان اصفهان تحت عنوان تجهیزات به منطقه تعلق می گیرد که برای تعمیرات و تجهیز مدارس مورد مصرف قرار می گیرد که به صورت کالایی است. باید به این مهم نیز باید توجه داشت چنانچه اعتباراتی در منطقه وجود دارد به واسطه اماکنی است که در اختیار آموزش و پرورش منطقه قرار دارد و به صورت استیجاری آنها را واگذار کرده و ماهانه مبالغی به مجموعه تعلق می گیرد که این اعتبارات در مجموعه آموزش و پرورش زرین شهر مدیریت شده و آن را هزینه می کنیم. و با تلاش های صورت گرفته امروز ۹۰ درصد از بدهی این مجموعه پرداخت شده است چراکه آموزش‌وپرورش منطقه زرین‌شهر پیش ‌از این بالغ ‌بر ۸ میلیارد ریال بدهی داشت که با تلاش شبانه‌روزی و به‌ واسطه درآمدهای خود کوششی این اداره تنها ۸۰۰ میلیون ریال از این بدهی باقی‌مانده است. با توجه به مسائل و مشکلات پیش روی  آموزش و پرورش در نظر داریم در سال تحصیلی آینده بیشتر اماکنی که در اختیار داریم و از رده خارج شده اند را تبدیل به احسن کنم. البته نامه نگاری های لازم نیز صورت گرفته و مدارسی که در حاشیه قرار گرفته اند و یا به دلیل مهاجرت و کمبود دانش آموز این مدارس خالی از دانش آموز هستند را با مجوز کمیته املاک استان تبدیل به احسن کنم و یا به صورت تجاری و یا تهاطر با شهرداری های شهرستان اقدامات شایسته ای را به سرانجام برسانیم چراکه این مهم تنها راه درآمد زایی است.

همه ساله در آستانه آغاز ثبت نام دانش‌آموزان موضوع دریافت وجه اجباری از اولیای دانش آموزان در مدارس دولتی مطرح می شود این مسئله در منطقه زرین شهر چگونه است؟
در حوزه هزینه های مدارس، طبق قانون دریافت هرگونه وجه و اخذ تعهد مالی به استثنای وجوه مربوط به سنجش سلامت، بیمه، استعلام از ثبت احوال و کتب درسی و مجلاتی همچون مجله رشد، هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است، اما این مسئله به نوعی تعارف محسوب می شود چراکه اگر مردم در این خصوص با مدارس منطقه مشارکت نداشته باشند قاعدتا آموزش و پرورش از نظر مالی با مشکلات متعددی روبه رو خواهد شد و مردم نیز خود آگاه به موضوع هستند. البته باید توجه داشت کمک اولیا دانش آموزان به مدارس، اجباری نیست و به صورت داوطلبانه انجام می شود اما امیدواریم والدین محصلان نیز به این واقعیت توجه لازم را لحاظ کنند که بدون دریافت چنین کمک هایی، امکان ارائه خدمات مطلوب، سازنده و شایسته به فرزندان آن ها وجود نخواهد داشت و می طلبد با مشارکت و نقش آفرینی فراگیرِ اولیا، کمبودهای موجود مرتفع شود .امروز همه بر این باور هستیم کمک مالی به مدارس ضروری است اما باید توجه داشت که کمک مالی خانواده‌ها به مدارس داوطلبانه است و نباید در این رابطه اجباری اعمال شود از این رو برای این کمک ها حد و حدودی در نظر گرفته نشده بلکه خانواده ها خود مبالغی را به صورت اختیاری به مدارس پرداخت می کنند و به نوعی مشارکت مالی مردم داوطلبانه است.


ارزیابی شما از نقش خیرین در توسعه علمی منطقه چیست و آیا اقداماتی از سوی آموزش و پرورش منطقه زرین شهر برای جذب کمک های خیرین انجام گرفته است؟

