«نرگس آبیار» اولین کارگردان زن ایرانی در اسکار

نفس آخرین ساخته نرگس آبیار نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۸ شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، محمد اطبایی پخش کننده بین المللی فیلم نفس از امروز تمام قوای خود را به کار خواهد گرفت تا نفس به خوبی دیده شود، که او خوب می داند راز موفقیت فیلم هر چه بیشتر دیده شود پرشانس تر است. راز موفقیت در اسکار اقبال عمومی فیلم در خارج از کشورش و البته رزومه خوب کاگردان فیلم است که نرگس آبیار جوان در همین چند سال فعالیت در عرصه سینمای ایران حسابی خودی نشان داده است.

امیر اسفندیاری سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی، چند روز پیش 10 فیلم برگزیده هیئت انتخاب برای حضور در جشنواره اسکار را معرفی کرد. این هیئت با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و با عضویت سیروس الوند، مجید انتظامی، محمد بزرگ نیا، کمال تبریزی، سید جمال ساداتیان، رسول صدرعاملی، جواد طوسی، رضا کیانیان و امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد. پس از بحث و بررسی داوران لیستی شامل 10 فیلم از تولیدات سینمایی سال گذشته معرفی شدند.

پس از انتشار اسامی فیلم های انتخاب شده بحث و انتقادهای زیادی بر سر اسامی در مجامع فرهنگی شکل گرفت که یکی از انتقادها عدم حضور بدون تاریخ، بدون امضا ساخته وحید جلیلوند در لیست نامزدها بود.

برادرم خسرو، ماجرای نیمروز، بیست و یک روز بعد، رگ خواب، لاک قرمز، خانه ای در خیابان چهل و یکم، مالاریا، ویلایی ها، وارونگی و نفس 10 فیلم انتخاب شده توسط هیئت داوران بودند.

نسل جدید فیلم سازهای ایرانی و ربودن گوی رقابت از استادانشان

نکته قابل توجه این است که در این لیست 10 نفره بیشتر اسامی فیلمسازان جوان سینمای ایران به چشم می خورد و خبری از کارگردان های باسابقه نیست.

پنچ فیلم از این 10 فیلم برگزیده ساخته کارگردان های فیلم اولی هستند، که این نوید پویایی و پیشرفت سینمای ایران را در سال های آتی می دهد. «لاک قرمزم ساخته سید جمال سید حاتمی، بیست و یک روز بعد اولین فیلم بلند سید محمدرضا خردمندان، خانه ای در خیابان چهل و یکم آخرین ساخته حمید رضا قربانی، برادرم خسرو به کارگردانی احسان بیگلری و تابستان داغ ابراهیم ایرج زاد در این لیست جای دارند. یکی از شروط پذیرفته شدن فیلم ها در بخش غیرانگلیسی زبان اسکار، اکران خارج از کشور تولید کننده فیلم است که نداشتن اکران خارج از ایران شانس برگزیده شدن این پنج فیلم را از بین برد.

نداشتن پخش کننده بین المللی حمید نعمت الله و محمد حسین مهدویان را هم ناکام گذاشت

«رگ خواب» حمید نعمت الله لیلای حاتمی شناخته شده برای اسکاری ها را در کنار خود داشت و «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان با موضوع جنجالی تروریسم که این روزها موضوع روز بیشتر کشورهای جهان شده و همچنین تصاویر خاص که حاصل تصویربرداری با نگاتیو است به جای دوربین های دیجیتال که رنگ و لعاب خوبی هم به فیلم می دهد، می توانستند نظر داوران را به خود جلب کنند که به دلیل عدم داشتن پخش کننده خارجی ناکام ماندند.

نفس، وارونگی و مالاریا برنده رقابت های دوره مقدماتی

نفس، وارونگی و مالاریا هر کدام با حضور پررنگ در جشنواره های مختلف خارجی و اکران های بین المللی شانس حضور خود در اسکار را بالا برده اند و حالا قضاوت به قصه و دکوپاژ و بازی می رسد.

مالاریا

شاید مالاریا می توانست با خاطره شیرین لالالند نماینده شایسته ایران در اسکار باشد. پرویز شهبازی در آخرین ساخته خود یک درام ساده را در یک بستر ملودیک روایت می کند. قصه مالاریا پیچش یا گره لاینحلی ندارد که به لحاظ قصه داوران یک جشنواره خارجی در حد و اندازه های اسکار را قانع کند اما پس زمینه ملودیکال فیلم قصه ساده پرویز شهبازی را برای مخاطبانش شیرین و شنیدنی می کند و شاید می شد انتظار داشت که همین بخش موسیقایی برای داوران خارجی نقطه قوت فیلم باشد. چراکه در این سال ها شاهد توجه به فیلم های موزیکالی همچون لالاند بوده ایم.

وارونگی

بهنام بهزادی در وارونگی یک درام بی پرده و صریح ساخته است که مخاطبش را بی هیچ واسطه ای با یک اتفاق رو در رو می کند. وارونگی هم همچون مالاریا بحران عجیب یا موقعیت دراماتیک خاصی را برای مخاطبش نمی سازد. شخصیت های قصه بهنام بهزادی با چالشی رو به رو نمی شوند که بیننده را به شگفتی برساند و شاید برای همین می توان گفت که مالاریا با تکیه به بخش ملودیکال قوی شانس بیشتری از وارونگی برای انتخاب شدن داشت.

«نفس» برنده نهایی این دوره از رقابت ها

نرگس آبیار این بار سراغ یک رئال فانتزی رفته است. روایت یک قصه از زبان یک دختربچه با موهای شوریده گوریده که اتفاقا تاریخی هم هست. نرگس آبیار روایتگر برشی از سرگذشت ایران است که برای قصه اش شیوه روایت تازه ای پیدا کرده است.

وقتی کارگردانی در پشت صحنه فیلمی حضور دارد که قبل از فیلمساز بودن نویسنده است و در کنارش دقت و سلیقه زنانه هم دارد، نمی توان به عنوان مخاطب به قصه اش دل نداد. نرگس آبیار قصه گفتن را خوب بلد است. فیلم نفس ویژگی هایی دارد که می تواند ما را به نتیجه اسکار امیدوار کند. استفاده از تصاویر رئال و انیمیشنی در کنار هم ، اشاره و پرداخت خوب مفاهیمی همچون پدر، مادر و خانواده و پشتوانه تاریخی درست که در فیلم هم استادانه به تصویر کشیده شده است.

با سابقه درخشان فیلمسازهای ایرانی درجشنواره اسکار در سال های اخیر، ما همگی امیدواریم که نفس بتواند در اسکار۲۰۱۸ جای خودش را در دل مخاطبان خارجی هم باز کند و دست خالی به ایران برنگردد./

کد خبر 319993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.