تشخیص سرطان "لوزالمعده" به کمک اپلیکیشن گوشی هوشمند

محققان دانشگاه واشنگتن به تازگی نرم افزار جدیدی طراحی کرده اند که سرطان لوزالمعده را در مراحل اولیه بیماری تشخیص می دهد.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا و به نقل از "گیزمگ" استفاده از ابزارهای غربالگری یکی از شیوه های موثر برای تشخیص انواع سرطان است، اما این روش برای شناسایی سرطان لوزالمعده چندان مناسب نیست.

سرطان لوزالمعده به نام بیماری خاموش خوانده می شود، زیرا علائم آن در مراحل اولیه بیماری مشخص نمی شود. اما زمانی که سرطان پخش شد، در بالای شکم و پشت، درد دیده می شود، به گونه ای که بعد از غذا خوردن و دراز کشیدن، درد بدتر می شود.

دیگر علائم بیماری شامل زردی (یرقان)، ادرار تیره و مدفوع روشن، لخته خونی، سوء هاضمه، اسهال، تهوع، کاهش اشتها، کمبود وزن، خستگی، ضعف و افسردگی است. در واقع اگر سرطان پخش نشده باشد، با عمل جراحی می توان سرطان را درمان کرد. اما سرطان پانکراس وقتی تشخیص داده می شود که سلول های بدخیم پخش شده اند.

این در حالی است که دانشمندان به تازگی یک روش تشخیص جدید برای درمان این نوع سرطان ابداع کرده اند. آنها یک اپلیکیشن برای گوشی هوشمند طراحی کرده اند که قسمت سفید چشم ها را اسکن کرده و نشانه ای اولیه بیماری را شناسایی می کند.

از آنجا که تشخیص این نوع سرطان دشوار است، مبتلایان به آن اغلب زمانی از بیماری خود آگاه می شوند که سرطان در تمام بدن پخش شده باشد، بدین معنی که انجام عمل جراحی برای برداشتن تومور که تنها روش درمان بالقوه است دیگر امکان پذیر نیست. یکی از علائم اولیه سرطان لوزالمعده زرد شدن پوست و چشم است که در اثر وجود ماده ای به نام " bilirubin" در خون ایجاد می شود.

این در حالی است که تکنولوژی جدید که توسط محققان دانشگاه واشنگتن توسعه یافته است با استفاده از دوربین گوشی هوشمند، توسط الگوریتم های کامپیوتر و دستگاهی که افزایش سطح bilirubin را در بخش سفید چشم ها با نام " sclera" شناسایی می کند، بیماری را در مراحل اولیه تشخیص می دهد.

قسمت صلبیه (sclera) در بزرگسالان برای افزایش میزان  bilirubin حساس تر از پوست است و دانشمندان دانشگاه واشنگتن امیدوار هستند که اپلیکیشن " BiliScreen" بتواند این تغییرات را قبل از اینکه با چشم مسلح قابل مشاهده باشد، شناسایی کند.

تحقیقات صورت گرفته بر روی 70 فرد نشان داد که این نرم افزار در مقایسه با آزمایش های خون مرسوم علت سرطان لوزالمعده را در 89.7 درصد موارد نشان می دهد.

کد خبر 317474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.