دعای عرفه در فریدن طنین انداز شد/ وضعیت نامناسب معابر منتهی به مراسم+تصاویر

فریدن - مراسم دعای عرفه با شرکت گسترده مردم فریدن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، روز عرفه یکی از روزهای سفارش شده خدا است که در آن انسان با دعا و نیایش علاوه بر طلب عفو از خداوند متعال ارتباط خود را با معبود بیشتر می کند.

پیشوایان دینی و امامان معصوم (ع) با استفاده از موقعیت معنوی این روز، مردم به راز و نیاز، تقویت و پیوند با سرچشمه کمالات تشویق و ترغیب می‌کردند.

امام حسین(ع) با استفاده از فضای معنوی روز عرفه در صحرای عرفات و در دامنه کوه جبل‌الرحمه مناجات زیبای خود را زمزمه کرده و مرسوم است که این دعای شریف در بین شیعیان در این روز گرامی قرائت شود.

 همزمان با سراسر کشور مراسم دعای عرفه با شرکت پرشور مردم در محل مسجد صاحب زمان شهر داران این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم شرکت کنندگان به یاد مناجات های امام حسین (ع) و یاران آن حضرت در صحرای عرفات؛ دعای عرفه را زمزمه کردند.

انعکاس زمزمه مناجات کنندگان در فضای مسجد همراه با تضرع و خشوع آنان، حال و هوای خاصی به مراسم بخشیده بود.

عاشقان درگاه دوست پس از آئین دعای عرفه برای مظلومیت امام حسین (ع)  نیز عزاداری کردند و اشک ماتم ریختند.


به گزارش ایمنا، یکی از حواشی این مراسم معنوی؛ نامناسب بودن معابر منتهی به مکان مراسم به دلیل حفاری ها و نیز ساخت و ساز بخشی از ساختمان میراث فرهنگی این شهرستان بود که اقدام یکی از شهروندان برای شست وشو نیز  منجر به جاری شدن آب و گل آلود شدن محل عبور  مردم شد و مشکل را دوچندان کرد.

هم چنین در ابتدای خیابانی که به محل مراسم ختم می شد(خیابان شهید عزیزی) ریزش غیر اصولی مصالح و عدم هشدار دهی نسبت به سد معبر آن، منجر به ایجاد ترافیک پس از پایان مراسم شد.

هر چند تلاش ارگان های مرتبط برای اصلاح و تعمیر طرح های مورد نظر  قابل تقدیر است، اما به نظر می رسد فقدان هماهنگی و انضباط این ارگان ها در مناسب سازی موقتی اطراف پروژه ها و نیز کم سلیقگی و سهل انگاری دست اندرکاران برگزاری مراسم دعا برای مکان یابی بهتر مراسم در این شرایط و یا بستن مسیرهای در دست اقدام؛ موجب ایجاد این بی نظمی در تردد مردم و وسایل نقلیه شد.

حاشیه دیگر آن که با وجود کیفیت معنوی مراسم و استقبال پر شور مردم، عدم پیش بینی های لازم برای جانمایی جمعیت به ویژه در بخش بانوان قدری از روح مراسم کاست، به طوری که طبقه بالای حسینیه این مسجد از نظم، آراستگی و نظافت قابل قبولی برخوردار نبود. عدم تامین روشنایی مناسب بخش انتهایی این حسینیه نیز مورد اعتراض جمعی از شرکت کنندگان قرار گرفت.

اهمیت این حواشی وقتی بیشتر می شود که بدانیم مسجد صاحب زمان شهر داران میزبان خیل عظیم نمازگزاران برای اقامه نماز عید قربان نیز است و  این وضعیت مراسم عید قربان را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد، بنابراین بهتر بود علاوه بر  انتخاب مکان مناسب تر  برای برگزاری این دست از مراسم ها، انسجام و هماهنگی بیشتری برای سامان دادن به این مشکلات وجود داشت.

کد خبر 317606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.