سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج منجر به توسعه اقتصادی می‌شود

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: حضور و سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج کشور می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی استان و کشور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا مصطفی رناسی در سومین  جلسه چگونگی بررسی جذب ایرانیان خارج از کشور در اتاق بازرگانی اصفهان، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج در دو بخش سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری می‌تواند مسایل اقتصادی پیش روی کشور را برطرف کند.

وی مسایل بانکی را یکی از چالش‌های جدی حضور سرمایه‌گذاران خارجی به ایران برشمرد و افزود: حضور سرمایه خارجی در ایران همچنان با مسایل و مشکلات متعددی روبروست که بخش دولتی با کمک بخش خصوصی باید یکی‌یکی آنها را برطرف کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان به تجربه کشور چین در آزادسازی اقتصاد و جذب سرمایه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: چین برای توسعه‌یافتگی، اقتصاد را اولویت قرار داد و با اصلاحات ساختاری در اقتصاد زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از جمله چینی‌های مقیم سایر کشورها را فراهم کرد.

عضو کارگروه جذب ایرانیان خارج از کشور اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه، گفت: مالزی، چین، هند و ترکیه  تجربه موفقی در جذب مهاجرین شهروندان مقیم سایر کشورها داشته و می‌توان از آن برای جذب ایرانیان مقیم خارج استفاده کرد.

خسرو گرامی اختصاص تسهیلات با بهره بانکی پایین، رسمیت داشتن مالکیت خصوصی، کاهش بروکراسی اداری برای جذب شهروندان ازجمله اقدامات این کشورها برای شهروندان‌شان برشمرد و گفت: چین و هند برای جذب  شهروندان متخصص و سرمایه‌گذار اقدام به ایجاد وزارتخانه تخصصی کردند.

وی افزود: کشور چین با طرح هزار استعداد در سال ۲۰۱۲ تلاش کرد که چینی‌های کارآفرین و تحصیل‌کرده را به چین بازگرداند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه کره جنوبی در دانشگاه سئول کرسی ۸۷ زبان زنده دنیا را راه‌اندازی کرده است، افزود: این کشور با استراتژی مشخص در حال جذب کشورها به سمت تولیداتش است.

سید کمیل طیبی ایجاد شبکه بین ایرانیان مقیم خارج و استان اصفهان را مهمترین اقدام این کارگروه برشمرد و گفت: چینی‌ها و کره جنوبی توانستند با ایجاد این شبکه روابط نزدیکی بین شهروندان مقیم خارج با کشورشان برقرار کند.

محسن ایروانی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری اصفهان در این جلسه خواستار راه‌اندازی دبیرخانه کمیته جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور در اتاق بازرگانی اصفهان شد و بیان داشت: تهیه بانک اطلاعاتی از ایرانیان موفق و نخبه خارج از کشور می‌تواند اقدام نخست این دبیرخانه باشد.

اصلانی معاون دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه استان اصفهان در این جلسه خواستار ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک بین ایرانیان مقیم خارج با استان اصفهان در بخش‌های دارای مزیت شد و افزود: استفاده از مدل joint venture  در جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند به موفقیت استان در جذب سرمایه‌گذار کمک کند 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه، اظهار داشت: اصلاح بروکراسی اداری می‌تواند زمینه جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور را فراهم کند.

مرتضی بیشه پروژه چرخش مغزها را یکی از اقدامات موثر در جذب ایرانیان نخبه برشمرد و گفت: این پروژه از ایرانیان در سراسر جهان برای معرفی دستاوردهای موفق خود دعوت به حضور در ایران می‌کند.

مشاور حقوقی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه داشتن یک سیستم و برنامه مشخص و مدون را لازمه جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور دانست و گفت: برنامه‌ریزی برای جذب ایرانیان مقیم خارج براساس فرصت‌های سرمایه‌گذاری انجام گیرد.

کامران پورجوهری خواستار هدف‌گذاری کمی برای جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج برای استان اصفهان شد و گفت: به‌طور مثال مشخص شود که سالانه ۶ تا ۸ میلیارد دلار برنامه جذب سرمایه‌گذاری در دستور کار استان است.

وی تاکید کرد: استان می‌تواند برای پروژه‌های بحران زیست‌محیطی از منابع بین‌المللی استفاده کند.

رییس خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان اصفهان در این جلسه، بیان داشت: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید نگاه جامعه را اصلاح کرد و نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی چه ایرانی و چه خارجی روی باز داشت.

شهرام رئیسی تاکید کرد: برای جذب سرمایه‌گذاری باید کار فرهنگی در دستور کار سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد و به معنای واقعی فرش قرمز برای سرمایه‌گذار پهن شود.

کد خبر 317910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.