غدیر و عاشورا دو بال یک پروازند/عاشورا؛ نتیجه تلخ فراموشی غدیر است

لنجان_امام جمعه زاینده رود گفت: در بزرگداشت غدیر و در آستانه ماه محرم، روی سخن با کسانی است که می خواهند غدیر و عاشورای شایسته داشته باشند لذا باید گفت غدیر و عاشورا دو بال یک پروازند و در آموزه های دین پیوند ناگسستنی دارند.

حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به واقعه غدیر خم اظهار کرد: بزرگداشت عید سعید غدیر در گرو دریافت و عمل به پیام غدیر است لذا باید گفت هدایت الهی قطع شدنی نیست و امامت استمرار ارسال رسل است.

وی با اشاره به پیام غدیر افزود: نقش امامت نقش انبیا است لذا پیروی از امامت پیروی از پیامبر است از سوی دیگر ولایت جانشین امامت است و از این جهت رهبری دینی برای همه شئون ها است و قابل تفکیک نیست و باید گفت شیعه به پیروی محقق می شود.

امام جمعه زاینده رود تصریح کرد: آنان که درک صحیحی از پیام غدیر داشتند در عمل به پیام غدیر موفق شده و در روزگار خود نقش آفرین، اثرگذار و ماندگار شدند اما آنان که نتوانستند درک صحیحی از پیام غدیر داشته باشند در احساس مسئولیت، تشخیص وظیفه و عمل بههنگام عاجز ماندند در نتیجه در عمل به پیام غدیر یا به افراط و یا به تفریط کشیده شدند.

وی ادامه داد:  از این روست که می بینیم در رابطه با واقعه غدیرخم کوتاهی ها و تندروی های بسیاری صورت گرفته است.

صفرزاده تهرانی با اشاره به کوتاهی ها نسبت به واقعه غدیرخم گفت: بعد از ارتحال رسول گرامی اسلام کوتاهی نسبت به موضوع غدیر مبنی بر جانشینی حضرت امیر، منجر به آتش زدن خانه حضرت زهرا شد لذا باید گفت شکستن پهلوی زهرای اطهر و سقط فرزند آن بزرگوار محصول کوتاهی نسبت به واقعه غدیر بود.

وی ادامه داد: غصب خلافت و خانه نشینی حضرت امیر، راه اندازی جنگ جمل، هجوم معاویه در جنگ صفین و خسارت های بی حد و حساب برای جهان اسلام، نا فرمانی اصحاب و که منجر به جنگ نهروان شد و شهادت دلخراش قطب دایره امکان و واسطه فیض الهی در چرخه هستی نتیجه این کوتاهی در این امر مهم بود.

امام جمعه زاینده رود اضافه کرد: اگر بر خورشید درخشان امامت و ولایت سبط رسول الله، صلح دلخراش تحمیل شد و سرانجام با زهر کین آن بزرگوار به شهادت رسید بخاطر همین کوتاهی بود لذا اگر هزاران فدائی دین همانند کمیل، حجر، میثم و ... به مسلخ رفتند و به شهادت رسیدن به خاطر همین کوتاهی بود.

وی عنوان کرد: اگر صحنه دلخراش کربلا به وجود آمد، اگر عاشورا قلب بشریت را جریحه دار کرد، اگر امام و یارانش چاک چاک شدند، اگر بر پیکر آنان سم ستوران راندند، اگر سرهای قدسی آنان بر نیزه ها در کوچه و بازار کوفه و شام چهل منزل گردانده شد، اگر خاندان عصمت و طهارت چون اجانب به اسارت رفتند، همه به خاطر کوتاهی در امر غدیر بود.

صفرزاده تهرانی با اشاره به تندروی ها نسبت به واقعه غدیر خم، بیان کرد: چه بسیارند کسانی که به بهانه دفاع از غدیر، دانسته یا ندانسته یا مغرضانه با دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی یا شیعه و شیعه به نوع دیگر تیشه به ریشه اسلام زده و می زند لذا به بهانه دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت، احساسات دیگر فِرَق اسلامی را تحریک کرده و علنی به دیگر مذاهب فحش و ناسزا گفته و می گویند

به بهانه محبت به اهل بیت عصمت وطهارت، دست به اعمال خرافه و بدون سند زدند و در دین انحراف ایجاد کرده و می کنند.

وی خاطرنشان کرد: وجود تکفیری ها و داعش که بالاترین مشکل جهان اسلام است و کشورها اسلامی را عربا عربا کرده است و آتش خانمان سوز جنگ را در میان مسلمانان به راه انداخته است، محصول این تند روی هاست لذا همه آن هائی که نسبت به غدیر کوتاهی کرده اند یا تند روی کرده هر دو با یک تیشه بر ریشه غدیر که همان اسلام ناب محمدی است می زنند.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به لزوم توجه شایسته به واقعه غدیر خم، اذعان کرد: اندک اند کسانی که در رابطه با موضوع غدیر به وظیفه خود به صورت شایسته عمل کرده اند لذا آنان که درک صحیحی از پیام غدیر داشتند با احساس مسئولیت، تشخیص وظیفه و عمل بههنگام، در عمل به پیام غدیر موفق بوده و در روزگار خود نقش آفرین، اثرگذار و ماندگار شدند.

وی یاداور شد: آنان که لیاقت حضور و ایفای نقش در نهضت و قیام اباعبدالله یافتند و توانستند در کربلا حماسه ماندگار و اثر گذار بوجود آورند و رهبران آزاده جهان شوند از این گروه اند و خالق و معمار انقلاب اسلامی از این گروه است چراکه خالق و معمار انقلاب اسلامی با درک صحیح و شایسته از دو واقعه غدیر و عاشورا، انقلاب اسلامی را به وجود آورد، اسلام را زنده کرد، ایران و ایرانی را هویت داد.

صفرزاده تهرانی با اشاره به پیوند غدیر با عاشورا گفت: در بزرگداشت غدیر و در آستانه ماه محرم، روی سخن با کسانی است که می خواهند غدیر و عاشورای شایسته داشته باشند لذا باید گفت غدیر و عاشورا دو بال یک پروازند و در آموزه های دین پیوند ناگسستنی دارند.

وی متذکر شد: توجه شایسته به غدیر سبب پیشگیری از تکرار حادثه دلخراش عاشور است لذا باید گفت توفیق در عزاداری صحیح و شایسته است و عزاداری صحیح و شایسته، در سایه غدیر و از دستاوردهای غدیر است  از سوی دیگر همان گونه که کوتاهی در غدیر، عاشورا را به وجود آورد، بی توجهی به موضوع غدیر سبب انحراف در عاشورا است و انحراف در عاشورا نه تنها حق غدیر را پایمال می کند بلکه ضربه به اسلام می زند.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به بزرگداشت عاشورا و عزاداری صحیح و شایسته تصریح کرد: باید توجه داشت تقویت دین، حیات اسلام و احیای غدیر یعنی امامت و ولایت است لذا توجه به این مهم جلوگیری از ضایع شدن حق امامت و ولایت است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت در عزادرای ها بی توجهی به شرائط جهان اسلام و اعمالی که سبب هتک حرمت و وهن شیعه می شود جایگاهی ندارد و از سوی دیگر برخی افراد به بهانه این که در دستگاه امام حسین نمی شود حرف زد، با اعمال خرافه و بی سند آب به آسیاب دشمن می ریزند.

صفرزاده تهرانی تاکید کرد: باید توجه داشت در عزاداری ها نباید با حرکات نسنجیده به اختلافات بین مذاهب دامن زدن چراکه این مسئله همان چیزی است که دشمن می خواهد.

کد خبر 318569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.