«اسب‌ها» به اصفهان می‌آیند/اجرای نمایش‌های بزرگ تحرک و پویایی را به  تئاتر شهر می‌آورد

مدیر تالار هنر اصفهان از اجرای نمایش «اسب ها» نوشته محمد رحمانیان با کارگردانی محسن عربزاده در محرم امسال خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از مشاور رسانه ای این نمایش، محمدرضا رهبری انتخاب این نمایشنامه را در راستای توسعه تئاتر اصفهان دانست و گفت: مولفه اصلی که فعالیت های دفتر تخصصی تئاتر گرد آن می چرخد "توسعه تئاتر" است که وجوه مختلفی دارد. برای دستیابی به این مولفه باید گروه های تئاتری به معنای حرفه ای وجود داشته باشند. رفتار حرفه ای حاکم باشد و اقتصاد و ثبات و دوام حرفه ای که در کمپانی های بزرگ تئاتر وجود دارد جریان داشته باشد. این اتفاقات محقق نمی شود مگر با بهره بری از گونه ها و شاخه های مختلف تئاتر.
او ادامه داد: اما در بررسی این موضوع و رسیدن به توسعه تئاتر نیاز بود وضع موجود به خوبی تحلیل شود. در وضع موجود ما در دو سر طیف فعالیت تئاتری شاهد هستیم یکسر تئاتر مفرح و سر دیگر آن نزدیک به تئاتر روشنفکری است و البته مخاطبین علاقمند دیگر گونه ها فراموش شده اند.
او افزود: در گونه مفرح اجراهایی را در شهر داشته ایم. اما گونه دیگری که جای خالی آن وجود داشت تئاتر دینی بود که نیاز بود برای اجرایش تدبیری اندیشیده شود که در اولین گامش کانون تئاتر دینی راه افتاد و جمعی از علاقه مندان را دور هم جمع کرد. اما با توجه به اینکه مدتی بود کار شاخصی در این زمینه ارائه نشده بود نمایشنامه خوب محمد رحمانیان را انتخاب کردیم. کاری که تولیدش به دلیل حجم بالای بازیگر، دکور عظیمی که نیاز دارد و دیگر امکانات اجرای تئاتر با رنج و زحمت خاص خودش همراه است، اما می تواند مخاطب جدیدی را به گروه مخاطبان تئاتر دینی اضافه کند. کسانی که تئاتر دینی را با نگاه هنری می خواهند. درواقع چنین نمایش هایی می توانند الگوی خوبی برای نویسندگان و کارگردان های اول باشند تا آنها ببینند نویسنده چطور از موضوعی آشنا روایتی متفاوت ولی قابل تعمیم به امروز ارائه می کند و از جسارت نویسنده برای نگارش و ارائه تصویر از بخش نگفته واقعه عاشورا و ندیده آن الهام بگیرند.
مدیر تالار هنر نگاه عمیق نویسنده، سابقه قابل قبول و درخشان گروه اجرایی و طرح محتوایی آشنا ولی تفکر برانگیز برای اجرا از منظری بالنسبه جدید با روشی جذاب و قابل پذیرش از سوی مخاطب را از معیارهایی دانست که در انتخاب این متن و گروه اجرایی موثر بوده و در ادامه دراین باره که چرا اجرای نمایشنامه ای سنگین و پرهزینه تصویب شده و نمایشنامه های دیگری با این موضوع انتخاب نشده اند که توان اجرایی کمتری نیاز داشته باشند، گفت: در کنار این اثر دو اثر دیگر هم در زمینه کارهای دینی در دست تولید داریم. یک نمایش کودک برای ایام محرم در نظر گرفته ایم و یک اجرا برای سالن کوچک با مختصات خاص خودش. اما یک موضوع را در نظر بگیرید که اجرای نمایش های بزرگ موجب تحرک و پویایی سطح تئاتر شهر می شود. نمایشهایی در این حد امکان تجربه های جدید وجدی برای عوامل مختلف ودرگیر درتولید این نمایش را فراهم می کند که درپروژه های کوچکتر ممکن نیست و همینطور برای مخاطب. این تجربه ها به رشد تئاتر و غنای تجربه های تئاتری شهر هم کمک خاصی می کنند.

