برگزاری مسابقات اسکواش اصفهان جونیور از خروج ارز جلوگیری می‌کند

رئیس هیأت اسکواش استان اصفهان گفت: نخستین دوره مسابقات اسکواش جوانان اصفهان (اصفهان جونیور) با حضور ۱۵۷ بازیکن دختر و پسر از سراسر کشور در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین دوره مسابقات بین‌المللی اسکواش جوانان اصفهان (اصفهان جونیور) از ۲۱ تا ۲۴ شهریورماه و با حضور ۱۵۷ بازیکن دختر و پسر از سراسر کشور در رده سنی ۱۱ تا ۱۹ سال در اصفهان برگزار می‌شود.

سید هَدا محمدی رئیس هیأت اسکواش استان اصفهان صبح امروز در نشست خبری این مسابقات اظهار کرد: به مسابقات بین‌المللی اسکواش، سه رنکینگ طلا، نقره و پلاتین اطلاق می‌شود که تفاوت آنها در تعداد کلی شرکت‌کنندگان و تعداد شرکت‌کنندگان خارجی است. نخستین دوره مسابقات بین‌المللی اسکواش جوانان اصفهان (اصفهان جونیور) در رده نقره یا سیلور برگزار می‌شود.

وی افزود: می‌توان از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده اصفهان مانند لاهور، کوالالامپور و ... که در اسکواش حرف‌های زیادی برای گفتن دارند برای جذب توریست ورزشی و رونق بخشیدن به رشته اسکواش استفاده کرد. البته با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفت، حضور شرکت‌کننده خارجی در این دوره از مسابقات محقق نشد ولی برای ارتقا به سطح طلا، سال آینده باید این مسابقات را با حضور ۲۵۰ شرکت‌کننده و حداقل پنج شرکت‌کننده خارجی برگزار کنیم.

رئیس هیأت اسکواش استان اصفهان ادامه داد: شهر پنانگ مالزی یکی از پیشتازان برگزاری مسابقات بین‌المللی اسکواش است که تنها در یک دوره، میزبان ۷۰۰ بازیکن از ۱۷ کشور از پنج قاره جهان بود. برگزاری این رقابت‌ها آورده مالی خوبی برای شهر پنانگ داشت اما نکته مهم این است که برگزارکنندگان چنین مسابقاتی برای جذب شرکت‌کننده خارجی، برای آنها تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرند. ما نتوانستیم در این دوره میزبان بازیکنان خارجی باشیم چون نهادهایی که می‌توانستند در بخش گردشگری و ... به ما کمک کنند این کار را انجام ندادند و عنوان می‌کردند اداره‌کل ورزش و جوانان استان متولی ورزش است.

محمدی اضافه کرد: نخستین دوره مسابقات اسکواش جوانان اصفهان (اصفهان جونیور) با حضور ۱۵۷ بازیکن شامل ۷۸ دختر و ۷۹ پسر از سراسر کشور از ۲۱ تا ۲۴ شهریورماه در رده سنی ۱۱ تا ۱۹ سال برگزار می‌شود. مسابقات دختران در مجموعه شهید نصر و رقابت‌های پسران در سیتی‌سنتر برگزار خواهد شد که ۲ هزار دلار جایزه نقدی این رقابت‌ها بین ۳۰ بازیکن تقسیم می‌شود.

وی گفت: شرط تداوم میزبانی از این مسابقات برگزاری رقابت‌های دختران و پسران در یک مکان است چون بیشتر تیم‌های خارجی با تنها یک مربی برای هر دو بخش در مسابقات شرکت می‌کنند. همچنین برای اینکه این رقابت‌ها برای همیشه به نام اصفهان برگزار شود، اقدام به طراحی پوستر و نشان اختصاصی برای آن کردیم. اسکواش ورزش اول مالزی است ۱۵۰۰ کورت اسکواش در این کشور وجود دارد در حالی که در ایران ۵۰۰ کورت هم نداریم.

رئیس هیأت اسکواش استان اصفهان در مورد هزینه برگزاری مسابقات و اینکه چه میزان از این هزینه از طرف فدراسیون پرداخت شده است اظهار کرد: هر سال حدود ۳۰ تا ۴۰ بازیکن ایرانی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی جونیور که در بهبود رنکینگ آنها تأثیرگذار است به کشورهای خارجی سفر می‌کنند و برگزاری رقابت‌هایی مانند اصفهان جونیور می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. از هر شرکت‌کننده ۱۰۰ هزار تومان به عنوان ورودی دریافت می‌شود و از کل این مبلغ، ۳۰ درصد برای حق ثبت مسابقات، هزینه مدال‌ها و احکام و داوری به فدراسیون اختصاص پیدا می‌کند و ۷۰ درصد باقیمانده به هیأت استان برمی‌گردد. در مجموع برگزاری نخستین دوره مسابقات اسکواش جوانان اصفهان ۴۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

