غدیر حدیثی بزرگ با مفهومی عمیق و گسترده/زبان هنر، زبانی تاثیرگذار و ماندگار است

لنجان_مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان گفت: امروز گسترش فرهنگ غدیر یک وظیفه همگانی است و تمام مردم و مسئولان باید نسبت به این امر اهتمام ورزند و برای گسترش جایگاه غدیر، باید از تمام ظرفیت‌های فرهنگی موجود برای زنده نگه داشتن غدیر استفاده کنیم.

علی اکبر محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، غدیر را یکی از حوادث مهم و تأثیرگذار تاریخ اسلام دانست و اظهار کرد: عید غدیر روز تکمیل شدن دین مبین اسلام است، روزی که نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) به دستور خداوند متعال، امام علی علیهم السلام را به عنوان جانشین و وصی خود معرفی می‌کند و تمام حاضران در غدیر در طول سه شبانه‌روز به صورت فرد فرد با پیامبر(ص) و امام علی علیهم السلام بیعت می‌کنند.

وی افزود: در این روز امامت و ولایت در دین اسلام مطرح می‌شود و پیامبر خوبی‌ها، حضرت علی علیهم السلام را به عنوان رهبر و امام تمام مسلمانان جهان معرفی می‌کند، موضوعی که دشمنان اسلام از روز غدیر تا به امروز تاب و توان تحمل آن را ندارند و دشمنی‌های بسیاری در این زمینه انجام داده‌اند.

غدیر سند زنده تاریخی

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان غدیر را سند زنده تاریخی دانست و تصریح کرد: دشمنی‌هایی که در صدر اسلام و در سال ۶۱ هجری به صحرای کربلا کشیده شد و فرزند رسول خدا با لبان تشنه سر بریده شد و اهل بیت پاک و مطهرش به اسارت برده شدند لذا باید گفت واقعه عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین علیهم السلام نتیجه عمل نکردن به دستور پیامبر(ص) در روز غدیر است.

وی ادامه داد: امروز نیز کینه دشمنان از غدیر، تا سرحد امکان ادامه دارد و کشتار شیعیان بیگناه در نقاط مختلف دنیا به دست تروریست‌های وهابی هر روز چهره جدیدتری به خود می‌گیرد و شیعیان مظلوم و بی‌پناه به دست وهابیون کوردل به شهادت می رسند.

محمودی اضافه کرد: اندیشمندان مسلمان از مذاهب مختلف اسلامی در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله به مبحث غدیر پرداخته‌اند و آزادگان به این نتیجه رسیده‌اند که بشر هر چه بیشتر به محتوای غدیر توجه کند و آن را در زندگی خود به کار گیرد قطعٱ بهتر به هدف والای انسانی‌اش خواهد رسید.

وی عنوان کرد: بسیاری از آزادگان دنیا امروز به وسیله محیط وسیعی که توسط اینترنت در این دهکده جهانی در اختیارشان قرار گرفته از اپلی‌کیشن‌ها، ابزارها و برنامه‌های مختلف بهره می‌برند و به جهت افزایش آگاهی‌شان از آنها استفاده می‌کنند و غدیر این ظرفیت آگاهی بخشی را دارد چرا که هر کسی از این چشمه و آب زلال غدیر جرعه‌ایی بنوشد به سعادت واقعی خود نزدیک می‌شود.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان بیان کرد: از این رو باید گفت امروز گسترش فرهنگ غدیر یک وظیفه همگانی است و تمام مردم و مسئولان باید نسبت به این امر اهتمام ورزند و برای گسترش جایگاه غدیر، باید از تمام ظرفیت‌های فرهنگی موجود برای زنده نگه داشتن غدیر استفاده کنیم.

گسترش فرهنگ غدیر یک وظیفه همگانی است

وی خاطرنشان کرد: پیام غدیر باید با قدرت، سرعت با توجه به ذائقه خاص مخاطب به جهانیان مخابره شود و زمانی که معارف اهل بیت علیهم السلام از طریق غدیر به هر انسان اندیشمند، عاقل و در پی کسب آگاهی برسد در برابر آن زانوی ادب خواهد زد. شبکه‌های مختلف مجازی و اپلی‌کیشن‌ها بستر بسیار خوبی برای رساندن محتوای غنی غدیر هستند که در سازماندهی آن مردم و کسانی که قدرت و حاکمیت خاصی دارند نیز می‌توانند بسیار موثر باشند.

