پیش بینی ۱۲۰ نقطه یادمان شهدا در استان اصفهان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان: گفت به غیر از برنامه هایی که در گلستان شهدای اصفهان برگزار می شود در ۱۲۰ نقطه دیگر استان نیز پیشبینی استقرار یادمان شهدا را کرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا: جعفر عسگری رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان در نشست مطبوعاتی برای تشریح برنامه های هفته دفاع مقدس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دفاع مقدس در اسلام گفت: توطئه دشمن این است که اجازه ندهد حماسه ترویج شود؛ شاید تا حدودی موفق بوده اما ما به زودی در ایران، سوریه، عراق و لبنان جشن حماسه دفاع مقدس برگزار می‌کنیم.
عسگری افزود: ما درس‌های بسیاری از دفاع مقدس آموختیم؛ همچون معنویت و توکل بر خداوند، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، وحدت به پیروزی، حفظ عزت و اقتدار؛ اما ناگفته های جنگ بسیار است؛ اخلاق در جنگ و دستاوردهای جنگ برای جوانان گفته نشده یا اگر هم گفنه شده هنرمندانه باز گو نشده است؛ چراکه در این رابطه حضرت علی (ع) فرموده‌اند «به جای دشنام دادن (به دشمن)، بگویید: بارخدایا! خون های ما و خون های آنها را از ریخته شدن، نگه دار و میان ما و ایشان صلح و آشتی برقرار نما و ایشان را از گمراهی نجات ده، تا هر کس حق را نمی شناسد بشناسد و آن کس که شیفته گمراهی است از آن باز ایستد»؛ پس اخلاق در جنگ از اهمیت خاصی برخوردار است که باید آن را بازگو کنیم.
وی در خصوص ویژگی های دفاع مقدس بیان کرد: جهاد در راه خدا و استقامت رزمندگان ما در جنگ زبان زد خاص و عام بود؛ همانگونه که در خاطرات شهید خرازی آمده است که کارشناسان جنگ که از کشورهای مختلف برای دیدار فرمانده به ایران آمده بودند، شهید خرازی را فردی بزرگوار می‌دانستند و مروت و برادری او را مثال میزدند و تواضع او را بی نظیر می‌دانستند.  
وی دیگر ویژگی‌های دفاع مقدس را شوق دفاع، شهادت طلبی و حضور مسئولان و اقشار مختلف جامعه می‌دانست.

عسگری با اشاره به اینکه بزرگداشت هفته دفاع مقدس مصادف با ماه محرم است گفت: دبیر برگزاری بزرگداشت هفته دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار است که جلسات و برنامه‌هایی برای این هفته در نظر گرفته‌اند که مهم‌ترین آنها شامل برگزاری نمایشگاه های متعدد و متفرق در محل برگزاری عزاداری امام حسین(ع)، برگزاری یادواره مردمی شهدا، دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا و نواختن زنگ مقاومت در کلیه مدارس است.
عسگری در پایان بخش اول سخنان خود سؤالاتی را در رابطه اهمیت بزرگداشت دفاع مقدس نیز مطرح کرد: اگرچه پس از دفاع مقدس کارهای بسیار و مؤثری در این خصوص انجام گرفته اما آیا حق اصفهان، شهری که در دفاع مقدس نقش موثری ایفا کرده است ادا شده یا خیر؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چرا ۲۵ آبان ماه به عنوان روز حماسه ثبت ملی نشده؟ چرا موزه دفاع مقدس علیرغم تمام تلاشهای جدی خود پشتوانه‌ای ندارد؟ چرا در حوزه سینما فیلم و سریال فاخری که بازگو کننده ویژگی های شهدا باشد ساخته نشده؟ چرا جوانان ما، قهرمانان جنگ را الگوی خود نمیدانند؟ چرا ما هنر مطالبه گری نداریم؟ شاید هزینه‌هایی که مطرح می‌شود قابل پیگیری باشد اما بیشتر آنها به هنر مطالبه کردن برمی‌گردد؛ اگر رسانه ها مطالبه خواده‌های شهدا را بازگو کنند، درخواست‌های آنها محقق می ‌شود.  

سردار مجتبی شیروانیان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان نیز در ادامه این مراسم  شعار برنامه های امسال که به مناسبت هفته دفاع مقدس در اصفهان برگزار می شود را "من انقلابی ام" اعلام کرد، چراکه زمینه انقلابی میتواند راه شهدا را تداوم بخشد.
شیروانیان اقداماتی را که بنیاد حفظ آثار و ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس و سایر ارگانهای دیگر در نظر دارند را به ترتیب زیر اعلام کرد: رژه نیروهای انتظامی که ۳۱ ام شهریور ماه با مسئولیت سپاه برگزار شد، برگزاری نمایشگاه هفته دفاع که به عهده سپاه است و در مرکز استان و شهرستانها و نقاط مختلف استان برگزار میشود که نمایشگاه اصلی در ضلع جنوبی میدان امام خمینی(ره) با رویکر نرم افزاری برگزار می‌شود که به علت محدودیت ها، تجهیزات سنگین نیروهای خودی و تجهیزاتی که در جنگ به غنیمت گرفته شده را در باغ موزه دفاع مقدس به نمایش میگذاریم.
وی از دیگر برنامه ها نیز خبر داد؛ برگزاری یادواره شهدا که تا پس از هفته دفاع نیز ادامه دارد؛ قرار است در بخشی از برنامه هیئت های مذهبی و تکایا روایتگری دفاع مقدس است که در حی برگزاری عزاداری امام حسین انجام میشود.  
وی همچنین ویژه برنامه هایی را برای این هفته اعلام کرد: جدای از یادمان شهدایی که در گلستان شهدای اصفهان برگزار میشود بیش از ۱۲۰ نقطه یادمان شهدای گمنام در استان پیش بینی شده است؛ از مجموعه های دانشگاه که قصد برگزاری یادواره شهدا دارند نیز حمایت و مشاوره فرهنگی خواهیم گرفت؛ از برنامه هایی که امروز اختتامیه آن است نخستین جشنواره تأتر دفاع مقدس است که در شهین شهر رگزار شد و امروز ساعت ۵ عصر اختتامیه آن است؛ که در این مراسم آثار بیش از ۵۰ گروه جمع آوری شده که حدود ۲۰ برنامه منتخب شده اند؛ همچنین ۶ نمایش صحنه ای و ۶ نمایش نامه خوانی در سطح شهر برگزار شد که برای هفته دفاع نیز از آنها دعوت میشود تا در نقاط مختلف شهر برای برگزاری این بزرگداشت شرکت داشته باشند و برنامه هایی را اجرا کنند.

کد خبر 319823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.