رهبری در پاسخ به اعتراضاتی که نسبت به بودجه این نمایش از سوی بعضی از تئاتری ها مطرح شده اظهار داشت: من نمی دانم اعتراض این دوستان دقیقا به چه بوده است؟ ولی فکر می کنم این قضاوت منصفانه نیست چون حتی برای من که سفارش دهنده این نمایش هستم هم هنوز عدد و رقم نهایی آن درنیامده است و جای پرسش دارد که این دوستان از چه چیزی شاکی هستند؟ آیا به این توجه نمی کنند که با انجام کارهای بزرگ نگاه مردم و مسولین هم به تئاتر تغییر می کند؟ آیا فراموش کرده اند که در این مسیر جریان دیگری از اقتصاد تئاتر شکل می گیرد و چرخه مالی آن تغییراتی را تجربه می کند که به نفع تاتراین شهر است؟
بودجه این نمایش در مقابل حجم بالای بازیگر و دیگر عوامل و تعداد روز زیاد اجرا که سی روز تمام است رقمی معمولی و متعارف تئاتر اصفهان است و احتمالا کسانی که نسبت به این موضوع اظهار اعتراض کرده اند یا از هزینه ها بی خبرند یا مایل هستند تئاتر و هنرمندانش را در بی بودجه ای و فقر همیشگی ببینند. علاوه بر اینکه این بودجه قرار است به هنرمندان همین شهر برسد. کسانی که هیچ کدامشان از بیرون اصفهان نیامده اند. من فکر می کنم این همان درست فکر نکردن و توجه نکردن به تمام ابعاد یا متاسفانه گاهی تنگ نظری است. گذشته از اینکه توجه داشته باشید که بودجه این کار اصلا از بودجه سالیانه تالار هنر تامین نشد و می بینید که تالار هنر در این شش ماهه اغلب همزمان از چندین نمایش و فعالیت تئاتری حمایت می کند. اگر این نمایش تولید نشود بودجه اش خرج تئاتر نمی شود چرا که از اصل متعلق به تالار هنر نبوده است. همراهی و حمایت آگاهانه و خوب مدیرعامل محترم، معاونت فرهنگی و مدیریت هنری سازمان فرهنگی تفریحی موجب جذب این بودجه برای تولید این نمایش شد. امیدوارم دوستان به این موارد توجه کنند تا در شش ماهه دوم سال نیز آثار بزرگ که نشان دهنده بلوغ تئاتر اصفهان است را بر صحنه ببینیم. مضاف بر اینکه در حال حاضر هم تالار هنر با داشتن چتر حمایتی حداکثری سعی کرده به تئاتر کودک، آثار پژوهشی، کارگاه های آموزشی و ... نگاه داشته باشد و داشتن فضاهای اجراهای مختلف حیطه تئاتر فقط ساختمان تالار هنر نباشد بلکه در تمام سطح شهر و جاهایی که امکان اجرای نمایش وجود دارد کار عرضه کنیم. همان طور که الان نمایش هایی از تالار در سالن راه و ترابری و فرشچیان درحال اجراست و ...در واقع ما سعی می کنیم از تمام توان شهرداری در اجرای تئاتر استفاده کنیم.
این مدیر هنری در پایان درباره نمایش «اسب ها» گفت: اسب ها قبل از اینکه به دنبال تکرار روایتی که مردم از آن آگاهی دارند باشد مبنایش را بر آگاهی جامعه مخاطب گذاشته و سعی می کند از این منظر نگاه کند که عاشورا برای همه وجود دارد و تمام آدمها در هر موقعیتی باید تکلیفشان را با آن مشخص کنند. این نمایش به نوعی روایت و تحلیل رفتار آدم هایی است که به ظاهر از واقعه دورند اما باید تکلیفشان را با اصل ماجرا که جدال ابدی حق و باطل است مشخص کنند. به نظرم این نمایشنامه و اجرا می تواند به خوبی ذهن مخاطب را درگیر کند و بیش از داشتن یک روایت ساده از واقعه ای که همه می دانند پیش رفته و سعی کند مخاطب را به تامل وادارد.
او خاطرنشان کرد: گروه انتخابی برای اجرای نمایش هم از بهترین های اصفهان هستند. بازیگران پر قدرت و با سابقه مثل مژگان نوایی، حسن جویره و حسن محمدی که سالها از تاتر این شهر دور بود و خوشبختانه الان در حال فعالیت است و محسن عربزاده که کارگردان با سابقه و پرقدرتی است./

کد خبر 317213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.