باید توجه داشت برخی اعمال و رفتار انسان آن را از موجودات آفریده شده متمایز کرده که یکی از این اعمال شرکت در کار خیر است و باد توجه به اینکه سرشت انسان از ذات اقدس الهی برگرفته شده، همین امر منجر به کارهای ماندگار برروی زمین شده است.وجه تمایز انسان با سایر موجودات در این است که خداوند صفات عالیه خود مانند کرامت، گذشت، ایثار و جهاد را به انسان ودیعه داده و از انسان به عنوان خلیفه خود بر روی زمین یاد کرده است و خیرین مدرسه ساز با حضور در این عرصه مهم و تأثیرگذار با خدا دست بیعت دادند و به مبارزه با شیطان پرداختند و به طور یقین در جهان آخرت میزبان ملائکه خواهند بود. ما معتقدیم سعی و کوشش در امر مدرسه سازی یکی از ماندگارترین اعمال خیری است که به واسطه آن فرزندان ما به بالاترین جایگاه های علمی دنیا دست پیدا خواهند کرد لذا نقش عمده‌ای که خیرین مدرسه‌ساز در اعتلای علم ایفا می‌کنند، غیرقابل انکار است.از این رو با توجه به اهمیت موضوع همکاران بنده در مجموعه آموزش و پرورش منطقه همواره نگاه ویزه ای به این موضوع داشته اند و در  همین راستا مجمع خیرین شهرستان لنجان در سال گذشته برای افتتاح مدرسه اوتیسم که دومین مدرسه استثنایی در بخش دانش اموزان اوتیسم در استان است را دعوت کرده صحبت هایی با این عزیزان صورت گرفت و امروز این مدرسه با همت خیرین اداره می شود. در تلاش هستیم در سال تحصیلی جدید دعوت از خیرین به صورت گسترده تری انجام شود و افرادی که به عنوان معتمدین و خیرین در شهرستان فعالیت دارند را دعوت کرده تا موضوعات اصلی آموزش و پرورش که فضاهای  آموزشی منطقه، تجهیزات لازم، مقاوم سازی و احداث فضا های جدید است مورد بررسی قرار گرفته و برای رفع آنها چاره اندیشی کنیم. باید به این نکته نیز توجه داشت که بالغ بر ۷۰ درصد از فضای آموزشی منطقه زرین‌شهر فرسوده هستند که البته بخشی از بازسازی و نوسازی مدارس به دست خیرین و بخشی دیگر را سازمان نوسازی مدارس برعهده‌گرفته‌اند که ضروری است هرچه سریع‌تر در خصوص این موضوع گامهای محکمتری برداشته شود چراکه در غیر این صورت بسیاری از فضاهای آموزشی را از دست خواهیم داد. البته با توجه به ضرورت بازسازی برخی از مدارس فرسوده در منطقه باید ستاد خیرین مدرسه ساز در شهرهای ۹ گانه تشکیل شود تا بتوانیم از نقش خیرین بیشترین استفاده را ببریم.


آیا پیش بینی مکان های آموزشی توسط آموزش و پرورش منطقه زرین شهر با روند رشد جمعیت همخوانی داشته است؟

باید توجه داشت که عوامل جمعیتی و تغییرات آن به طور مستقیم اثرات خود را بر آموزش و پرورش تحمیل می کند و به همین علت در طراحی برنامه‌های آموزشی، باید توجه ویژه‌ای به آن داشت چرا که، هر گونه برنامه‌ریزی و آینده‌نگری در حوزه آموزش و پرورش اتکای زیادی به پیش‌بینی‌ها و شناحت روندهای آتی جمعیت دارد. کشور ما در دهه‌های اخیر تغییرات جمعیتی گسترده ای را تجربه کرده و تمام بخشهای جامعه از جمله نهاد آموزش و پرورش را متاثر کرد از این رو باید گفت در سالهای گذشته پیش بینی بسیار خوبی در خصوص پیش بینی مکان های آموزشی انجام گرفته بود چراکه بطور مثال در گذشته در شهر باغشاد مدارس ما در هر شیفت ۴۵۰ دانش اموز را تحت پوشش آموزشی داشت و مردم نیز با آموزش و پرورش بسیار خوب همکاری می کردند. باید گفت اماکن و فضاهای قابل قبول و در بهترین نقاط شهر در اختیار آموزش و پرورش قرار داشت اما متاسفانه با آغاز مهاجرت به شهرها و بخصوص مرکز شهرستان و استان باعث شده این مراکز تخیله و بلا استفاده شوند. امروزه نیز رشد جمعیت با روند روبه نزول مواجه است و در شهرهایی مثل باغشاد و زاینده رود به جرات می توان گفت در ۱۰ سال آینده نیاز به فضای آموزشی جدید نخواهیم داشت. اما در شهرهایی مثل سده لنجان و ورنامخواست، رشد جمعیت به نسبت افزایش پیدا کرده و این مسئله باعث شده با کمبود فضای آموزشی مواجه شویم و برای سال جدید با کمبود ۴ فضای آموزشی در هر شهر مواجه هستیم که البته با دو نوبته کردن مدارس این مشکل را به صورت موقت رفع کرده ایم اما در نهایت باید در هر شهر ۲ فضای  آموزشی برای سال اینده پیش بینی کنیم از اینرو با ائمه جماعت، ائمه جمعه، شهردار و شورای اسلامی این شهرها جلساتی برگزار شده تا مجمع خیرین این شهرها با سرعت هرچه بیشتر تشکیل شود تا بتوانیم از ظرفیت خیرین در این شهرها استفاده کنیم.

