یک بام و دو هوای نیم بها شدن بلیت‌ها در سینماهای اصفهان

قرار بر این بود که به مناسبت روز ملی سینما، از ۱۹ شهریور به مدت ۲۰ روز بلیت همۀ سینماهای کشور نیم بها باشد اما گویا برای بعضی از سینماداران اصفهان ۲۰ با ۱۳ برابر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دهم بهمن سال ۹۲ بود که اجرای طرحی به نام «سلام سینما» به شدت و حدت «حمله به سینما» از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و به گواهی گزارش های میدانی حتی برخی از آنان که سی سال سینما نرفته بودند، آن روز در صف های طولانی منتظر ماندند تا یک فیلم رایگان تماشا کنند. طرح سه شنبه های نیم بها نیز چند سالی است که به قوت خود باقی است و آمار فروش این روز را به فروش روزهای پایان هفته نزدیک کرده است.

محور گزارش پیش رو اما دربارۀ مدت زمان نیم بها شدن بلیت سینماها به مناسبت روز ملی سینماست. تاریخی که از سوی غلامرضا فرجی، سخنگوی شواری صنفی نمایش به طور سراسری ۲۰ روز اعلام شد و بعد در تاریخ ۲۰ شهریور ماه، مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره اجرای طرح نیم بها شدن بلیط سینماها در این ایام در سینماهای تحت پوشش این حوزه گفت: طبق آخرین تصمیم گیری ها ازسوی انجمن سینماداران کشور، اجرای طرح از ۳ هفته تنها به یک هفته تغییر کرده و نحوه اجرای آن نیز به تصمیمات انجمن سینماداران هر استان و هر سینما محول شده است.

حسینی افزود: این طرح در اصفهان فعلا به مدت ۴ روز از ۱۹ تا ۲۲ شهریور اجرا می شود و در روز ۲۲ شهریور نبست به ادامه و یا توقف اجرای آن تصمیم گیری می شود.

او اجرای این طرح را شامل تمامی سینماهای اصفهان دانست و عنوان کرد: تمامی سینماهای اصفهان اعم از خصوصی و غیرخصوصی در این طرح مشارکت دارند.

در تاریخ ۲۵ شهریور ماه اما مدیر امور سینمایی حوزۀ هنری استان در گفتگو با ایمنا اعلام کرد که طرح بلیت نیم بها تا پایان شهریور ماه در سینماهای تحت پوشش این حوزه در اصفهان ادامه خواهد داشت و به این ترتیب تنها ۱۳ روز از ۲۰ روز اعلام شده اصفهانی ها قادرند بلیت های خود را در سینما سپاهان، فلسطین، پردیس سینمایی چهارباغ و ساحل، نیم بها بخرند.

آنچه در این کاهش ایام یک هفته ای توسط سینماهای تحت پوشش حوزه هنری در اصفهان قابل توجه است تناقض تصمیم انجمن سینماداران با ابلاغیۀ رسمی سازمان سینمایی کشور است. براساس گفتۀ حسینی، مدیر امور سینمایی حوزۀ هنری اصفهان، تصمیم اجرای طرح نیم بها به مدت ۴ روز توسط انجمن سینماداران کشور گرفته شده و این درحالی است که رضا دهقان، رئیس امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، در گفتگو با ایمنا تنها مرجع تصمیم گیری در این باره را سازمان امور سینمایی کشور معرفی می کند که از ۱۵ شهریور ماه با انتشار ابلاغیه ای رسمی خواستار اجرایی شدن این طرح تا پایان هفتۀ دفاع مقدس یعنی ۷ مهر ماه شده است.

به گفتۀ دهقان «اگر انجمن سینماداران درخواستی مبنی بر کاهش این تعداد روز داشته باشد مطابق قانون باید از سازمان سینمایی کشور درخواست کند و بعد از ارسال تایید سازمان سینمایی کشور به ادارۀ ارشاد، سینماداران قادر به اجرایی کردن این طرح و کاهش تعداد روزها هستند. حال آنکه هنوز هیچ تاییدیه ای از سازمان سینمایی کشور در این باره فرستاده نشده و این به این معنی است که همه باید از حکم ابلاغیۀ سازمان که اجرای طرح نیم بها تا ۷ مهر ماه است، تمکین کنند.

اکنون جای چند سوال باقی می ماند و آن اینکه چرا عده ای برخلاف رویۀ بقیۀ مدیران سینمایی کشور و استان تلاش می کنند که در روزهای پایانی تعطیلات تابستان ۷ روز از تاریخ رسمی ابلاغ شده برای نیم بها بودن بلیت ها بکاهند و با استناد به تصمیمی که به تایید سازمان سینمایی کشور نرسیده پایان شهریور را تاریخ نهایی اجرای این طرح در سینماهای تحت پوشش خود اعلام کنند؟ اگر آنگونه که مطرح می کنند استقبالی از سوی مخاطبان در کار نیست پس چرا بلیت ها طبق متن ابلاغیه تا ۷ مهر ماه برای این اندک مخاطب نیم بها نباشد و اگر استقبال خوب است به چه دلیلی باید در چهار سینمای محوری شهر مخاطبان را از این قانون ابلاغ شده محروم کرد؟ مگر در متن ابلاغیه اجرای حکم، منوط به استقبال یا عدم استقبال مخاطب بوده که با این بهانه مانع اجرایی شدن کامل آن باشیم و مگر مرجعی بالاتر از سازمان سینمایی کشور برای تصمیم گیری در این باره وجود دارد که دیگران از آن بی خبرند؟»

کد خبر 319491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.