دانشگاه فرهنگیان مظلوم است/اهمیت پرداختن به تکنیک و محتوا در هنر اسلامی

در آیین اختتامیۀ دومین دورۀ کشوری فیلمنامه نویسی و فیلم سازی که به همت دانشگاه فرهنگیان در مرکز شهید رجایی اصفهان برگزار شد، معاونت فرهنگی اجتماعی این دانشگاه سخنانی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان که از ۱۹ شهریور ماه برگزاری یک دورۀ کشوری را با موضوع آموزش فیلمسازی و فیلمنامه نویسی آغاز کرده بود ۲۳ شهریور ماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این دورۀ کشوری ویژۀ دانشجو معلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان در رشته های فیلمنامه نویسی، کارگردانی، تصویربرداری، نقد و تحلیل و تدوین بود و حجت الاسلام دکتر عین الله عابدی، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در آیین اختتامیۀ این دوره پشت تریبون رفت و با قدردانی از عوامل اجرایی این دوره اظهار داشت: با جواب سؤالی که همه می‌پرسند شروع می‌کنم که «فیلم سازی و فیلمنامه‌نویسی چه ربطی به معلمی دارد؟» این ارتباط به اهمیت رسانه و نقش معلم برمی گردد و اینکه در سند تحول بنیادین که شش ساحت دارد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها تربیت هنری و زیباشناختی نیروی انسانی است.
وی افزود: اکنون سؤال من از متولیان امر و مجلس این است که آنها  چه مقدماتی را برای اجرای این سند فراهم کرده‌اند؟ دانشگاه فرهنگیان متعلق به یک قوه یا یک وزارت نیست بلکه متعلق به کل نظام و کشور است.
عابدی به مظلوم ماندن دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: اهمیت دانشگاه تربیت معلم آنقدر زیاد است که کل امکانات کشور باید در خدمت آن باشد اما دانشگاه فرهنگیان مظلوم مانده است و ما برای دریافت بودجه و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مجلس به دنبال نمایندگان هستیم و خواهش و تمنا می‌کنیم. سال قبل عموم دانشگاه‌های کشور اعتبارات خود را دریافت کردند اما در مورد دانشگاه فرهنگیان چنین اتفاقی نیفتاد در حالی که تمامی دانشگاه‌های کشور مدیون این دانشگاه هستند زیرا تمامی نیروهای آن ها از این مسیر می‌گذرند.
وی تصریح کرد: اقداماتی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست و نیازمند یک همت عالی هستیم تا دانشگاه فرهنگیان تبدیل به یک «گفتمان ملی» شود، در غیر این صورت نه فقط مشکلات آموزش و پرورش بلکه مشکلات کل کشور حل نخواهد شد.
 سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان همچنین اظهار داشت: تربیت معلم، نبض تپنده آموزش و پرورش است. ما و حتی خانواده‌ها از مسؤولان انتظار داریم به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری به عنوان متولیان امر عمل کنند و نگاه سرمایه‌گذاری به دانشگاه داشته باشند و فکر نکنند که اینجا در حال خرج و هزینه هستند. اگر در نگاه‌ها تغییر و تحول ایجاد شود با بودجه‌های اعتباری می‌توان قدم بزرگی در زمینه برنامه‌های تحول کلان سخت افزاری و نرم افزاری برداشت.
وی سپس به تعریف هنر پرداخت و گفت: بزرگان گفته‌اند که تعریف هنر غیر ممکن یا به شدت دشوار است و این شاید نشان از آن دارد که ابعاد شخصیتی انسان که مخاطب هنر است هم پیچیده است و شناخت او کار آسانی نیست. هنر در یک تعریف توان و خلق زیبایی‌هاست، توانی که بتواند بر احساسات، عواطف و ظرافت‌های فکری و خلق زیبایی‌ها به آسانی تاثیر بگذارد و معانی را سریع‌تر، دقیق‌تر و ماندگارتر منتقل کند.
او با اشاره به مکاتب هنری در غرب گفت: هنر دارای دو مکتب است، یکی هنر برای هنر و دیگری هنر برای ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی و الهی و دانشمندان در هر دو مکتب استدلال می‌کنند که  هنر یا به تکنیک  یا به محتوا می‌پردازد. در هنر اسلامی باید به محتوا و تکنیک با هم اهمیت داد و امروزه هنر ابزاری در اختیار بشر است و همه حتی دشمنان ما هم از آن برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند اما متعالی بودن و یا نبودن آن جای بحث دارد.
وی افزود: در فیلم‌سازی از هنرهای مختلفی بهره می‌برند تا کار جدیدی ساخته و مفهوم نویی را انتقال بدهند پس این هنر جایگاه بالایی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی در پایان، با توصیه به دانشجومعلمان و اساتیدی که در این دوره شرکت کرده بودند گفت: با این هنر می‌شود با هزینۀ کم، عمل تربیت و انتقال ارزش‌ها و معانی انسانی و اسلامی را رساتر، کوتاه‌تر و ماندگارتر انجام داد و بدیهی است که ساخت فیلم‌های فاخر با هزینه کم امکان پذیر نیست اما برای یک معلم امکان ساخت فیلمی برای تبدیل روح و سیرت محتوای آموزشی به کالبد صورت با هزینه کم فراهم است و کار سختی نخواهد بود. /

کد خبر 319253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.