مدرسه حافظ، یکی از قدیمیترین مدارس شهرستان لنجان به شمار می آید که طی ۱۰ سال گذشته دست به گریبان نوسازی بوده است در این خصوص چه تدابیری اتخاذ شده است و آیا دانش اموزان در سال تحصیلی جدید از این فضای آموزشی بهره مند خواهند شد؟

دبیرستان حافظ در سال ۱۳۸۶ به عنوان فضای آموزشی مخروبه، تخریب و کلنگ نوسازی آن به زمین خورد اما با توجه به شرایط حاکم در آموزش و پرورش استان و منطقه این پروژه در حدود ۱۰ سالی است که روند اجرا و اتمام آن به طول انجامیده است اما با پیگیری های انجام گرفته مقرر شد اول مهر ماه شاهد بازگشایی این مدرسه باشیم. اما باید به این نکته توجه داشت که با توجه به کمبود دانش اموز در برخی از مدارس و همچنین کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش منطقه به عنوان دبیر طبق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش مدارس زیر ۷۰ نفر دانش آموز باید تجمیع شوند. چراکه برای یک کلاس با۱۰ نفر دانش اموز باید ۱۰ دبیر تعریف شود و برای یک کلاس ۳۰ نفر دانش اموز نیز ۱۰ دبیر تعریف می شود و در شرایطی که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی و استفاده بهینه از منابع را مطرح می کنند شرعا، قانونا و عرفا ما نمی توانیم یک کلاس با۱۰ نفر دانش اموز را داشته باشیم و در جایی دیگر کلاس ۳۵ نفره. بر همین اساس شورای آموزش وپرورش منطقه لنجان موضوع تجمیع دبیرستان حافظ آن هم به دلیل کاهش چشمگیر دانش آموزان این مدرسه به زیر ۱۰۰ نفر را اتخاذ کرد چراکه فضایی که در اول مهر در اختیار دبیرستان حافظ قرار خواهد گرفت فضایی است که ظرفیت و گنجایش ۴۰۰ دانش آموز را خواهد داشت و با توجه به کمبود فضایی فیزیکی در منطقه عقلانی نیست این مدرسه تنها در اختیار ۱۰۰ نفر دانش آموز قرار داشته باشد. از این جهت پس از اخذ مصوبه آموزش و پرورش منطقه لنجان و شورای برنامه ریزی با تشکیل ستاد شاهد در خصوص مبحث تجمیع مدرسه حافظ و شاهد عارف مجوز تجمیع این ۲ مدرسه از این ۳ شورا اخذ و به استان فرستاده شد و با توجه به انجام کارهای کارشناسی موافقت لازم در خصوص فعالیت دبیرستان شاهد حافظ صادر شد. البته ساختمان مدرسه شهید عارف نیز با همین نام به مقطع تحصیلی دیگر قرار خواهد گرفت.

با توجه به نقش پژوهش‌سرا و ریشه‌یابی جایگاه آن در علم نگاه شما به فعالیت پژوهشسرای آموزش و پرورش زرین شهر چگونه است و آیا برای اتمام ساختمان نیمه کاره این مجموعه تمهیدات لازم اتخاذ شده است؟