محمودی اذعان کرد: برنامه‌های مختلف تربیتی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، استفاده از ظرفیت هنر والا و قدسی شعر، هنر تئاتر و فیلم و رشته‌های مختلف پیرامون آن می‌تواند غدیر را به بهترین وجه ممکن برای همگان بخصوص نسل جوان ما تبیین کند و آنها را سر سفره معارف ناب غدیری دعوت نماید.

وی با اشاره به اینکه انتقال پیام یا مفهوم غدیرخم به زبان هنر، قابلیت اثرگذاری آن را دو چندان می کند، متذکر شد: بحث ترویج و تبیین واقعه و خطبه غدیر در جامعه، غدیر شناسی، امام شناسی، توجه به سیره حضرت علی(ع) و بسیاری مسائل دیگر از جمله مباحثی است که در زمینه فرهنگ‌سازی غدیر در جامعه مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد هنرمندان ما با قدرت در این خصوص ورود پیدا کرده و با تولید آثار فاخر به تبیین این مهم بپردازند.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان لنجان با اشاره به اینکه هنر ابزاری است که بصورت خاص می توان از طریق آن ارزشهای واقعی را به نمایش گذاشت، تاکید کرد: امروز هر کاری در حوزه پرداختن به واقعه غدیرخم همچون ساخت فیلم، نگارش کتاب و بازسازی واقعه غیرخم و … انجام گیرد بازهم کم است و نیاز به کار بیشتری دارد  اما باید توجه داشت به نمایش در آمدن واقعه غدیرخم، یک کار بسیار مهم و اثرگذار است که باعث نهادینه شدن فرهنگ و واقعیت غدیرخم در بین نسل های امروزی می شود و برای تحقق بخشیدن به این امر، باید از نظر علما و روحانیون استفاده شود و با مطالعه زیاد و کار کارشناسی، نمایش غدیر را به اجرا در آورد.

زبان هنر، زبانی تاثیرگذار و ماندگار

وی یاداور شد: غدیر روز پیشی‌گرفتن و روز افزودن صلوات بر محمد و آل محمد (ص) است، روز خرسندی، روز عید اهل بیت محمد(ص)، روز پذیرفتن اعمال، روز افزونی طلب، روز آسایش مؤمنین، روز سود بردن، روز اظهار دوستی، روز رسیدن به رحمت الهی، روز پاک‌شدن و ترک‌گناهان بزرگ، روز پرستش و روز افطاری‌دادن به روزه‌داران است از این رو این وظیفه هنرمندان است که در کنار دیگر مسئولان و روحانیون با بازگویی جریان و واقعه غدیر این امر مهم را به درستی به نسل های آینده انتقال دهند.

محمودی تصریح کرد: اصل ولایت فقیه بالاترین رکن نظام مقدس جمهوری اسلامی است از این رو باید گفت با توجه به اینکه دستاوردهای ارزشمند نظام همه در سایه ولایت‌پذیری و توجه به فرهنگ بی‌بدیل غدیر محقق شده است، غدیر منحصر به یک عصر و زمان نیست بلکه مربوط به همه اعصار است و باید ترویج فرهنگ غدیر بسط و گسترش یابد و برای این امرمهم نیازمند تلاش همگانی است.

وی در پایان گفت: امروز برنامه های معرفت افزا و فرهنگساز در رابطه با مقدسات تشیع بویژه واقعه غدیرخم بسیار ضرورت دارد لذا با توجه به اینکه هنر به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای فرهنگسازی در رابطه با واقعه غدیر مطرح است ما نیز با توجه به ظرفیت موجود در بسیج هنرمندان شهرستان لنجان تلاش داریم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم تا گامی هرچند کوچک در این حوزه برداشته باشیم.

کد خبر 318540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.