محمدی اضافه کرد: اسکواش برخلاف برخی رشته‌ها مانند ورزش‌های رزمی جامعه مخاطب کمتری دارد و به همین دلیل از نظر مالی جزء هیأت‌های کم برخوردار است اما به خاطر رشد این رشته و شناساندن آن به خانواده‌ها و مسئولان برخی فشارها و کمبودها را تحمل می‌کنیم. برای برگزاری مسابقات اصفهان جونیور فدراسیون اسکواش کمک مالی انجام نداده است ولی فدراسیون برای ثبت برند این رقابت‌ها به نام اصفهان تلاش زیادی انجام داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد وضعیت بازیکنان اصفهانی حاضر در این مسابقات و اینکه چقدر شانس مدال‌آوری وجود دارد گفت: یکی از دلایل اصلی که برخی به من می‌گفتند این مسابقات را برگزار نکنم این بود که نسبت به هزینه انجام شده، از نظر مدالی آورده چندانی نخواهیم داشت. متأسفانه اسکواش اصفهان در سال‌های گذشته نتوانسته بازیکن‌سازی کند و این رشته از نظر سخت‌افزاری نیز توسعه نیافته بود. وقتی به هیأت اسکواش استان آمدم، شهر اصفهان تنها دو زمین غیراستاندارد داشت. با تمام این اوصاف محمد چنگانیان قطعاً در این مسابقات مدال می‌گیرد و پیش‌بینی من کسب ۳ تا ۵ مدال برای اصفهان است.

رئیس هیأت اسکواش استان اصفهان در مورد تمهیدات این هیأت برای میزبانی همیشگی از مسابقات بین‌المللی جونیور بیان داشت: هیچ ضمانتی برای همیشگی شدن این میزبانی وجود ندارد و میزبان شدن بستگی به درخواست هیأت اسکواش استان از آسیا دارد. اگر سال آینده متولیان گردشگری در اصفهان ۱۰ اتاق از یک هتل را برای میزبانی از ورزشکاران خارجی در اختیار ما قرار دهند می‌توانیم به ارتقای سطح این مسابقات امیدوار باشیم.

محمدی در مورد عملکرد هیأت اسکواش استان اصفهان در پنج سال گذشته تصریح کرد: در سال ۹۱ که به هیأت آمدم سالن شهید نصر تعطیل بود و با بحران زمین و کورت استاندارد مواجه بودیم. این زمین با هزینه ۱۲۰ میلیون تومان توسط مجمع خیران ورزشیار و باشگاه فولاد ماهان بازسازی شد. همچنین زمین‌های اسکواش مجموعه ورزشی امین توسط شهرداری اصفهان و با هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی ساخته شد و سه کورت اسکواش نیز با هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی در سیتی سنتر اصفهان در حال ساخت است که همزمان با آغاز مسابقات اصفهان جونیور به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات هیأت اسکواش راه اندازی لیگ استان بود اما برگزاری این رقابت ها به دلیل استقبال کم از رشته اسکواش در سال های گذشته تداوم پیدا نکرد. تا قبل از سال ۹۱ در مجموع ۶ کورت (زمین) اسکواش در استان اصفهان وجود داشت که در حال حاضر به ۱۲ کورت رسیده است که ۶ کورت در شهر اصفهان قرار دارد. ارائه پیشنهاد ایجاد مدارس اسکواش در اصفهان به فدراسیون برای اولین بار در کشور و میزبانی از مسابقات نشنال کلوز بانوان از دیگر اقدامات هیأت اسکواش استان اصفهان در دوره اول ریاست من بوده است.
محمدی با اشاره به کسب مقام سوم در میان هیأت‌های اسکواش استان‌های کشور در سال ۹۵ خاطرنشان کرد: تغییر ساختار سازمانی هیأت استان، ایجاد هیأت اسکواش شهرستان اصفهان، احداث مکان جدید برای دفتر هیأت اسکواش استان با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان و کسب مقام چهارم در مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی ۱۱ تا ۱۳ سال با کسب ۶ مدال از جمله اقدامات هیأت اسکواش استان در دوره دوم ریاست من بوده است.
رونمای از نشان اختصاصی، پوستر و پیراهن نخستین دوره مسابقات اسکواش اصفهان جونیور و نسخه آزمایشی سایت هیأت اسکواش استان اصفهان پایان بخش این نشست بود.

به گزارش ایمنا، مراسم افتتاحیه این مسابقات ساعت ۱۹ سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه در سیتی‌سنتر اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 318666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.