برای نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی ما باید پا را از کلاس، میز و نیمکت فراتر بگذاریم از این رو باید خلاقیت، محور کار آموزش ‌و پرورش باشد و از سوی دیگر توانمندی حل مسئله در دانش‌آموز ایجاد شود و دانش‌آموز کارآفرین تربیت شود از این رو تحقق این مهم نیازمند فضا و بسترسازی است و پژوهش‌سرای دانش آموزی مکانی مناسب برای رسیدن به این اهداف است. باید توجه داشت پژوهش‌سرای دانش آموزی زرین شهر از افتخارات آموزش و پرورش شهرستان لنجان به شمار می آید که توانسته است جزء رتبه های برتر استان از نظر تجهیزات، برگزاری کلاس های آموزشی و کسب رتبه های برتر دانش آموزان در جشنواره های کشوری و استانی باشد. همواره سعی شده است که در این پژوهش‌سرا آن هم به دلیل اهمیت فعالیت این مرکز از بهترین نیروهای آموزش و پرورش در فعالیت های پژوهش‌سرای دانش آموزی استفاده شود اما واقعیت امر فضای فیزیکی پژوهش‌سرای دانش آموزی ما فضای محدودی است. اما ما در مجموعه آموزش و پرورش منطقه زرین شهر همواره از کمترین فضاها بیشترین استفاده را می بریم و این در حالی است که ساختمان پژوهش‌سرای آموزش و پرورش واقع در بلوار معلم سالهاست اسکلت آن بنا شده اما به دلیل عدم بودجه این ساختمان پیشرفت فیزیکی دیگری نداشته است و امیدواریم با کمک مسئولان شهرستان و استان بتوانیم این مجموعه را برای استفاده دانش آموزان و نخبگان این منطقه به بهره برداری برسانیم. با تلاش های همکاران بنده در پژوهش‌سرای آموزش و پرورش اولیاء و دانش آموزان با تمام امکانات این مجموعه اشنایی کامل را دارند و کلاس های آموزشی، علمی، تربیتی و اخلاقی در این پژوهش‌سرا برگزار می شود اما باز هم همکاران ما پا را فراتر از فضای فیزیکی مجموعه قرار داده اند و با انعقاد تفاهم نامه هایی متعدد با مدارس مربیان این مجموعه برخی فعالیت ها را در مدارس انجام می‌دهند. و کسب رتبه نخست کشوری در گسترش فرهنگ قرآن و نماز، کسب رتبه نخست استانی در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح مدارس، کسب عنوان تیم برتر سازه‌های آمپولی دختران در استان و کسب مقام اول کشوری نانوتکنولوژی پروژه‌های دانش‌آموزی دانشگاه شهید بهشتی، کسب رتبه ۷۱ کنکور در رشته علوم انسانی دختران، کسب رتبه های  سه رقمی ۱۰۲و۱۹۱ کنکور رشته علوم انسانی، کسب رتبه های  ۱۴۷ و۴۸۰ کنکور رشته ریاضی و کسب رتبه ۵۵۲ رشته هنر تنها بخشی از دستاوردهای آموزش‌وپرورش منطقه زرین‌شهر در چندماهه گذشته است.

نگاه مدیرت آموزش و پرورش منطقه زرین شهر به بومی سازی کادر این اداره چگونه است؟
ما به بومی سازی اداره آموزش و پرورش منطقه علاقه فراوانی داریم البته اکثر همکاران این اداره نیز افراد بومی هستند اما شرایط اداره آموزش و پرورش بخصوص در قسمت ستادی آن هم با توجه به شرایط اقتصادی، باعث شده همکاران ما استقبال م تمایل چندانی برای حضور در کادر اداره نداشته باشند. البته این مسئله نیز به دلیل آن است که همکاران ما به محض ورود به بخش اداری به میزان قابل توجهی از حقوقشان کاسته می شود این مسئله هم به دلیل آن است که از حوزه آموزشی به  اداری تبدیل می شوند و در قبال آن نیز هیچ اضافه کاری قابل توجهی پرداخت نمی شود و این مسئله یکی از دلایلی است که همکاران بومی تمایل چندانی به این مسئله نداشته باشند. اما ما سعی کرده ایم بیشترین استفاده از همکاران بومی داشته باشیم ولی باید توجه داشت نمی توان پست های کارشناسی را خالی رها کرد از این رو با توجه به نیاز اموزش و پرورش منطقه از همکاران غیر بومی نیز بهره می بریم اما بنده از همکاران خود که علاقه مند به حضور در کار اداری هستند دعوت کرده و اعلام آمادگی میکنم در صورت اعلام آمادگی آنها پست های خالی که در اختیار داریم در اختیار انها قرار گیرد. البته شرایط معیشتی همکاران ما بخصوص همکاران با سابقه اقتضاء می کند ۲ سال پایانی فعالیت خود را در مدارس خدمت کنند تا بخش اندکی به حقوق آنها افزوده می شود و در سالهای بازنشستگی از ان بهره مند شوند. باید به این نکته هم اشاره کنم از روزی که فعالیت بنده به عنوان مدیر اموزش و پرورش منطقه زرین شهر آغاز شده به مسائل اموزش و پرورش به صورت فراجناحی نگاه کرده و هیچ نیروی را بر اساس خطوط سیاسی جابجا نکرده ام و کمتیرین تغییر و تحول را در حال حاضر شاهد بوده ایم.

یکی از انتقاداتی که به شما در حوزه مدیریت اموزش و پرورش منطقه زرین شهر وارد است تغییر مدیران مدارس بوده در این خصوص توضیحات لازم را بفرمایید؟
باید توجه داشت طبق قانون هر مدیر ۴سال می تواند در یک مدرسه ابلاغ فعالیت داشته باشد و به نظر بنده به دلیل اینکه در آموزش و پرورش منطقه این قانون را سال ها اجرا نشده بود این قانون به دست فراموشی سپرده شده بود و مدیران مدارس جابجا نمی شدند و این مسئله برای برخی افراد به یک حق مبدل شده بود. این مسئله که سال ها یک فرد مدیر یک مدرسه باشد از نظر اموزشی قابل قبول نیست و ما با جابجایی مدیران مدرسه چندین هدف دنبال می کنیم نخست انکه وقتی فردی به عنوان مدیر بیش از ۴ سال در یک مدرسه فعالیت کرد انگیزه و فکر جدیدی را ندارد که در آن مدرسه اجرایی کند و با توجه به اینکه تغییر و تحول باعث ایجاد انگیزه می شود این مسئله در دستور کار قرار گرفت از سوی دیگر پیشبرد اهداف اموزشی برای ما بسیار حائز اهمیت است و قطعا این تغییرات برای معلم، مدیر و دانش آموزان مفید خواهد بود و تمامی تغییرات ایجاد شده با هدف افزایش کیفیت آموزشی و استفاده بهینه از منابع نیروی انسانی در مدارس بوده است.

نظر شما در خصوص ویژه برنامه نیمکت چیست؟

برنامه نیمکت طرح بسیار جالبی است چراکه به هر حال هر مسئولی بخواهد برای مردم صادقانه کار کند باید صادقانه با مردم در ارتباط باشد و این طرح نیز ایده بسیار زیبایی است که یک مسئول پشت نیمکتی بنشید که روزگاری از همینجا تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت آغاز کرده و با کمک معلمان مسئولیتی را عهده دار شد و باید امانت دار خوبی باشد چراکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای مسئولان هزینه کرده و در واقع بخشی از این هزینه ها از همان دوران آموزش که دوران صداقت و خلوص دانش آموزی است شروع شده است و اکنون که آنها به جایگاه و مقامی رسیده اند باید پاسخ گوی مردم باشند و برای ارتقاء نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند و به نظر میرسد هر فصل یکبار مسئولان را پشت نیمکت بنشانید تا فراموش نکنند فعالیت خود را از کجا شروع کرده اند و باید در برابر مردم پاسخگو باشند.

از خاطرات دوران کودکی آرزوها و تحصیل خود برایمان بگویید.

باید بگوییم دوران کودکی سراسر از خاطرات تلخ و شیرین است اما جزء افتخارات بنده است که در خانواده مذهبی و سطح پایین درآمد مالی بزرگ شدم و از همان دوران کودکی کارگری میکردم و خوب بخاطر دارم پول کفش و لباس مدرسه را خودم تهیه می کردم و تلاش میکردم حتی کمکی به خانواده کرده باشم و واقعا با سختی بزرگ شدم. باید بگویم اموزگاری لذت فراوانی دارد و شیرین ترین خاطرات را معلمان با رفتار و کردار خود  به دانش آموزنشان می دادند و امروز بسیار خوشحالم که به عنوان یک معلم به مردم خدمت میکنم. طی ۲۷ سال که به عنوان معلم در خدمت شهرستان لنجان بودم و فعالیت خود را از روستای نوگوران شروع کردم و با طی مراحل مختلف امروز به عنوان مدیر اموزش و پرورش در خدمت مردم هستم. در خصوص آرزهای دوران کودکی باید بگویم در گذشته رسم نبود که دانش آموزان آرزو کنند اما اکنون بیشتر دانش آموزان آرزو دارند پزشک و مهندس شوند که یکی از معضلات ما همین است البته از کودکی به معلم شدن علاقه داشتم.

کد خبر 320445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.